A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Ansiktslyftning för Citroën C5 – det sitter i detaljerna!

Posted in C5, C8 by Peter H Svensson on 02/07/2012

(Paris)

Idag har Citroën släppt de första officella fotografierna på Citroën C5 årsmodell 2013 – om begreppet ursäktas. Efter c:a 400’000 tillverkade exemplar av modellen sedan introduktionen 2008 är det dags för ännu en smärre ansiktsyftning. Den förra skedde i början av 2011, även om man också den gången ändrade ytterst lite. Det är i detaljerna som förändringarna märks. Denna gång rör det sig om att C5 får den aktuella lätt avrundade Citroënlogotypen på kylargrillen. I övrigt meddelar Citroën att man introducerar en ny 17-tums fälg (”Egée”) samt en ny färg (”Guaranja”-brunt) och att interiören i Exclusive-versionen har setts över (dekordetaljer). C5 erbjuds nu också med MyWay och multimediaavspelning via USB-kontakt.

Den uppgraderade versionen av C5 har enligt uppgift redan börjat säljas genom det svenska återförsäljarnätet.

Även Citroën C8 har genomgått en lättare ansiktslyftning, men denna rymliga och estetiskt tilltalande minibuss marknadsförs ej längre i Sverige.

//Peter H Svensson

Annonser

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Micke H said, on 02/07/2012 at 20:56

    ”Ansiktslyftning” C5

    Det innebär att man behåller fast rattcentrum som har manöverknappar med en bedrövlig ergonomi, hade hoppats på en bättre lösning, gärna återgång till det tidigare superba arrangemanget, som fortfarande används på ett antal Citroën- och Peugeotmodeller. Vidare behåller man tydligen stolarna, med klassens i särklass sämsta (= obefintligt) whiplashskydd, samtidigt som andra biltillverkare blir allt bättre på den här punkten. Påkörningsolyckor är numera den vanligaste formen av kollisioner.

    Förnyelsen består av ”vandalisering” av varumärket, de tidigare så välkända vinklarna med anknytning till företagets tillverkning av kugghjul med vinkelkuggar, har ersatts av två bumeranger eller är det bananer? Enligt min mening ”en spik i foten”. Titta hur andra vårdar sina märken, exempelvis Volvo, Alfa Romeo, Ford, Mercedes, Renault, BMW, ja till och med syskonet Peugeot har sitt lejon kvar, även om konturerna ändrats något genom åren, är det tveklöst ett lejon.

    ”Créative Technology” kallas den här ”ansiktslyftningen” för. I alla fall på Citroënspråk.

  2. alltomcitroen said, on 03/07/2012 at 11:14

    Ja, det har väl blivit så att franska bilar gjorts mer för att kunna köra på andra än att bli påkörd…. ;-)


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: