A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

ID3? ID4? E-Cube? Essentielle? C-Cactus? Projekt E3! 2014!!!

Posted in C-Cactus/Cactus, Nya ID-serien by Peter H Svensson on 16/11/2012

(Paris)

Troligtvis kommer denna modell att premiärvisas vid bilsalongen i Frankfurt hösten 2013, alternativt i Geneve våren 2014. Vad den kommer att slutligen döpas till vet vi ännu inte, men än så länge bär den projektnamnet E3. Under de sista månaderna har denna kommande modell uppmärksammats frekvent i fransk press, och det är ju inte så underligt eftersom bilen beskrivs som en ny modell som kommer bli synnerligen prisvärd. Termer som ”low-cost” och ”2CV” har använts i texterna – vilket besvärar folket hos Citroën. Med lågkonjunktur och Duponds besvär med att låna pengar hos banken för att köpa ny bil väntar de franska privatbilsköparna otåligt på ett billigare alternativ.

Citroënchefen Frédéric Banzet slår direkt ifrån sig när tidningarna frågar om detta blir märkets svar mot Renaults lågprismärke Dacia. Banzét förklarar att efter den stora satsningen med premiumserien ”DS” passar inte Citroën som ett lågprismärke. Några tekniska likheter med 2CV finns inte, bortsett från att principen är att förenkla konstruktionen och layouten. Mycket i E3 går igen från konceptbilen C-Cactus från 2007, och just den går Banzet med på att referera till. E3 kommer att vara en helt modern konstruktion men interiören kommer inte vara lika spartanskt plastig som C-Cactus. Citroën har inte avslöjat några specifikationer ännu, men tidigare information om projekt E3 talar om en uppgradering av storleken från 4,10 m till 4,25 och revidering av formgivningen. Banzet säger att just formgivningen kommer vara stark. På motorsidan kommer vi förvänta oss de mest bränslesnåla bensin- och dieselmotorerna (med stop- och startautomatik) men sannolikt ingen hybriddrift.

Franska motortidningen AutoPlus har tagit fram nya datagenererade ”spionbilder” (se faksimil) som påstås vara baserade på uppgifter från personer som sett E3 på s.k. klinik hos Citroën där en utvald publik får bedöma bilen. Inga av bilderna föreställer den riktiga bilen. Vad som är iögonfallande är nospartiet som verkar vara hämtat från konceptbilen TUBIK om än med proportioner som är mer lämpade för en kompakt personbil. Därtill verkar profilen med skarpt rest A-stolpe samt konceptbilen C-Cactus’ konturer ha bevarats (vilket inte var fallet med tidigare spionbilder som läckt ut i medierna då E3 var bara 4,10 m).

”Spionbilden” på E3:s instrumentbräda indikerar att Citroën anammat filosofin bakom utformningen av förarmiljön på konceptbilen Lacoste. Förutom styrningen av ventilation förmodas kontroller till multimediaanläggning m.m. komma att integreras och styras genom en pekskärm i mittkonsolen. Citroën vill inte att E3 skall ses som en lågprismodell. Banzet talar om att E3 kommer prissättas mot storleksmässigt jämförbara modeller från Huyndai och Kia, och att den nya modellen inte skall kännas som en billig bil. När konceptbilen C-Cactus presenterades 2007 sade konstruktörerna att det teoretiskt sett skulle vara möjligt att sälja den (med hybriddrift) för samma pris som billigaste C4 (då omkring 150’000 SEK) tack vare det reducerat antal komponenter i bilens konstruktion. Nu får vi räkna bort finessen med hybriddrift och addera med inflation. De faktorer som hjälper till att dra ner kostnaderna är att E3 skall byggas i Madrid och att materialåtgången är mindre jämfört med andra bilar.

Namnet då? Citroën har sedan tidigare talat om att lansera en helt ny modellserie utifrån konceptet ”Essentielle” som är filosofin bakom Cactus och de nya modellerna. Därför har det spekulerats om att modellbeteckningen ”ID” skulle komma till heders igen (se AoC:s tidigare referat till ID3). Samtidigt är det tveksamt att Citroën kommer kunna skapa ett utbud med modeller från småbilsklassen upp till övre mellanklass, utan väljer att lansera en unik nischmodell som har bäst chans att nå en större produktionsvolym kring 100’000 exemplar per år. Om det blir en eller högst två modeller i enlighet med Essentielle-konceptet är det troligast att Citroën använder det i medierna inarbetade namnet C-Cactus, precis som man döpt M4 till C-Elysée.

E3 skall säljas i Europa när den är klar, lovar Citroënchefen Banzet.

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: