A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Citroënchef: ” – Vår nya C-linje kommer att ha stark design”

Posted in C-Cactus/Cactus by Peter H Svensson on 10/05/2013

(Paris)

Citroën förbereder sig på omgestaltningen av märkets utbud. Citroën skall i allt mindre utsträckning konkurrera med Peugeot. DS-linjen fortsätter att utvecklas i fler segment, samtidigt som C-linjen skall bli ett mer prisvärt alternativ till konkurrenterna. Initialt har det talats om att C-modellern skall få en mer utslätad profil. Men Citroënchefen Frederic Banzét avvisar detta i Automotive News Europe:

” – Vi skall utveckla C-linjen med bilar som fortfarande har en stark design med ganska iögonfallande tillval och ett reviderat upplägg av varianter. Fokus ligger på att skapa det bästa förhållandet mellan pris och användbarhet för kunden”, säger han och pekar på att ägarna av en C-modell tycker att de har mer nytta av ett multimediasystem istället för en motor som gör att bilen kan köras i 250 km/h. Därmed kan utvecklingskostnaderna sänkas.

Första exemplet på denna nya filosofi blir E3 som skall presenteras i september på bilmässan i Frankfurt. Denna modell var tänkt att utgöra en unik nischmodell i märkets produktkatalog, men istället har Citroën bestämt sig för att använda konceptet även till andra modeller i C-utbudet. Enligt Banzét kommer denna av C-Cactus inspirerade familjebil att börja säljas från och med andra halvåret 2014.

Banzét poängterar att C-programmet inte är ett lågprisutbud. Inga av dessa bilar skall specifikt byggas i låglöneländer för att dra ner produktionskostnaden. Istället handlar det om att förenkla konstruktionern och därmed minska både kostnaden för utveckling och tillverkning. Och för att göra dessa bilar – som kommer bli dyrare än Dacia – ser man till att kunna erbjuda funktioner som gör brukandet av bilen mer praktiskt och attraktivt. Det handlar alltså inte om att återskapa en 2CV eller skala bort all utrustning från dagens modeller.

//Peter H Svensson

 
Annons

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Anonym said, on 10/05/2013 at 18:25

    ”Vår nya C-linje….”

    Mycke snack ock lite verkstad!!!
    Under tiden andra tillverkare presenterar nya modeller i snabb takt, snackar Citroënledningen om filosofier för en eventuell framtid. Det enda konkreta vi ser är ändrade typsnitt och innarbetade pilkuggar som ändras till bananer, eller är det bumeranger? ”Creative Technologie” är numera bara floskler!
    Som gammal citroënist känner jag mig övergiven av min leverantör och försöker mentalt att ställa om mig till något annat inför aktuellt bilbyte, vilket inte är lätt!

  2. Stefan said, on 10/05/2013 at 20:47

    Till Anonym: Citroën har tappat stora delar av sitt DNA genom att frångå heliga element såsom komfort i delar av sitt modellutbud. Varför finns det ens möjligheten att välja bort hydrauliken i en C5:a? Vacklar Citroën i tron på ett av de mest särskiljande och unika systemen i dagens alltmer likriktade bilvärld? Hydrauliken är en stor del av Citroëns DNA. Visst, C5 går riktigt bra även som järnsäng, men sådan bil SKA ha rätt fjädring.
    Vad gäller DS-programmet så är det fantastiska produkter både vad gäller design i Citroënanda och kvalitet i premiumklass. Och man kan ta bra betalt för dessa produkter med all rätt, men när man tar bra betalt så förväntar man sig ännu mer, framför allt vad gäller komfort där man har misslyckats totalt med DS4 & DS5. I synnerhet när det är en produkt från Citroën och dessutom bär det legendariska namnet DS. Förväntningarna är ju skyhöga!
    Men, vi ska vara stolta över vårt kära bilmärke. Citroëns produkter har aldrig hållit så hög kvalitet som idag. Den inriktning som beskrivs i artikeln tror jag stenhårt på, bara de inte glömmer bort de kärnvärden som märket står för!

  3. R said, on 11/05/2013 at 16:05

    C4 Picasso II har presenterats och kommer till Sverige till hösten. Detta är en helt ny modell med ny teknik och nytt utseende. Vadå ”mycket snack och ingen verkstad”? Dessutom kommer ju nya E3 till hösten. Det kommer ju visst nya modeller.

    C-seriens gashydraulik flyttas till DS-serien, premiumbilar. DS4 och DS5 är sportiga bilar, precis som DS3, men DS6:an blir mer komfortbil. DS4:an ser jag dock inte alls som misslyckad gällande fjädringen, iaf inte i de motorsvagare varianterna med normal storlek på fälgarna och däcken, tycker den har bättre fjädring än många andra. Många tror att DS5 är som en C5 coupé, men det stämmer inte. DS5 är mindre och bygger på DS4:an. DS6:an blir gashydraulik och premiumalternativet till C5.

    Jag tycker strategin är spännande.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: