A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

[C3 International] Fler bilder på nya sydamerikanska Citroën C3

Posted in C3 by Peter H Svensson on 16/09/2021

[ARTIKELN ÄR UPPDATERAD 2021-09-19]

(Porto Real)

Den är efterlängtad. Citroën i Argentina och Brasilien har fått hålla sig till godo med den andra generationen av Citroën C3 som introducerades i Frankrike år 2009 och gick ur produktion år 2016 i Frankrike, och som gick i produktion i Brasilien år 2012 då den ersatte den lokalt producerade första generationen av C3 (se artikel om dess ansiktslyftning år 2018). Men under första kvartalet nästa år ska man introducera den modell som presenterades idag som Citroën C3 International (se föregående artikel).

Den indiska versionen av C3 International tycks försöka undvika ”low cost”-stämpeln. Citroën India vill väldigt gärna kunna sälja den nya bilen till ett högre pris än de traditionella indiska lågprisbilarna eftersom fabriken inte har kapacitet för att bygga mer än 100 000 bilar om året och ytterligare två andra modeller ska introduceras fram till hösten 2023 och tillverkas i samma anläggning (samtidigt som man monterar C5 Aircross). Det betyder att man vill sälja de mer lukrativa versionerna, även om det kommer ses som extremt lyckligt ifall man över huvud taget når upp till 50 000 sålda bilar per år, enligt bedömare (man räknade före Covid 19-krisen med 35 000 tillverkade indiska exemplar för i år, men produktionen är framflyttad till nästa år). Ford sade nyligen tack och adjö till Indien.

För Citroën i Sydamerika är det snarare en fördel att ha en ekonomisk framtoning, i synnerhet i tillverkningslandet Brasilien där Peugeot 208 setts som alltför premium och där prisbilden fått många att undvika Peugeot-handlarna. Sålunda visar pressbilderna på den sydamerikanska versionen av nya C3 med ett mer rustikt utseende – det kommer vara möjligt att tillföra en högre utrustningsnivå om det uppstår en marknad för detta. Porto Real-fabriken har en produktionskapacitet på 150 000 fordon per år där man f.n. bygger Citroën C-Cactus och nya Peugeot 2008 (och har ännu inte kommit upp över 100 000 tillverkade enheter/år).

För den sydamerikanska publiken innebär lanseringen av nya C3 ett helt nytt formspråk i storleksklassen. Föregångaren som redan tagits ur produktion hade fortfarande den välvda tak-formen som var de två första generationernas signum. Nya C3 har ett mer lådformat utseende – eller kubiskt kanske är ett bättre ord – vilket är märkets designfilosofi i detta storlekssegment, vilket inte minst manifesteras i att den nya bilen ingår i en satsning som heter C-CUBE.

Nackdelen är att man närmar sig samma stil på bilens profil som en rad andra konkurrenter vilka valt att ligga nära suv-fordonets DNA. Detsamma kommer även flera andra märken inom Stellantis också göra eftersom samtliga småbilsprojekt koordineras för största möjliga synergieffekt, och det innebär gemensam karosstruktur (stomme, fönster och dörrhål, m.m.) som kan återutnyttjas i fler modeller. Citroën-chefen Vincent Cobée förklarade nyligen att det inte finns ekonomiskt utrymme för en ersättare till Citroën C1, och snart ligger även storleksformatet för C3 i farozonen om inte man kan pressa utvecklings- och tillverkningskostnaderna. Kunderna vill nämligen inte betala för mer avancerade och formgivningsmässigt unika konstruktioner.

Aspekter som gör att nya C3 International ändå tangerar lågpris-segmentet ligger i utrustningsnivå. Flera proaktiva säkerhetssystem saknas och detaljer som manuell justering av backspeglar och odelbart bakre ryggstöd skulle ses som främmande för europeiska bilköpare (än så länge). Här har man istället prioriterat det som efterfrågas, vilket är bland annat bättre skydd av karossen eftersom vägstandarden är sämre på sydafrikanska vägar där man framför allt ute i landsbygden ofta saknar fast vägbeläggning.

Rättelse: De bakre sidorutorna är öppningsbara och är dessutom el-drivna. Knapparna sitter på konsolen mellan framsätena.

Text: Peter H Svensson
Foto: Citroën Communication

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: