A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Premiär för personbilsversionen av Citroën ë-Berlingo

Posted in Berlingo, El-/hybridfordon by Peter H Svensson on 23/02/2021

(Paris)

Stellantis – eller snarare det förutvarande Groupe PSA – har nu uppgraderat sin laståsna i lilla mellanklassen så att även dess personbilsvariant kan erbjudas med 100 procent el-drift. Vad vi här talar om är ë-Berlingo och dess koncernsyskon inom f.d. PSA-sfären (d.v.s. även Peugeot, Opel och Vauxhall) som bytt ut bensin- och dieselmotorerna under motorhuven mot en elektriskdrivlina som hämtats från den nyligen introducerade Citroën ë-C4. De eldrivna skåpbilsversionerna presenterades redan förra månaden.

Den nuvarande Berlingo är redan ett mischmasch av olika ”generationsöverskridande” teknik genom sin bakände som baseras på den gamla PF2-plattformen parad samman med en framvagn som är hämtad från den betydligt nyare EMP-bottenplattan (Eftersom man inte behövde EMP2-plattformens bakvagn så kunde man helt sonika behålla den gamla layouten och investera i andra saker under utvecklingsfasen). Och nu har man alltså integrerat konstruktionen med en elektrisk drivlina som kommer från e-CMP-plattformen. Orsak: EMP-plattformen var inte konstruerad för renodlad el-drift, utan det kommer först med bottenplattans ersättare om två år.

Under huven återfinns alltså en trefas permanentmagnet-synkronmotor på 100 kW (motsvarande 136 hk) och med ett vridmoment på 260 Nm som driver framhjulen. Motorn levereras från Nidec Leroy-Somer i väntan på att Stellantis egna fabrik i Trémery kommer igång med produktion av el-motorer. Strömmen hämtas från ett batteripaket om 50 kWh som enligt WLTP-protokollet ska räcka till upp mot 28 mils körning. Vad det blir i verkligheten återstår att se, och norska aktuella tester på el-bilar visar på ett ganska stort kapacitetstapp i förhållande till bilfabrkernas specifikationer. Batterierna kan laddas på 7,5 timmar med 7 kW Wallbox-enhet, och på 5 timmar med en 22 kW-trefasladdare. Det kommer också finnas tillgång att utrusta ë-Berlingo med 100kW-laddare som ska kunna nå 80 procents laddning på 30 minuter.

Motorn är elektroniskt spärrad så att hastigheten inte ska överstiga 135 km/h (skåpbilsversionerna är spärrade till 130 km/h), och försedd med automatisk återladdning vid inbromsning. Föraren kan välja ett av tre program för körstil: Normal, Eco och Power

Med lanseringen av ë-Berlingo begåvas bilen med en mittkonsol som sträcker sig från instrumentpanelen och in mellan framstolarna; vanliga Berlingo avvek från sina koncernsyskon med en layout som lämnade denna golvyta tom tidigare. Utvändigt skiljer ë-Berlingo sig från vanliga Berlingo med täckt luftintag på kylaren.

Säljstart under sista kvartalet 2021.

Text: Peter H Svensson
Bilder: Citroën Communication

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. jehonline said, on 27/02/2021 at 08:44

    Den har inte någon likströmsmotor, utan en modern trefas permanentmagnet-synkronmotor.

  2. Peter H Svensson said, on 03/03/2021 at 13:23

    Tackar! Ska revidera.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: