Dongfeng Citroën Versailles C5 X
(Le Havre)
Ett skepp kommer lastat? Med vad då? Med Dongfeng Citroën Versailles C5 X.
Eller rättar sagt, här kommer den bara heta Citroën C5 X. Men första leveransen är här i Europa nu och man förbereder som bäst introduktionen av Citroëns nya flaggskepp. Kommer den att bli en ”hit” eller en ”flopp”?
Citroën själva kan ju inte säga annat än att de räknar med en god efterfrågan om än inte lika stor som när första generationen av C5 lanserades år 2000. Nu 21 år senare efterfrågar kunderna istället suv-ar. Men inte alla. I takt med att varje koldioxidmolekyl räknas så anser Automobiles Citroën att en någorlunda konventionell kaross kan vara ett klokt alternativ. Dock kan man beklaga avsaknaden av dieselalternativ samt tillgången till en manuell växellåda. Även med eldrift har karossens aerodynamiska egenskaper stor betydelse ifråga om räckvidd. Och Citroën C5 X kommer att säljas med hybriddrift jämte den traditionella bensinmotorn och senare ska man lägga till en renodlat batteridriven version om allt vill sig väl.
Den sistnämnda punkten återstår att se. Citroën har tagit sig modet att lansera en bilmodell som är djärv enligt kinesiska mått mätt. Man kan fråga sig om C5 X är en vild chansning eller om man gjort en alldeles korrekt marknadsanalys. Med de låga priser bilen får på hemmamarknaden – vilket alltså är Kina – så har man lagt grunden för att åtminstone få landets bilköpare att åtminstone fundera på den här bilen. Sedan om de köper den återstår att se.
Dock bygger kalkylen på att bilen måste bli en framgång; den europeiska försäljningen kan inte bära upp investeringskostnaderna. Till detta kommer även hotet om en recession för den kinesiska ekonomin under nästa år parat med ett allt hårdare ordkrig mellan Förenta staterna och den kinesiska regimen. Ska Biden-administrationen ställa till det med nya blockader likt dem Trump införde mot Iran som gjorde att dåvarande Groupe PSA höll på att förblöda? Det Groupe PSA och Stellantis vet nu är att det inte är enkelt att vara en internationell aktör. Utan möjlighet att snabbt flytta över produktionen av C5 X till Europa lär modellen dö ifall det blir ekonomiska och politiska oroligheter mellan västvärlden och Kina.
Text: Peter H Svensson
Foto: AutoHome.com
leave a comment