Citroën C3 Cactus? Made in India..? Projekt SC21 på allmän väg!
(Puna)
Den på indiska bilsajten Team-BHP.com har publicerat spionbilder på vad som uppenbarligen är nästa generation av Citroën C3 (projekt SC21) i en version som utvecklas specifikt för den lokala marknaden och som även ska tillverkas i landet.
Prototypen har siktats i staden Puna, en av de orter där Citroën India ska introduceras i första steget jämte regionerna/städerna New Dehli, Mumbai (Bombay), Gurgaon, Pune, Cochi och Chennai så snart produktionen hos CK Birla Group. Testbilen ifråga var ute på provkörning för att mäta upp hjulupphängningens belastning under olika körförhållanden, en procedur som är nödvändig vid val av kapacitet på fjädring och stötdämpare.
Som redan nämnts tidigare i AoC utvecklas projekt SC21 i samarbete med indiska Tata, men med fokus på tekniskt innehåll såsom IT. Den mekaniska plattformen ska enligt uppgift utgöras av den nya bottenplattan CMP och arkitekturen blir identisk med den europeiska versionen av nästa C3. Detta betyder sålunda att den lanseras i olika versioner med bensin-, diesel- och eldrift.
Det man kan notera av spionbilderna är att SC21 får ett mer självständigt utseende jämfört med hur man plastikopererade förra generationen av Peugeot 208 för att med framgång skapa nuvarande C3. Här märker vi t.ex. hur SC21 får skarp vinkel mellan A-stolpe och framänden av taket, en effekt som vid ett första ögonkast skulle kunna få folk att tro sig se en Suzuki/Maruti Swift ute på testkörning. Citroën har under de nuvarande senaste modellgenerationerna valt att förse sina bilar med svarta A-stolpar för att ge effekten av att taket ”flyter” ovanpå bilen fastän A-stolpen estetiskt sett ändå är integrerad i den utdragna visuella båge som går från framfönster till baklucka. Resultatet i det här fallet blir att A-stolpen ser mer vertikal ut och påminner om hur bilarna såg ut från andra halvan av 1970-talet och fram till tiden före det senaste millennieskiftet då de mer organiska formerna började dominera. Förmodligen har Citroën valt denna lösning för att visuellt särskilja sig från sina koncernsyskon, även om man kan tycka att detta sker på bekostnad av märkets renommé som producent av mycket strömlinjeformade personbilar.
Även om A-stolpen gör en skarpare knyck så har karossen i övrigt begåvats med någorlunda runda former, i synnerhet frampartiet. Till viss del kan man uppskatta att SC21 tagit mycket av sin form från lilla C1, men blivit en storlek större. Totallängden är ganska given; indisk skattelagstiftning är generösare mot bilar under 4,0 meters längd och det är sannolikt där SC21 hamnar (och blir därmed lika stor som dagens C3).
En annan signifikant detalj som utmärker den siktade prototypen är bakljusen vinklats så att de skulle passa med den liggande Y-form vilken nya C4 begagnar, vilket troligtvis blir märkets signum för alla bilar som dess designbyråer kommer ta fram där man inte utför badge engineering tillsammans med koncernsyskonen Peugeot/Opel. Utöver detta ser det ut som att sidodörrarna försetts med Airbumps. Med tanke på hur hårdhänt den indiska trafiken kan vara är det mycket troligt att denna finess introduceras på SC21. Kommer man kanske till och med lansera bilen som C3 Cactus..?
Som tidigare rapporterats kommer SC21 att följas upp med både en suv/crossover och 4-dörrars sedan i Indien, men man håller även på att utveckla en Nemo-ersättare baserad på samma teknik. Den senare uppges vara avsedd för produktion i Sydamerika.
Text: Peter H Svensson
Foto: Team-BHP.com (via Worldscoop)
leave a comment