Fler bilder på projekt C41
(Arjeplog)
Holländska AutoBild.nl har idag publicerat sin omgång av spionbilder på Citroëns C41 som f.n. vintertestas i Arjeplog.
Kommer cc-modet att slå även i kompaktklassen? Citroën verkar hoppas på det. Och varför inte? På sätt och vis uppfann man ju denna klass med Citroën GS för snart exakt 50 år sedan.
Under dagen har flera olika motorsajter uppgett skilda uppgifter om totallängden på C41. Det är nästan dött lopp mellan 4,35 m och 4,40 m. Under alla omständigheter ökar axelavståndet med nästan en halv decimeter jämfört med dagens C4 Cactus.
Originalartikeln återfinns på AutoBild.nl:s hemsida.
Text: Peter H Svensson
Foto: AutoBIld.nl
Förvisso utanför ämnet, men vad har PSA för batteriplaner? Har de någon batterifabrik på gång? Vilken typ av batterier och var i så fall?
Markfrigången ser ut att vara lite högre än normalt, blir det crossoverstuket som första Cactus generationen?
Armaturerna verkar som att dimljus och blinkers nu är under halv- helljus? Idén med separat varselljus och blinkers ovanför i en obruten linje med loggan, är slopad?
Jodå, det sker faktiskt en hel del. Ifjol styrde de om planerna på en del fabriksutbyggnader så att Trnava (jag har varit där, men kom inte in!) i Slovakien ska få en fabrik för licenstillverkning av batterier till de eldrivna versionerna. F.n. importerar de litium-jon batterier (battericeller) från sydkoreanska LG Chem (och kinesiska CATL (Contemporary Amperex Technology) levererar till Dongfeng-Peugeot-Citroën som numera upplåter C-Elysee att säljas med eldrift under Dongfengs märke).
Man ska även bygga batterifabriker i Vigo och Zaragoza i Spanien.
Ja, det lutar faktiskt åt det hållet. Några tidningar har t.o.m. beskrivit denna modell som en ”ny suv från Citroën”. Och eftersom det är den typen av fordon som säljer idag för att tillfredsställa någon form av fåfänga så lär man nog anpassa sig till detta förhållande. Det blir förhoppningsvis inte värre än dagens C4 Cactus. Och ska jag vara ärlig så är det nog bra med några cm extra markfrigång, för min C4 skrapar i med nosen varenda gång jag kör till ett svampställe.
Det verkar inte bättre än så. Det är faktiskt en hel del biltillverkare som anammat den konfigurationen med varselljusen ovanpå, så originaliteten finns ju inte kvar. Nissan Juke började väl modet och Citroën kom kort därefter i samma men trevligare stil, och idag har ju Lynk & Co, Huyndai och flera andra.
Vänta nu, ära den som äras bör. Lada Niva har väl haft blinkers och positionsljus ovanpå strålkastarna sedan mitten av 1970-talet?
Jag såg den här om att PSA bygger batterifabriker i både Tyskland och Spanien.
https://www.electrive.com/2019/12/10/opel-is-aiming-for-32-gwh-battery-cell-production-in-kaiserslautern/
Fabriken i Trnava skulle väl bara sätta samman batterier där själva delarna kommer från Sydkorea och Kina?
I Tyskland och Spanien verkar det dock bli frågan om egen produktion ihop med europeiska partners.
Tack för batteriinformationen. Svensk motormedia verkar inte göra vad de ska.
Ja, här är mer om det. Det är den franska energigiganten Total som står bakom Saft och som nu bygger ett samarbete ihop med PSA om både utveckling och tillverkning av batterier. Produktionen av batterierna ska vara igång 2023. Innan dess ska ett nytt utvecklingscenter för elbilsbatterier stå färdigt.
https://www.greencarcongress.com/2020/01/20200130-saft.html