A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Kommer nya Citroën C5 att ta vid där DS 5 slutade?

Posted in C5, Varumärket Citroën by Peter H Svensson on 27/08/2020

 

(Wuhan)

Egentligen skulle denna artikel kunna ha den mer intrikata rubriken ”Mysteriet med projekt E43”, men det som är ett mysterium begränsas till siffran 3 i sammanhanget.

Av tradition har PSA-gruppen/Groupe PSA sedan många år använt sig av ett särskilt kodsystem för sina modellprojekt bestående av en bokstav samt två siffror. Ibland har denna s.k. ”intern-kod” rimmat bra med bilarnas inbördes storlek och rang, t.ex. hade andra generationen av C3 koden A51 och andra generationen av C4 koden B51. Den sista siffran anger att bilen ifråga är en s.k. ”Berline”, i Citroëns (och även Peugeots fall) en s.k. 5-dörrars halvkombi.

Dessa koder har varit av litet intresse för de flesta Citroën-ägare, men sedan Citroën övergick till att återanvända modellbeteckningarna efter varje generationsväxling istället för modellunika namn har kunskapen om dessa koder gjort det lättare att skilja Citroën C3 från Citroën C3, eller rent av från Citroën C3…

Det är redan känt att Automobiles Citroën ska följa upp den i Europa nedlagda Citroën C5 med en ny modell, vilken också förväntas ersätta C5 i Kina där den alltjämt serietillverkas. Projektkoden är E43. Utifrån PSA-gruppens gängse nomenklatur ska detta vara en 4-dörrars sedan, baserat på slutsiffran 3. Den nyligen lanserade premium-sedanen DS 9 hade internkoden X83; bokstaven X är ett arv från tiden då DS alltjämt var ett objekt för Automobiles Citroën, och har blivit omdefinierat flera gånger av företagsledningen för att slutligen baseras på Peugeot 508 L och bli byggd i en tidigare PSA/CHangan-ägd DS-fabrik i Shenzhen som köpts upp av Baoneng Group (som även är huvudägare i biltillverkaren Qoros). Sålunda borde även den nya Citroën C5 bli en 4-dörrars sedan med hänsyn till projektkodens slutsiffra. Men icke!

En under sommaren läckt (eller planterad) ”spionbild” från Kina visar på en icke tidigare offentliggjord kaross jämte nakna karosser av Citroën C5 Aircross (se övre bilden). Karosserna markerade med bokstäverna A och D utgörs av den bekanta C5 Aircross som monteras i en Dongfeng/PSA-ägd fabrik i Chengdu som även tillverkar Peugeot 4008 (som är den kinesiska varianten av Peugeot 3008). Karosserna med markeringen B och C är däremot högintressanta och utgör sannolikt vad som ska bli C5-seriens ersättare.

Som synes är detta 5-dörrarskarosser. Men varför en 3:a som slutsiffra?

Här kan vi förmoda att även projekt E43 genomgått en omfattande revidering, sannolikt initierad av den förre VD:n Linda Jackson som drivit en stenhård linje mot PSA:s högsta ledning om att återvitalisera varumärket Citroën med mer praktiska, bekväma och visuellt uppseendeväckande bilmodeller. På samma sätt som projekt X83 omvandlades av styrelsen från en Citroën till en DS kan även E43 ha omdanats från en modifierad Peugeot till att bli en mer unik Citroën.

Av bilden att döma går tankarna till DS 5, en modell som stack ut i utbudet och som måhända kanske kunnat gå ett bättre öde till mötes om den begåvats med en mer komfortabel fjädring och inte haft så stort fokus på ”kördynamik” som reklammakarna så fint kallade det när den studsade över ojämnheter…

Under tiden som både Citroën-ledningen och konstruktionsavdelningarna samt designbyråerna arbetat fram nya projekt E43 har Peugeot lanserat en halvkombi i samma segment som nya C5 ska husera i. Medan Peugeot-bilen ser ut som en 4-dörrars sedan verkar E43 ha fått en slutlig form som utpräglad halvkombi av spionbilden att döma.

Med denna karosstyp kan också Citroën tillåtas att bli någon decimeter kortare än sina ”rivaler” från Peugeot och DS.

Är vi verkligen säkra på att karosserna på spionbilden tillhör projekt E43? Ja, det vet vi utifrån interna handlingar. Men man kan också se att utrymmet för bakljusen har samma Y-liknande form som återfinns på den nyligen presenterade Citroën C4.

När väntas då nya C5 presenteras? Sannolikt under nästa höst. Visserligen har man då projektet blev känt för första gången sagt att bilen kommer under 2022, men Citroën har medgett att man påskyndat utvecklingsarbetet. Sannolikt har man sparat in mycket tid genom att använda så mycket teknik som möjligt från C5 Aircross.

Skeptikern kanske här frågar sig vad Citroën fått offra för att PSA-ledningen skulle godkänna en gräddfil för den nya toppmodellen. Minns att nuvarande C3 är ett derivat av förra generationens Peugeot 208, och att C3 Aircross hade aldrig blivit verklighet ifall inte modellen kunnat utvecklas tillsammans med Opel och byggas i en f.d. GM-fabrik. Mycket riktigt finns det en brasklapp i sammanhanget; genom att E43 utvecklats i förtid kommer den uppenbarligen byggas på den befintliga EMP2-plattformen (som är densamma som för C5 Aircross). Det betyder att den kommer erbjudas med förbränningsmotorer (bensin respektive diesel) samt som laddhybrid. Däremot kommer man inte hinna med att bygga den på den ”nya” bottenplattan VMP/e-VMP som introduceras först år 2023, vilket därmed innebär att nya C5 inte kommer lanseras med en renodlad el-driven version. Det är inte heller troligt att nya C5 (E43) konverteras i efterhand till 100 % el-drift (VPM-plattan är en vidareutveckling av EMP2 som är anpassad för att bära de nya batterierna), utan att detta kommer först på dess eventuella ersättare.

Text: Peter H Svensson

 

Annons

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] vi sett av tidigare nyheter (se ”Kommer nya Citroën C5 att ta vid där DS 5 slutade?”) förbereder man i Chengdu tillverkningen av en förserie för den nya modellen. Av den […]

  2. […] vi sett av tidigare nyheter (se ”Kommer nya Citroën C5 att ta vid där DS 5 slutade?”) förbereder man i Chengdu tillverkningen av en förserie för den nya modellen. Av den […]


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: