A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

[C3 International] Premiär för indiska nya Citroën C3 Compact Suv

Posted in C3 by Peter H Svensson on 16/09/2021

[ARTIKELN HAR UPPDATERATS 2021-09-18]

(Bombay)

Automobiles Citroën har idag släppt pressbilderna på nya Citroën C3 Compact Suv som är avsedd för den indiska marknaden och som kommer produceras lokalt i delstaten Tamil Nadu (närmare bestämt i staden Tiruvallur) där Stellantis och indiska CK Birla driver en gemensam fabrik där man sedan i januari tidigare i år monterar Citroën C5 Aircross med delar från Europa.

Bakom lanseringen av den nya Citroën C3 (projekt ”Smart Car” SC21) – som för övrigt skedde on-line  med hjälp av den indiska medie-personligheten Shehnaz Treasury – ligger en stor investering som även omfattar en fabrik i Hosus för produktion av drivlinor och motorer som ska nyttjas till de lokalt producerade bilarna (men också exporteras). Omkring 90 procent av bilens delar ska tillverkas i Indien. En stor del av utvecklingsarbetet har dessutom lagts i händerna på Tata-koncernens tekniska forsknings- och utvecklingsbolag Tata Consultancy Service (TCS) i samarbete med Citroëns egen konstruktions- och designavdelning i Vélizy utanför Paris. Projekt SC21 – som finns i varianterna CC21 och C21 beroende på marknad – är Citroëns första helt globala projekt där man satsar på en modell som ska marknadsföras på alla kontinenter utom Nordamerika.

I mycket verkar den nya C3 vara en vidareutveckling av den befintliga modellen som säljs i Europa och produceras i Trnava i Slovakien, i synnerhet färgsättningen. Frontpartiet på den nya modellen är snarlikt den uppgraderade europeiska varianten och man nyttjar även snarlik stansning av taket på båda modellerna.

Nya Citroën C3 är dock byggd på PSA-koncernens minsta bottenplatta CMP till skillnad från den förra som var PF1-baserad (även om den versionen också döpts om) men skillnaden mellan dem är sett ur plåtperspektiv ringa. Däremot har man uppgraderat det tekniska komponentinnehållet, och här har Tata spelat en väsentlig roll i att reducera och anpassa konstruktionen för den indiska (och sydamerikanska) marknaden i det att de här versionerna av C3 ska bli billigare att producera samt vara anpassade för den lokala marknadens krav (vilket bland annat handlar om högre markfrigång – 180 mm – och hög åkkomfort på mycket dåliga vägar).

Vad gäller ytterdimensioner är den nya C3 3,98 m lång (samma som den nuvarande europeiska versionen) vilket innebär att den undviker de indiska straffskatterna på bilar över 4 m längd. Axelavståndet på 2,54 m är också bibehållet (samma som Citroën Xsara faktiskt!). Man lyckas till och med öka bagageutrymmet med 15 liter till 315.

De tekniska specifikationerna är i övrigt inte presenterade men det är redan bekant att den 3-cylindriga Puretech-motorn på 1,2 liters cylindervolym ska användas.

Beträffande utrustning är det bekant att man erbjuder nya C3 med Apple CarPlay och Android Auto med Mirroring-funktion så att man kan spela medhavd musik i bilens ljudanläggning samt navigera på Internet via en 10-tums pekskärm.

Avslutningsvis ska det sägas att den bil som presenteras här i detta reportage inte blir identisk med den version som beräknas komma att introduceras i Europa under 2023, emedan den ska begagna fler hjälpsystem för föraren samt därtill – såsom läckt information gör gällande – få vissa exteriöra justeringar. Bl.a. förväntas el-styrda backspeglar bli standard på de europeiska versionen – notera att de är manuella på den nu presenterade versionen!

Invändigt menar Citroën att man erbjuder generösa innerutrymmen och nämner armbågsbredd på 1 418 mm (få se nu, hade inte första C3 en armbågsbredd på 1 440 mm?) och takhöjd på 991 mm.

Instrumentbräda till Citroën C3 Comapct Suv för den sydamerikanska
marknaden; modellen kommer att produceras i Porto Real-fabriken.

Intressant nog gör rapporter om den sydamerikanska versionen – som redan rullar som prototyp i Brasilien – gällande att Citroën kommer förse den bilen med Fiats lokalt tillverkade Firefly-motor på 1,0 liter. Den motorn ger 71 hk med bensindrift och 77 hk med etanoldrift. Uppgiften har inte bekräftats ännu av Citroën. Dock sätter Stellantis stort hopp till den nya C3 i Brasilien där kunderna gillar billiga stadsbilar emedan man inte lyckats lika bra med 208-serien som slagit bättre i grannlandet Argentina.

Text: Peter H Svensson
Foto. Citroën Communication

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] Den är efterlängtad. Citroën i Argentina och Brasilien har fått hålla sig till godo med den andra generationen av Citroën C3 som introducerades i Frankrike år 2009 och gick ur produktion år 2016 i Frankrike, och som gick i produktion i Brasilien år 2012 då den ersatte den lokalt producerade första generationen av C3 (se artikel om dess ansiktslyftning år 2018). Men under första kvartalet nästa år ska man introducera den modell som presenterades idag som Citroën C3 International (se föregående artikel). […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: