Citroën DS9 bryter nytt mönster i Kina
(Shanghai)
Franska biltidningen l’Autojournal visar här ovan deras tolkning av hur den serietillverkade Citroën DS9 kan komma att se ut när den rullar av löpande bandet i Kina från och med 2015. För PSA Peugeot Citroën var 2012 ett väldigt bra år i Kina då man ökade sin försäljning mer än genomsnittet i landet (såvitt det går att bedöma enligt insamlade siffror i branschen). En stor hjälp har varit den politiska relationen mellan Kina och Japan som är mycket kylig efter ett bråk om en ögrupp i gränsområdet. Bland annat har detta resulterat i av kinesiska staten tyst godkända kampanjer där japanska fabriker saboterats och japanska bilmärken satts i brand. Istället har köparnas intressen riktats mot franska och amerikanska bilmärken.
Från och med nästa år kommer Citroën DS5 att tillverkas lokalt i Kina och kunna säljas utan den fördyrande importskatten som ännu hämmar försäljningen av denna modell. Vad som ännu mer stärker Citroëns anseende hos kineserna är märkets utlovade satsning på ett nytt flaggskepp efter C6 som skall byggas i landet. Den kommande modellen – i motorpressen redan benämnd som DS9 – kommer förses med märkets beryktade gasvätskefjädring eftersom den skall dela bottenplatta med Citroën C5 III. Det innebär att denna fjädring kan komma att lanseras även i de kinesisktillverkade C5 som idag bara har stålfjädring av samma slag som Peugeot 508 (som byggs i samma fabrik som C5).
Det har spekulerats i huruvida Citroën kommer välja någon av konceptbilarna ”Metropolis” och ”Numero 9” som förebild, men på denna punkt vill företrädare för Citroën inte säga något exakt om vad som komma skall. Ingen av dessa prototyper var körbara och båda hade helt fiktiva tekniska specifikationer. Men det talas om att Citroën i alla fall kommer satsa på down-sizing på motorsidan; man får nöja sig med en 4-cylindrig bensinmotor med dubbla turbo som skall prestera omkring 250-275 hk samt Hybrid4-drift som innebär elmotor på bakaxeln och extra effekt vid fyrhjulsdrift.
Vis av erfarenhet får man nog allt betrakta en lansering av DS9 till 2015 som en optimistisk spådom. Troligtvis debuterar den som en produktionsfärdig prototyp åtminstone, lagom till 60-årsjubileet av den första äkta DS-modellen.
//Peter H Svensson
leave a comment