Nya C3 Aircross från EUR 15’950
(Paris)
Citroën France har offentliggjort sin prislista över nya C3 Aircross. Instegsmodell blir Puretech 82 ”Live” från EUR 15’950. Nästa nivå – med samma motor är ”Feel” för EUR 17’750. Önskas mer pulver under huven kostar ”Feel” EUR 19’250, och då förfogar man över 110 hkr. Önskas ännu mer effekt väljer man samma motor men med 130 hk och betalar från EUR 22’250.
EU:s kamp mot dieselbilar fortskrider, men trots det erbjuds C3 Aircross med den senaste generationen av Blue-HDI. 100 hk ”Live” säljs från EUR 18’950; ”Feel” från 20’750. Med 120 hk kostar ”Feel” från EUR 21’950 och toppmodellen ”Shine” EUR 23’950. Svenska priser blir troligtvis ungefär som de franska x 10, såvida inte generalagenten skippar 82-hästarsversionen och prissätter ”Feel” på en synnerligen attraktiv nivå. Citroën skulle ju behöva en rejäl boost i försäljningen nu när man inte har den mest åtråvärda karosstypen i kombilandet Sverige.
//Peter H Svensson
Ser bra ut på bild utom att hjulen ser för små ut. Jag väntar nog tills det kommer hybrider men ska åka och testa Aircross när den kommer. Tänk vad gashydraulik skulle passa bra i SUV-bilar. Gas hydrauliken skulle öka SUV attributen till något inte andra biltillverkare kan visa upp.Köper man en SUV är det för att man kör en del på mindre och sämre vägar där det gamla tunga, dyra förträffliga systemet är så bra på.
Japp, gashydraulisk fjädring hade varit suveränt, och det redan i gamla C-Crosser. Dessvärre har ju Citroën gjort sitt yttersta för att hålla den tekniken borta från potentiella modeller.
När alla bilar blir mer eller mindre elektrifierade med tunga batterier och system som återvinner bromsenergin så påverkas inte energiförbrukningen lika mycket som innan trots tunga bilar. Men jag tror inte heller på att alla bilar ska ha batteri på runt 0,5 ton. Viktanpassningen för det tunga batteriet gör att allt måste dimensioneras upp och blir ännu tyngre. Just nu tror jag på mindre batterier som kan laddas under färd på utvalda större vägar eller med en hjälpmotor. Detta som argument till att Citroen hävdar att det gashydraulsystemet väger för mycket. Ser man sedan på i vilka sammanhang som hydraulsystemet kommer mest till nytta är det på typ SUV-ar och bilar som lastas mycket eller som drar släp och på bilar som ska klara lättare terrängkörning. Man hade även kunnat nischat sig på bilar som lutar i kurvor för bättre väghållning. Här finns flera biltyper där det gashydraulsystemet ger mervärde och så förstås något som inte finns på alla bilmärke. Jag tror Citroen gjort en felaktig analys.
Jag tror inte heller de tänkt tillräckligt på de som ofta är märkestrogna som oftast tycker att det gashydraulsystemet år oöverträffat för de flesta.
Gashydrauliken kräver en bottenplatta/plattform som är anpassad för det, betänk nu att Citroëns bottenplattor delas med andra märken. Det blir för dyrt att utveckla en bottenplatta med en teknik som bara ett märke använder, och det är anledningen till att Citroën skippar gashydrauliken. Fördelen med deras nya fjädringssystem med nya stötdämpare som har dubbla hydrauliska ”kuddar”, det är att det kan användas utan att bottenplattan behöver specialanpassas för detta, dessutom är systemet billigare och kan finnas i hela modellutbudet. DS-märket däremot får ett mer avancerat datorstyrt system, visat i DS 7 Crossback, men även det kan anpassas till olika bottenplattor utan att bottenplattan behöver vara gjord för det. Så jag tycker att Citroën tänker helt rätt. Ett system för Citroën som ger mer komfort och finns över hela modellserien och som inte används av andra märken, och ett mer avancerat – exklusivare – system för premiummärket DS.
Som jag har förstått det blir det PureTech 82 och 110 samt Blue HDI 100 som blir tillgängliga på den svenska marknaden, dvs i praktiken samma motorpalett som C3:an och Peugeot 2008 i Sverige. De starkare PureTech 130 och Blue HDI 120 skippas.
Ja, Mercedes och Audi generar ju sig inte med att utrusta sina bilar med speciella fjädringssystem. Å andra sidan säljer de i helt andra kvantiteter än Citroën.
Förutom SUV:ar hade ju den gashydrauliska fjädringen varit suverän till minibussar och MPV-fordon.
Tydligen levererar Citroën komponenter till Rolls Royce fortfarande, läste jag ifrån någon artikel ifjol.
Jag anser att Citroën gjorde ett misstag som inte diversifierade användandet av den gashydrauliska fjädringen. Tittar vi på experimentet med luftfjädringen till Grand c4 Picasso kan man fråga sig varför man inte modifierade bakaxeln från C5? Man hade kunnat erbjuda en otroligt stor bredd av modeller med fjädringen. Citroën var för optimistiska när de trodde att försäljningen av C5 skulle ligga på 100’000 vagnar/år? Förmodligen låg det i strategin att inte ha gasvätskefjädring på PF2-bilarna för att ”tvinga” kunderna upp till C5.
Det är nog inte osannolikt. De kan nog bli obehagligt dyra för svenska bilköpare.
Jag känner igen dina argument Raphael. Jag kan köpa lite av det. Gashydraulisk fjädring är ju premium argument mer än det mesta. Jag kan förstå att man inte har systemet i bilar som prispressas. I en livsstilsbil skulle däremot systemet passa bättre än allt annat. Det gashydrauliska systemet var ju mycket mer än mjuk fjädring. Kort beskrivit så är det allsidigt och förlåtande och säkerhetshöjande. Med last eller släp var systemet oöverträffat. Att kunna höja bilen för olika saker kan vara avgörande på mindre vägar eller vintertid. Jag har kört med punktering på ett framhjul utan att jag märkte det. Jag har kört i så högt med snö att mitt enda sällskap på vägen var långtradare men det gick inte fort. Hade jag varit som Citroën skulle jag försökt gjort systemet än mer allsidigt(fler nyttigheter) som står ut än mer och tagit betalt för det som premium. Jag tror inte man säljer fler bilar(tjänar mer) när alla bilar liknar varandra mer än någon gång tidigare. Just nu är det SUV som gäller och alla tillverkare springer i samma riktning. Jag gillar när folk står för något med argument samma sak med biltillverkare. Sätt systemet i premium SUV-ar som är mer allsidiga och ta betalt för nyttigheterna som systemet ger och stå för det och ha lite tålamod. Jo jag har nog fått en skada av de bilar som hade gashydraulisk fjädring och det började med att jag och min ena bror ofta fick följa med på bilturer med en farbror och vi tyckte det var en upplevelse att åka padda när det kändes som att flyga. Jag har inte haft Xantia Aktiva med aktiva krängningshämmare men jag jag har provkört den på roliga vägar. Jag kan bara konstatera så här i efterhand att Citroën misshandlat alla sina möjligheter med ett unikt system som andra har försökt att efterlikna lite och det har de tagit betalt för. Bilar som höjer sig över andra bilmärke kan man ta betalt för och tjänar pengar på se bara på flera Tyska bilar. Är något riktigt bra säljer det sig nästan själv.
Håller med Lars-Erik L. fullständigt!
Dessutom har jag haft förmånen att köra en Activa med V6-motorn, ca 12.000 mil under en treårsperiod, roligare finns inte!
Visst kan man göra en bottenplatta som tillåter olika typer av fjädringssystem, C5 / C6 / P 508 är PSA-exempel, Audi, Mercedes och Volvo är andra. Plattformen som salig C5 och C6 delade med P508 tillät även en enklare framvagn med simpla fjäderben för motorsvagare 508 och ”riktig” framvagn för 508 GT respektive C5 / C6.
Den teknik som Citroën använder idag för hjulupphängning, fram och bak, är enkel 70-talsteknik. Men räknenissarna har väl fattat det beslutet. Hade varit fint med valmöjligheten, mot ett pristillägg.
Enda fördelen jag ser med att det hydropneumatiska systemet skrotats, är att jag har större valmöjlighet vid nästa bilbyte, finns fler fabrikat att välja mellan när min C5 skall pensioneras.
”Hade jag varit som Citroën skulle jag försökt gjort systemet än mer allsidigt(fler nyttigheter) som står ut än mer och tagit betalt för det som premium.”
Jag håller med dig helt om att Citroën (eller PSA) missat en tämligen god chans att dra nytta av både märkets historia och unika teknik, inte minst med tanke på att en finess som den gashydrauliska fjädringen skulle kunna vara ett perfekt säljargument för bilar i premiumklassen.
Oturligt nog valde PSA att Citroën inte skulle vara ett premiummärke, och Citroën själva hade valt att låta sitt varumärke DS stå för helt andra värderingar vad gäller komfort än någon av de tidigare gasvätskefjädrade bilarna stått för sedan 1955. Visst, DS5 har superba stolar att sitta i på långtur och en intressant förarmiljö. Men så snart bilen rullar studsar den hårt över gruskornen på landsvägen, och nöjet är förstört (såvida inte man köpt bilen för att busköra).
Nya Citroën C6 i Kina är ful som stryk, men med gashydraulisk fjädring hade den kanske kunnat fungera som lyxig taxi här i Europa?
Till ämnet denna gång. Jag var kontakt med Citroën precis angående max släpvagnsvikt. Trodde den skulle vara samma som Peugeot 2008 men ack det var bara 840 kg.Synd för jag har släp mm för 1100 kg. Men jag ska prova bilen ändå men en så liten släpvagnsvikt passar inte mig. Jag har byggt om ett husvagnschassi ett stort och bra släp, jag kan lasta långt då flaket är en bit över 4 meter.