A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Aulnay läggs ner – Rennes blir kvar! Men Citroën flyttar…

Posted in Business by Peter H Svensson on 29/06/2012

(Paris)

PSA-chefen Philippe Varin har avslutat en konferens med företrädarna för de fackliga organisationerna. Hans meddelande är att företagets fabriker i Rennes, SevelNord, Madrid och Vigo blir kvar. Franska medier drar slutsatsen att detta betyder att Aulnay – som han inte nämner – kommer att läggas ner. Det återstår dock att se vad det politiska spelet leder till; PSA Peugeot Citroën har ju även en fabrik i slovakiska Trnava där Citroën C3 Picasso och nya Peugeot 208 tillverkas. Det är högst sannolikt att franska bilbyggare kräver att deras arbetsgivare ”flyttar hem” tillverkningen, fastän Trnava-fabriken är företagets nyaste och mest moderna. Ett officiellt meddelande om Aulnayfabrikens nedläggning väntas inom kort.

Efter mötet mellan Varin och de fackliga företrädarna råder det lite mer klarhet kring projekt E3 som i medierna refererar till konceptbilen C-Cactus men som sannolikt får en helt och hållet egen design. E3 skall tillverkas i Madrid och projektet har återupptagits. AoC erfar från initierad källa att modellen är i det närmsta färdigutvecklad och att vi kan förvänta oss spionbilder från provkörningar under hösten/vintern. Fabriksarbetarna i Madrid är nog nästan lika glada som i SevelNord där Citroën Jumpy monteras. Toyota vill sälja nästa generation Jumpy med sin logotyp, och rykten säger att samarbetet kan bli än mer intimt ifall PSA Peugeot Citroën går med på att använda Toyotas personalpool i Yaris-fabriken inte långt därifrån.

Mindre klarhet råder kring vad som skall byggas i den nu över 50 år gamla Citroënfabriken i Rennes. Varin meddelar att nästa Citroën C5 kommer att byggas i Tyskland. Däremot är frågan fortfarande öppen om att ersättaren till Peugeot 508 (som logiskt sett borde byggas på samma bottenplatta som nästa C5) skall bli kvar i Rennes och byggas jämte någon passande modell från Opel. Det har ryktats om att Zafira kan komma att byggas i Frankrike. Det är inte känt vad ett dylikt arrangemang skulle kunna ha för fördelar. Därtill skall man lägga till en faktor som hittills inte nämnts offentligt – import från Kina. Redan idag tillverkas C5 i det landet, och den skall följas av en större modell i DS-serien.

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: