A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

[CR3] Och vad kommer härnäst? En ny generation av C5 Aircross.

Posted in Annat fabrikat, C5 Aircross by Peter H Svensson on 26/04/2024


OBS! Bilden föreställer nya Opel/Vauxhall Grandland.

 

(Rennes-la-Janias)

Något år innan den förre Citroën-chefen Vincent Cobée lämnade sitt uppdrag att leda bilmärket uttalade han sig i medierna om sin syn på att utvecklingen av suv-kategorin var mer eller mindre en återvändsgränd, och att han därför valde att låta Citroën fortsätta utveckla modeller av standardtyp, såsom C3, C4 och C5X (även om dessa försetts med kosmetiska attribut för att vara attraktiva i dagens mode).

Det var under hans ledning som man startade arbetet med att ta fram en ersättare till den nuvarande C5 Aircross, vilket sker under projektnamnet CR3. Arbetet med den nya modellen uppmärksammades i medierna ifjol i samband med att Stellantis annonserade ett investeringspaket om 160 miljoner Euro för bilfabriken i Rennes-la-Janais.* I kostnaden ingick både utfasning av utrustning som som drevs av energi från fossila bränslen (lokalen värmdes upp av gas och ska istället nyttja biomassa) samt omställning av produktionslinjen för den nya bottenplattan STLA Medium.

I pressen noterades också att den nya suv-en skulle endast produceras med elektrisk drivlina, och för denna skulle ämnade man lokalisera en batterifabrik i närområdet. Dock har flera andra projekt sedan dess, däribland nya Fiat 500 och Lancia Ypsilon modifierats för att kunna härbärgera de uppdaterade bensinmotorerna, med och utan hybriddrift. Förmodligen kommer man ändra planen för den nya C5 Aircross i samma riktning.

I övrigt har Citroën lyckats vara hemlighetsfulla kring den nya modellen. Det är dock frestande att göra gissningar som baseras på Stellantis och Citroëns strategi som under det sista året visar hur de olika bilmärkena nyttjar gemensam arkitektur, och snart ska vi även se en kopia av den nylanserade C3 Aircross med Opel-blixt i frontpartiet, med minimal förändring av exteriören.

Det torde därför vara rimligt att spekulera kring hur mycket projekt CR3 kommer att använda från den i dagarna presenterade Opel Grandland (se bilden). Denna baseras på STLA Medium och kommer utrustas med både bensinmotorer och batteridrift. Totallängden på 4,65 meter ligger i linje med vad vi kan förvänta oss av Citroëns version som behöver växa i förhållande till den 4,4 meter långa C3 Aircross, även om vi får anse att en marginal på en halv decimeter beror på den kosmetiska utformningen av stötfångarna. Axelavståndet är i Opels fall uppe i 4,78 meter, vilket innebär en tillväxt på 5 centimeter ifall Citroën följer efter. Kanske detta kan få tyst på kritiken om snålt benutrymme i baksätet på den befintliga modellen?

Opels nya modell i elbilsutförande får med batterikapacitet på 98 kWh en räckvidd på 70 mil. Dock kan det inte uteslutas att Citroën väljer att som man gjort med ë-C3 förse sitt alternativ med svagare batterikapacitet för att få ner försäljningspriset.

Det har florerat rykten om att nya C5 Aircross skulle minska på höjden, och lanseringen av Opel ger vid hand en höjd av 1,66 meter, vilket skulle göra nästa generation från Citroën hela 4 centimeter lägre.

Räkna också med att nästa C5 Aircross kommer förses med flera nya assistentsystem, framför allt de senare självkörande funktionerna.

Vad gäller den förre Citroënchefen Vincent Cobées profetia om suv-modellens tillbakagång så verkar den dröja, men satsningen på C4-serien (berline respektive sedan) har fallit ut i enlighet med förhoppningarna om man räknar bort problemet med brist på halvledarkomponenter i sviterna av den globala nedstängningen efter Covid19. Någon ersättare till C4 Picasso/C4 Spacetourer nämns inte, men det är troligt att Citroën nyttjar generationsskiftet till att sätta in en tredje stolsrad, om än fällbar, i bagageutrymmet.

(*Faktum är att projektet annonserades redan i slutet av oktober 2021 av Groupe PSA, med ett högre belopp – 180 miljoner Euro – och deklaration om att förbränningsmotorer skulle också erbjudas, men sedan dess har Stellantis bildats, vilket kan ha påverkat planerna.)

Text: Peter H Svensson
Bild: Opel

 

Lämna en kommentar