A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Le Figaro: ”Citroën C-Elysée – ifall du värdesätter pengarna!”

Posted in C-Elysée by Peter H Svensson on 01/01/2013

C-Elysee testtour

(Paris)

På grund av en trafikolycka tidigare i höstas tvangs undertecknad att avstå från reportageresa till Paris där avsikten var att testköra både Citroën C4L och C-Elysée för Autogenials läsare, fastän dessa modeller inte har någon utsikt att hamna hos de svenska Citroënhandlarna. Sålunda kommer här för AoC:s läsare istället ett fragmentariskt referat från en fransk dagstidnings provkörning av den sistnämnda modellen.

Den har ett bagageutrymme som en trålare från Boulogne”, överdriver skribenten på Le Figaro som provkört den spansktillverkade mellanklassbilen Citroën C-Elysée. Men de över 500 litrar som anges i specifikationerna matchar den betydligt större och mycket dyrare Citroën C5. Detta kommer sig av att bilen har en sedankaross med separat bagageutrymme under en konventionell baklucka. Det som avviker från C5 är de betydligt svagare och något ljudligare motorerna; Le Figaro använde en 92 HDi och fann att ljudet här var lite starkare än från en franskbyggd C5. Klangen från dörren när den stängs är också mindre dämpad jämfört med storebrodern. Å andra sidan, fortsätter tidningen, har C-Elysée bekväma säten med bra sidostöd även om tyget inte är lika mysigt som i C3 och C4. Men samtidigt har man gott om utrymme inne i kupén. ”Det känns inte som en lågprisbil” och journalisten är tillfreds med utrustningsnivån; i Exclusive-versionen har stereon Bluetooth (handsfree telefon). Vad gäller säkerheten har Citroën och Peugeot (som bygger en tvilling av Elysée kallad ”301”) satt standarden efter de franska modellerna även om chassit är anpassat för marknader i Östeuropa och Nordafrika. Det betyder att fjädringen inte alls är särskilt sportig. Le Figaro undrar precis som Allt om Citroën-redaktören om detta verkligen skall räknas som en nackdel? Man frågar sig varför en fransk eller tysk bilist inte skulle uppskatta det som ryska eller turkiska bilköpare värdesätter?  En gång i tiden – det vill säga innan de s.k. kompakta SUV-bilarna med sina falska terrängegenskaper blev ideal, som Le Figaro uttrycker det – körde de flesta bilister i Västeuropa omkring i praktiska sedaner.

C_Elysee_article

Le plaisir de rouler dans une berline confortable et vaste pour le prix d’une petite voiture pourrait bien faire changer d’avis certains”, anser Le Figaros skribent. Nöjet att åka bekvämt i en rymlig sedan till priset av en småbil borde väl få bilköparna (i Frankrike) att ändra uppfattning. Dock inte med Citroëns hjälp, noterar tidningen. C-Elysée kommer inte att lanseras i Frankrike (eller Sverige för den delen) eftersom intresset är för litet enligt Citroëndirektören Frederic Banzét. Följdfrågan blir då vems intresse som förmodas vara alltför ringa – bilhandlarnas eller bilköparnas…?

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: