A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Baktal om nya stor-cittran…

Posted in C5, C6 by Peter H Svensson on 02/11/2020

(Wuhan)

Med anledning av de ”läckta” ”spionbilderna” från Citroëns kinesiska fabrik (samägd av PSA och Dongfeng) i Wuhan som föreställer karossdelar till en ännu ej offentliggjord bil från denna anläggning så vet vi så här långt att det är frågan om projekt E43 som kommer att lanseras under hösten 2021 som arvtagare till Citroën C5 (bild 1).

Det har redan på förhand deklarerats att Automobiles Citroën kommer lansera en C5 Berline för den europeiska marknaden. Tekniskt sett kommer den baseras på suv:en C5 Aircross men ha en helt unik kaross. För att motivera denna modell har Citroën bl.a. satt ett ökat fokus på att fjädringen blir mer up-to-date med moderna krav, vilket i det här fallet betyder att man kommer införa optisk övervakning av vägytan för att med elektronikens hjälp justera stötdämparna så att dessa ger en mer adekvat respons beroende på körförhållandena. Hur långt man kommit med att integrera en automatisk nivåreglering har inte meddelats redaktören, men denna funktion finns med som en faktor i det långsiktiga utvecklingsprogrammet.

Det vi däremot kan spekulera kring med större precision är formgivningen. PSA-koncernens flaggskepp ska bli DS 9 vilken begagnar det konventionella 4-dörrarsformatet (med en karossarkitektur från den förlängda kinesiska verisonen av Peugeot 508L). Som redan rapporterats i AoC för ett flertal år sedan skrotades planerna på att lansera en stor halvkombi inom DS-programmet. Enligt uppgift ska den ursprungliga planen ha varit att den nya DS 9 skulle ha marknadsförts som DS8, och den stora lyxhalvkombin som DS 9. Dock ska nedläggningen av projektet med den stora halvkombin som inspirerades av konceptbilen Citroën Nuef (från 2012, bild 2) gett utrymme för Citroën att nyttja delar av den arkitektur som var tänkt för denna modell.

Från konceptbilen Citroën Neuf till nuvarande projekt E43 har vi en mellanlandning i form av konceptbilen CX-perience från 2016 (bild 3). Medan det tycks som att Citroëns formgivare vill nyttja det nya ”ansikte” som introducerats med nya C4 och uppdaterade C3 (som finns hos Citroën-handlarna nu) med den liggande Y-linjen runt strålkastarna så blir det alltså bakänden som kommer göra den nya modellen mer utmärkande i programmet.

Av spionbilden på karossidan med dörrkarmarna att döma handlar nya E43 om en halvkombi. Adderar vi sedan formgivningen av konceptbilarna Neuf och CX-perience ser vi en möjlighet att den nya serietillverkade bilen får en antydan till ”ankstjärt”, vilket kan bli en signatur som får den nya stor-cittran att bli mer distinkt i den nya jättekoncernens bilprogram som snart inkluderar även Fiat, Alfa och diverse Chrysler-produkter för att nämna några.

Resultatet skulle därmed kunna bli någonting i stil med den bild på Numero Neuf som kunde ses i samband med presentationen av nya Citroën C4 i designstudion (bild 4). Intressant att ett fotografi på en åtta år gammal konceptbil håller sin position som väggprydnad i Citroëns designcenter.

Om Numero Neuf fått stå som förebild kan vi notera att Automobiles Citroën antagit en helt ny attityd ifråga om formgivning i storlekssegmentet och lämnar de konventionella och på marknaden nu svårsålda ”tri-corp”-formatet. Det är en välkommen utveckling. Frågan är dock hur många bilköpare som kommer återvända till detta segment – eller över huvud taget stanna kvar – efter den suv-våg som svept över marknaden?

Text: Peter H Svensson

Annons

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Anonym said, on 13/11/2020 at 12:09

    Verkar lovande!

  2. cirkusimago said, on 23/11/2020 at 15:09

    Håller med och intressant läsning som alltid. Frågan jag kommer hit in först få svar på hela tiden är när C4 el lanseras i Sverige. Gud så sega de är. Är mkt intresserad av den bilen som jag tycker verkar ha fått till många rätt. Men det drar ut på tiden minst sagt. / Leif Mohlin (ser att jag kommenterar med mitt gammla Cirkus Imago-konto, ett TV-program jag producerat en gång i tiden)

  3. Peter H Svensson said, on 03/12/2020 at 21:56

    Jag tror att hela den här Covid19-historien gjorde att bilfabrikerna blivit stående med stora mängder osålda bilar, och det var en av anledningarna till att man sköt på produktionsstarten av den ansiktslyfta C3, samtidigt som flera underleverantörer till C4-fabriken i Villaverde utanför Madrid (eller ”i Madrid” som de själva kanske skulle säga) haft problem med att få upp produktionstakten efter de avbrott som uppstod. Det var ju inte bara nedstängningarna i sig, utan även sjukfrånvaro som uppstod.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: