Nya Citroën C4 – från 20 900 euro
(Paris)
Den franska prislistan för nya Citroën C4 har släppts. Instegsversionen blir C4 PureTech 100 S&S Live med 6-stegad manuell växellåda som säljs i grundutförandet för EUR 20 900. Då är bilen inte utrustad med LED-strålkastare och saknar även färgsatt plastdekor. Däremot ingår luftkonditionering och Citroëns dubbelverkande stötdämpare med progressiv dämpning samt Safety Pack. Färgen karamellbrunt är bas i Frankrike.
Med samma 100-hästarsmotor men i utrustningsnivå Feel kostar bilen EUR 23 400. Här finns LED-strålkastare, 2-zons klimatanläggning, backassistent, fullstor pek-skärm, sektionering av bagageutrymmet samt exteriör kosmetika plus lättmetallfälgar.
Utrustningsnivå Feel erbjuds också med 130-hästarsmotorn och kostar EUR 24 900 med manuell växellåda. För ytterligare EUR 2 000 kommer den med den 8-stegade automatlådan.
Med Feel Pack ökar priset till EUR 26 400 (respektive EUR 28 400 med automat) fast då tilkommer bl.a. satellitnavigator och konsol med mittarmstöd. Toppversionen är Shine (130 hk) och kostar hela EUR 27 300 men då är bilen topputrustad med olika elektroniska assistanssystem samt skrivbordslåda framför passageraren. Därpå kan man senare under året välja den nya 155-hästarsversionen som kostar EUR 30 550 och har automatlåda som standard. Med Shine Pack kommer bl.a. hifi-anläggning och Pack Drive Assist + som bevakar döda vinkeln och anpassar hastigheten automatiskt vid t.ex. bilköer.
Dieselalternativ finns också, och man inleder med BlueHDi 110 Live EUR 23 200; Feel för EUR 25 700; BlueHDi 130 Feel för EUR 26 700 samt diverse extra Pack-versioner upp till toppmodellen som har Shine Pack och 8-stegad automat för EUR 32 200.
Nytt för detta segment hos Citroën är den eldrivna versionen som kommer säljas med utrustningsnivåenra Feel (EUR 35 600) upp till Shine Pack (EUR 38 800). Här avgår bonus malus på EUR 7 000 respektive EUR 5 000 (privat respektive företag).
Text: Peter H Svensson
Foto: Citroën Communication.
250 – 300 tusen för en välutrustad C4? Det var vad jag gav för en C5 med V6 på sin tid. Trodde Citroen skulle stå för det prisvärda alternativet i familjen. Nu håller man samma prisnivå som klassledaren Golf. Om svenska agenten väljer samma strategi så förblir Citroen en parentes i Sverige.
I gengäld kan vi inte anklaga Citroën för att utmana Dacia… ;-)
Jag tror att den svenska prislappen kommer vara något humanare, men jag kan inte heller låta bli att höja ett ögonbryn av förvåning över EUR-priserna, inte minst med tanke på att detta förmodligen är s.k. ”introduktionspriser”.
Nu är C4 större än Golf och har förutsättningar för att vara mer komfortabel, så C4:an är mer prisvärd. Citroën kan inte tjäna pengar genom att producera billiga bilar med låga marginaler. Den strategin övergavs under Linda Jacksons tid. Nu tycks Citroën satsa på kvalitet och känsla. Inte lägre priser än Peugeot, men ett annat utförande, stil och profil. Mer komfort. Inte mig emot.
Var och när kommer nya C4. Var på den nygamla citroenåterförsäljaren här i Malmö i helgen, Hedins. Det var en förvirrande upplevelse. Vi åkte dit i vår fantastiska Berlingo med klimatindex 76 och tänkte oss ngt lite mindre. Men det fanns egentligen inget som ens vari närheten. Tills C4 E kommer så lyser det goda miljöalternativen med sin frånvaro. Märklig känsla av att de inte verkade riktigt jobba fram alternativ som vi kunde gilla (Nya C3 är fin, men ingen snål diesel i Sverige t ex. och överhuvudtaget uppgiven stämning.
Tydligen ska nya C4 lanseras under januari månad.
Ska bli spännande att följa Citroëns strategi. Hoppas också att man tar sitt förnuft tillfånga och plockar tillbaka DS i Citroënfamiljen. Det finns många ”gamla” fantastiskt väletablerade Citroënhandlare som har stort förtroende bland kunderna och eftersom dom inte får ta i DS förlorar märket på det enligt min uppfattning.
Ja, det är nästan på gränsen till snobberi att hantera DS utanför Citroëns nät. Faktum är att det var först idag – just idag – som jag såg en DS 3 Crossback ute på allmän väg trots att den nu är över ett år gammal. Jag brukar sikta PSA-koncernens nyheter betydligt tidigare än så eftersom jag bor i huvudstadsområdet.
Inte bara på gränsen utan helt på tok enligt mej. Lika stort helgerån var väl att döpa en stenhårt fjädrad bil till DS. Tänker främst på första modellerna av DS5. Man hoppas i alla fall att märket med den fantastiska historia och uppfiningsrikedom den har kommer att överleva om än i ”utslätade” versioner.. .