A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

GERPISA-chef: Citroën DS4 har fel design

Posted in Business, DS3, DS4, DS5 by Peter H Svensson on 16/11/2012

(Paris)

I en intervju för franska tidskriften Capital svarar bilbranschinstitutet GERPISA:s chef Bernard Jullien på tidningens frågor om läget för den franska bilindustrin. Gjorde Citroën rätt som satsade på sitt premiummärke ”DS”?

I grund och botten anser Jullien att satsningen var rätt. Citroën har valt att använda samma princip som Volkswagen vilken bygger premiummärket Audi på koncernens egen teknik och delar bottenplattor. Genom att Citroën utgår från sina standardmodeller och förädlar dessa med mer avancerad formgivning och högre utrustningsnivå kan utvecklingskostnaderna hållas tillbaka samtidigt som ”DS” kan säljas till ett högre styckepris. Men Jullien tror inte att Citroën har någon chans som renodlat premiummärke eftersom konkurensen från BMW och Mercedes är alltför tuff.

Jullien menar att strategin att döpa om den planerade C3 Coupé till DS3 var klok, och att risken med den satsningen var låg eftersom PSA Peugeot Citroën redan hade en bred kundkrets inom storlekssegmentet genom sina modeller som Peugeot 207 och 208 samt Citroën C3. En viss försäljningsvolym var på så sätt ”garanterad” även om man inte skulle lyckas attrahera nya köpare från andra märken. DS3 är i grunden en C3 men med ett helt annat formspråk.

Samma sak gäller även för DS4, men här är Bernard Jullien lite mer reserverad. Han anser att formgivningen av DS4 är alltför snarlik vanliga C4 och han tycker att Citroën borde ha kostat på sig lite mer för att särskilja modellerna för att locka fler att köpa DS4 istället. DS5 befarar han däremot kan bli problematisk för Citroën på sikt. Den matchar ingen befintlig modell hos samtidigt som den gör anspråk på det segment där de tyska premiummärkena dominerar. Konkurensen kan helt enkelt vara för tuff för Citroën.

I sammanhanget skall man dock minnas att både DS4 och DS5 ingår i Citroëns satsning på den kinesiska marknaden där det (än så länge) är stor efterfrågan på premiumbilar, samtidigt som Citroën har det lättare att penetrera marknaden. Genom attt Kinamarknaden tillkommer ökar produktionsvolymen. ”DS”-serien kan också fungera som ett eget modellprogram ifall Citroën gör nyetablering i länder där man tidigare inte varit representerade. Bilden överst är en av Diphile photoshopad DS4 med separat bagageutrymme som skall börja tillverkas i Kina under 2014, eventuellt som DS4L. Någon import till EU är inte aktuell enligt Citroën. Året därpå väntas även nästa kinesiska DS-modell komma, nämligen C6-ersättaren DS9.

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: