C3 Aircross Live 82 Puretech – snyggast och billigast?
Citroën France har uppdaterat sin ”konfigurator” på hemsidan så att man kan beställa sitt eget exemplar av nya C3 Aircross. Och med denna funktion får man se hur även basmodellerna ser ut, såsom ”Live” enligt dessa bilder.
Helt klart renare och mer sobert intryck, men naturligtvis inte lika ungdomligt poppigt som de dyrare versionerna med ”persienn” på C-stolpen och olikfärgade dekordetaljer.
Det kan diskuteras om det är en nackdel att utrustningslistan är bantad på ”Live”. Pekskärmen är borta, och så även head up-displayen. Istället har man rattar och knappar för ventilation och radio. Detta känns som en given seniorbil, vilket borde avspegla sig i försäljningsstatitsiken. C3 Aircross kan bli en hit i Sverige!
//Peter H Svensson
Personligen gillar jag ”persiennerna” på de bakre rutorna. Lite tråkigt att man inte kan välja den mer mekaniska inredningen i de högre utrustningsnivåerna. Just ventilation är något jag inte vill fippla runt med på en pekskärm. Dock kan tilläggas att det är ju inte ofta man behöver ställa om något när man har AC eller klimatanläggning då det brukar sköta sig självt.
Jag roade mig med att konfigurera ”min” C3 Aircross och hamnade på nästan 26 000 euro. (dieselmotor, Shine, säkerhetspaket, Grip Control, öppningsbart panoramatak, ljusgrå klädsel med röda accentuarer kring ventilationsutsläpp mm). Aircross är ingen billig bil när den är utrustad… Tyvärr är inte autobroms standard i någon version i Frankrike utan finns bara som en del i ett säkerhetspaket, jag hoppas det blir standard i Sverige. Att autobroms inte är standard gör att Aircross troligen bara får 4 stjärnor i Euro NCAP-testet, det tycker jag är en miss.
Persiennerna är fina på sitt sätt, jag kan för min del leva både utan och med dem. Och jag instämmer till fullo om att det skulle vara skönt med ”mekanisk inredning”, om inte annat som tillval. Jag valde C4:an istället för Cactus bl.a. av just detta skäl. Jag tror att min C4:a är den cittra med flest knappar jag någonsin ägt, men ändå har jag inga problem att hitta rätt knapp med händerna utan att behöva släppa blicken från vägen.
Du är en finsmakare, Raphael…! ;-)
Nu finns en konfigurator för Aircross på Citroën UK också och brittiska priser klara. Väntar fortfarande på den svenska sidan, har inte sett något än… Står fortfarande bara ”förhandsbokning från augusti” jaha, det är augusti nu!
http://www.citroen.co.uk/new-cars-and-vans/citroen-range/new-citroen-c3-aircross-suv
Raphael du som har otrolig koll på det mesta om Citroën och PSA. har du koll även på deras nya 1,5 l dieselmotor vad beträffar utsläpp och miljöprestanda? Jag tror det kommer att vara ganska avgörande för dieselmotorn i personbilar hur tillverkarna lyckas med detta i närtid. Även om det inte är enkelt skulle det vara intressant att veta hur miljöprestanda står sig i förhållande till den trecylindriga bensinmotorn med turbo. Hur ser t.ex. partikelutsläppen ut för dessa båda motorer kallt resp varmt och hur står sig dessa motorer mot konkurrenterna när det gäller miljöprestanda.
Lars-Erik, jag har dessvärre inte sett några tekniska data för den nya Blue HDI 1.5 än mindre tester av dess utsläpp under olika förhållanden. Det jag vet är att utvecklingen av den annonserades 2013, så PSA har jobbat på den ett bra tag. Den möter de hårdare Euro 6.2 kraven som särskilt på NOx är hårdare än Euro 6, så motorn har en ny SCR (Selektiv katalysator rening) och reningssystemet sitter direkt på motorn vilket förbättrar avgasvärdena vid kallstart. Mig veterligen är PSA först ut med en diesel som klarar Euro 6.2, lanseringen sker i höst i ansiktslyfta Peugeot 308, jag vet inte när en Citroën får motorn. Den trecylindriga bensinturbon kommer uppdateras i höst/vinter med partikelfilter, för att sänka de problematiskt höga partikelutsläppen som direktinsprutade bensinmotorer har.
Reningssystemet är alltså integrerat i motorns luft in och avgas ut på motorn istället för på avgasröret under karossen. Insprutningen sägs ha högre tryck än tidigare. Kommer med 75 hk, 100 eller 110, och 130 hk. Kommer även produceras för Ford, precis som nuvarande PSA dieslar. Det bör komma mer tekniska detaljer senare i höst…
Tack Raphael, jag kände till det mesta, har ju sett att Ford redan har en 1,5 l diesel med högre effekt så jag misstänkte att det är samma motor. På samma sätt som tidigare. Det hade varit intressant att veta lite mer om hur man lyckas med dessa dieselproblem nu när problemet debatteras på många håll och folk tycker så mycket. Jag vill se hur forskning och utveckling lyckas innan jag tar ställning för mycket. Det hade även varit intressant att veta hur biobränsle i dieselbränslet påverkar avgaserna då syrehalten i biodieseln är högre. Det borde göra avgaserna något mindre farliga, men hur mycket?. Jag är nog själv en typ problemlösare som kan bli för mycket för en del andra, det ligger i personlighetsdraget att ifrågasätta och förbättra nästan allt. Just nu håller jag på med ett nytt värmepumpssystem som teoretiskt kan öka SCOP-talet rätt mycket som jag hoppas få medel för att utveckla. Bara genom ett annat angreppssätt öppnades andra möjligheter. Men jag har många andra förbättrings idéer och är van vid att allt är inte så enkelt när man kommer ner på detaljnivå och man kanske måste kompromissa. Mitt ordspråk är gammalt och slitet men det säger så mycket och jag sprider det lite varstans, men det kan vara så att de som borde ta åt sig är inte mottagliga då de redan vet, ”Ju mer man vet desto mer inser man hur lite man vet” Jag har uppfattningen att detta personlighetsdrag är överrepresenterat bland Citroën ägare bara för att för återkoppla till Citroën med den teknik de var kända för.
Fords nuvarande 1.5 diesel är inte den nya dieseln, utan den ingår i den gamla DV-serien: DV4 1.4 (PSA/Ford), DV5 1.5 (Ford) och DV6 1.6 (PSA/Ford). Nya 1.5 heter DV-R och kommer ersätta DV4, DV5 och DV6. Jag vet inte när Ford får den, men de har ju en ny Fiesta och Focus på gång så det blir väl i dem. C3 Aircross kommer ut på marknaden med den gamla dieseln först, det kommer ju ta ett tag att få upp produktionsvolymen på nya DV-R plus den är dyrare att producera.
Jag har sett mätresultat för B30 diesel i Storbritannien att den ger minskade utsläpp och färre partiklar jämfört med vanlig standarddiesel. B30 är 30 procentig biodiesel, finns i Storbritannien plus Beneluxländerna ej i Sverige, är största biodrivmedlet i Frankrike. PSA:s dieslar är anpassade för B30 sedan många år.
Sorry gamla 1.5 heter DV5 inte DV4. DV4 är 1.4.
[Det är korrigerat nu! :-) //Peter]
Som jag förstått det kommer DV-R börja byggas i Douvrin först och sen nästa år kommer Tremery igång och då fördubblas produktionskapaciteten, så i början är det begränsad output av den så att säga. Det sägs att PSA har investerat 60 miljoner i ombyggnation av produktionslinan för att klara DV-R.
Jag drog tydligen förhastade slutsatser beträffande Fords motor, tack för rättelsen.
Ska bli intressant att följa utvecklingen på nya dieselmotorer nu när det är så mycket fokus på kväveoxider och partiklar. Om en motor har fått ca: 200 nya patent innan den kommer ut så är det extra intressant. Jag tycker det är bra med krav på avgaser generellt, även om man inte märker något av det på landsbygden. Minns mitt första besök i London för ca: 25 år sedan, ett av de största minnena var just dieselavgaserna även inne på hotellets 3 vån.
Du bekräftar lite vad jag trodde om biodiesel och avgaser. En gång i tiden trodde jag på rapsolja diesel, det var tills jag insåg att avkastningen per/ha var så liten att det knappt är lönt i förhållande till insatsen. Man kan göra det som komplement bara. Om jag minns rätt var avkastningen 3-4 ton/ha och av det kunde man pressa ut ca: 40% med en oljehalt i rapsen på ca: 48%. Sedan ska man räkna bort allt som kräver energi för att få fram allt, från utsäde till distribution. Nu har jag inte tagit med rapskakan som har mycket hög proteinhalt som är en stor nyttighet. Har läst att det pågår forskning av rapskakan för att även göra den till människoföda inte bara djurföda. Får korna för mycket rapskaka så smaksätter det mjölken negativt. Slutsatsen var att vi har inte tillräcklig odlingsyta om vi ska ersätta all bensin och diesel med biobränsle. Därför tror jag på hybriddrift som kan göra behovet av bensin/diesel till endast mindre del på sikt. Jag är skeptisk till elbilar med 0,5 ton batteri, det är inte heller hållbart. Ska man göra biobränsle av jordbruksprodukter ger biogas mycket bättre avkastning/ha än allt annat.
Om jag gissar rätt så är de nog inte helt klara med specifikationerna. Vi har ju industrisemester i juli…
Nu kan den byggas på Citroëns svenska hemsida, man når den genom Bilar – C3 Aircross – Bygg din bil. Jag ser den inte om man går direkt till din bil, så hemsidan har några buggar. Inga prislistor eller broschyr på den fanns när jag kollade idag. Live, Feel och Shine är utrustningsnåverna, priserna börjar på 169 800 kr med 82 hästars bensinaren. Tyvärr måste man till Shine-nivå för skjutbart baksäte, det tycker jag är en allvarlig miss! Nivåerna är annars rätt välutrustade, redan Feel har klimatanläggning som standard. Shine har Grip Control, trådlös mobilladdning, eluppvärmd vindruta, mörktonade bakrutor osv. Tyvärr kan man inte välja ljus klädsel, och öppningsbara taket finns inte heller som tillval, det är en kraftig miss. Automatisk parkering/parkeringshjälp kan man inte välja heller. Det är ju knappt några tillval, nya agenturen kör samma idé som med de andra bilarna – att inte erbjuda andra tillval än färg, läderklädsel/delläder och något designpaket. Shine med dieselmotorn och orange designpaket hamnar på 253 000 kr det är rätt mycket, särskilt utan soltak. Jag är mycket missnöjd med att nya agenturen knappt erbjuder tillval. Tror inte många kommer välja dieselmotorn när den blir så dyr i Sverige. De kraftigare motorerna tas inte in.
En Peugeot 3008 Active med 120 hästars diesel och automatlåda kostar 256 000 kr, alltså bara lite mer än en C3 Aircross Shine med 100 hästars diesel och manuell växellåda, och då är 3008 en större bil. Dessutom kan 3008 beställs med taklucka och andra tillval som svenska Citroën agenturen valt bort för C3 Aircross. Grip control kostar 11 000 kr extra.
Rättelse: C3 Aircross Shine *har* öppningsbart glastak som standard, då ser det hela bättre ut även om jag fortfarande tycker den är för dyr (särskilt jämfört med Peugeot 3008). Det är lite rörigt på hemsidan och står lite olika utrustning på olika ställen… Men iaf tycker jag att de borde kunna erbjuda mindre maxade versioner och så har flera tillval så man får plocka ihop sin egen version. Och uselt att den ljusgrå klädseln inte finns med…
Jag noterade att även den franska sidan hade en hel del buggar och saknade informationsmaterial. Kanske man kör BETA ett litet tag innan man slår på stora trumman?