A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Succé för Citroën C-Elysée

Posted in C-Elysée by Peter H Svensson on 03/06/2013

C-Elysee 2012 profil

(Vigo)

Citroën kommer att öka tillverkningstakten för sin spanskbyggda C-Elysée. Den för märket helt nya modellen på en rad utvecklingsmarknader har sålt över förväntan. I Turkiet – som blev ett av de första länderna att få den nya bilen – har C-Elysée tagit en marknadsandel på 1,75%. I Algeriet hade man räknat med en årslig försäljning på 5000 enheter, men man är efter ett halvår uppe i 6000 sålda bilar av denna modell. Försäljningen går också mycket bra i Ryssland och Ukraina trots en importtull på 25%.

Strategin för C-Elysée är att inte tävla mot de formella lågprismärkena, utan att istället erbjuda en ändå tekniskt påkostad bil till ett pris under mainstream-modellerna.

Citroën har ingen formell marknadsföring av C-Elysée i Frankrike, men enskilda handlare tar hem modellen mot specialorder. För en Confort VTi 120 ligger priset på c:a 14’000 Euro och 16’000 Euro för Exclusive HDi 90.

//Peter H Svensson

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Thomas said, on 04/06/2013 at 11:00

    Då kanske det finns en liten, liten chans att den kommer till Sverige.
    Skulle gärna ha en själv, men är också sugen på nya C4 Picasso.

  2. Allt om Citroën said, on 04/06/2013 at 19:16

    Ja, jag skulle vilja ha en av varje, men jag har fått begränsa mig till skala 1:43. Och nu börjar även det ”garaget” bli trångt… :-)

    Citroën Sverige vill inte sälja C-Elysée. Vi får se ifall de ens kommer vilja ha hela C-programmet när DS-linjen utökas. Jag tror att ifall det funnits en C-Elysée Break skulle Citroën kunnat ge Skoda en tuff match (mot nya Rapid)

  3. Thomas said, on 05/06/2013 at 09:07

    Förstår inte varför egentligen, för det känns som att det saknas en mindre sedan. Vad jag kommer på är det väl bara Volkswagen som har en mindre sedan i Sverige idag, i form av Jetta…

    Ja, när det blir trångt i garaget får man problem. :-) Finns många bilar jag skulle köpa om jag hade plats (och råd).

  4. Allt om Citroën said, on 05/06/2013 at 16:04

    Ser jag till mitt eget behov så skulle en C-Elysée definitivt räcka till. Ekonomisk motor, oöm konstruktion (om än ljusår från premiumkänsla, men det betalar ju sig när bilen blir äldre). Framför allt bagageutrymmet är ju rejält och rymmer picknick-korg och kylväska när man ger sig iväg och slukar mil på skogskantade landsvägar genom landet. :-)


Kommentera

