A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Klart att Groupe PSA går ihop med Fiat-Chrysler – namn ej fastställt

Posted in Annat fabrikat, PSA, Varumärket Citroën by Peter H Svensson on 19/12/2019

(Paris)

Båda styrelserna för Groupe PSA och Fiat Chrysler Automobile har gett sitt formella godkännande till en sammanslagning av de två koncernerna samt villkoren för dessa. Affären handlar om motsvarande ett värde av 47-50 miljarder US-dollar, och man har tvingats till ett komplicerat arrangemang för att kompensera PSA-koncernens aktieägare (bl.a. genom en stor kontantutdelning i leverantörsföretaget Faurecia samt att Fiat-Chrylser säljer sitt robottillverkningsföretag Comau i efterhand då PSA och Fiat/Chrysler delar lika på pengarna), och så vidare. Man räknar med att fusionen inte är fullbordat förrän om 12-15 månader.

När den nya styrelsen för det ännu icke namngivna företaget nu tar över ledningsansvaret kommer PSA respektive Fiat-Chrysler ha vardera 5 representanter, där en ledamot utsetts av fackföreningarna. PSA-chefen Carlos Tavares har fått ett 5-årigt kontrakt som VD och Fiat-chefen John Elkann blir styrelseordförande. Tavares kommer att ha utslagsrösten i styrelsen. Familjen Peugeot kommer att köpa en stor aktiepost av Dongfeng som minskar sin ägarandel från 12,2 % till 4,5 %.

Affären har politiskt sett fått den franska regeringens välsignelse, och industriministern uppger att fusionen är bra för bilindustrin. Man kan inte komma ifrån att man inte bara ser framför sig vinster ifråga om samordning av teknisk utveckling och gemensamma inköp (synergivinsten uppges ligga på omkring 3,7 miljarder EUR per år); med insikten om att 211 000 anställda hos PSA producerade ifjol 3,9 miljoner bilar, medan 199 000 anställda hos Fiat-Chrysler satte samman 4,8 miljoner bilar, kan man ana att nuvarande PSA trots högre vinst kommer vilja nyttja möjligheten att rationalisera. Den nya storkoncernen hamnar på fjärde plats efter Volkswagen, Toyota och Hyundai, och hamnar därmed strax ovanför General Motors. Carlos Tavares är personligen mer intresserad av lönsamhet än volym, så det är inte osannolikt att GM kommer ta tillbaka sin position som fyra.

Det råder inte några delade meningar om vilken sida som varit mest ivrig om att få till stånd samarbetet mellan PSA och Fiat-Chrysler, och det är samma sida som också sett sin aktiekurs gå upp när samtalen om en sammanslagning blev kända. Fiat-Chryslers aktie har ökat med 16 % medan PSA-aktien gått ner 10 %. Det har varit känt under flera års tid att Fiat-Chrysler inte har resurser att fortsätta utveckla nya drivlinor och bottenplattor på egen hand, och att det bara är Jeep som drar in pengar på den amerikanska sidan (och man börjar på allvar fråga sig om Chrysler har någon framtid). Med tillgång till PSA:s bottenplattor och drivlinor öppnar sig en möjlighet för åtminstone Fiat. Och Peugeot kommer nog insistera på att nyttja Chryslers återförsäljarnät i Nordamerika.

Hur blir det då för Citroën i detta sammanhang? Vi kan direkt konstatera att man nu är ett av sammanlagt 14 varumärken i den blivande storkoncernen. De övriga är Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, RAM och Vauxhall. Störst osäkerhet råder om Lancias framtid, och så har varit förhållandet under ett par års tid. Vi kan direkt utesluta att den framtida Citroën C5 kommer lanseras i ett utförande som 3-dörrars coupé med Maserati-motor. Vi ska inte heller förvänta oss att Citroën får sätta sitt emblem på en Jeep Grand Commander och kalla den för Citroën C-Grand Crosser. Vi kommer sannolikt aldrig se någon Citroën baseras på de nuvarande Fiat-plattformarna eftersom dessa logiskt sett ska ersättas. Inte ens en polsktillverkad 5-dörrarsversion av Fiat 500 som skulle kunna ersätta C1 är att tänka på. Citroën kommer lämna segmentet när samarbetet med Toyota upphör (beslut om ny Aygo har tagits), och istället lansera en el-driven mopedbil. Det finns inte möjlighet att göra vinst på en ny C1-modell, och lyckan för Fiat 500 är att den är en hipp frökenbil som man kan ta bra betalt för.

Å andra sidan kommer vi förhoppningsvis inte behöva se att Citroën reduceras till ett PSA-FCA-ägt Dacia, för då hade PSA redan förverkligat detta. Citroën kommer istället att få leva vidare med sin unika formell av egensinnig design och hög komfort. Man ska varken vara premium eller mainstream, utan bara vara på ett sätt som sätter myror i huvudet på marknadsfolk – och förhoppningsvis också i huvudet på kunderna på ett positivt sätt.
Men hur kommer det att gå i det långa loppet? Förr eller senare kommer man från högsta ledningens sida att se en möjlighet att rationalisera, i synnerhet där två märken har alltför lika produkter, och där det varumärke som har sämst genomslag riskerar att bli ersatt av det andra. Än så länge har Carlos Tavares talat om att hålla Peugeot och Opel orienterade mot sina ”hemmamarknader” och att dela upp övriga sinsemellan dem, men i takt med en allt mer standardiseringsorienterad approach kan likformighet bli orsaken till att de fjorton bilmärkena måste minska. Minns att just Chrysler genomgått en sådan process flera gånger tidigare när man gjort sig av med varumärken som Plymouth, DeSoto, Imperial, Valiant och Eagle.

I takt med att Citroën får svårigheter med ett storleks- och prissegment kommer den modellen inte erbjuda någon ersättare, vilket varit exakt det öde som drabbat Lancia (och för all del Alfa Romeo). Och i takt med att Citroën i så fall sakta men säkert tynar bort från gatubilden kommer chansen till en renässans att minska. Detta sagt om det långsiktiga hotet som är specifikt riktat mot Citroën. Till detta kan också läggas risken att märket i egenskap av ett bland fjorton andra blir styvmoderligt behandlat. Vi har t.ex. sett att PSA-gruppens nya satsning på globalexpansion innebar att Peugeot fick tilldelat sig Nordamerika, vilken man nu kommer in på via Chrysler, medan Citroën fick Indien på sin lott där flera biltillverkare meddelat att de avvecklar sin verksamhet och landets industri befinner sig i en besvärlig situation. Ingen tvekan om att Citroën kommer försöka sitt bästa, men det är ett faktum att i sviterna av den kris som PSA gick genom tidigare under detta årtionde har Citroën kommit på efterkälken jämfört med Peugeot. Lägg därtill alla resurser på DS Automobiles som istället kunnat läggas på Citroën för att upprätthålla ett fullständigt modellutbud.

Tills vidare ligger dock affärsplanen för Automobiles Citroën fast, vilket betyder nya C4 i slutet av nästa år, därefter en ny C5 och efter detta en ny småbilsserie för både den globala och europeiska marknaden. Bortom detta ligger nästa generation av fordon som Linda Jackson föreställer ska bli ett paradigmskifte – kanske i samma dignitet som när Citroën DS 19 lanserades år 1955. Den som lever får se.

//Peter H Svensson

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Rama said, on 20/12/2019 at 16:09

    Jag är inte lika pessimistisk som du gällande Citroën, men den som lever får se. Istället ser jag att Peugeot och Opel är det stora problemet, visst kan man säga att Opel kan ha en marknad framför sig som en mer konservativ och autobahn-vänlig version av Peugeot, inriktad på de nordeuropeiska marknaderna. Men jag tror inte att Opels kunder kommer att acceptera det i längden.

    Citroën ser jag en framtid för när det gäller komfortinrikade nischbilar, de behöver inte vara i alla segment. Jag skulle gärna se en satsning på minibussar igen och låta Peugeot-Opel ta hand om SUV:arna.

    FCA sen, ja Fiat har ju sina småbilar och en egen nisch för 500. Andra Fiat får vi räkna med försvinner. Chrysler blir nog bara fortsatt en historia för den amerikanska marknaden. Och Lancia är idag bara en modell. Marchionne hade chansen att lansera Lancia som ett elektriskt premiummärke, det hade varit i linje med Lancias historia av teknisk innovation. Men Marchionne trodde inte på elbilar så han sumpade det. Möjligen att Lancia fortsätter som en lite lyxigare 500 för de sydeuropeiska marknaderna.

  2. Micke H said, on 20/12/2019 at 18:20

    ”…..egen nich för 500.” Dagarna är räknade för 500 och Fiat kommer inte att ersätta den eftersom man inte vill vara i detta olönsamma segment. Vad finns kvar? Panda! Vad jag förstår är det inget av FCA:s märken som har något ”på gång”. Och Citroën tycks befinna sig i någon slags halvdvala. Tavares kommer nog att tycke att det blir skönt att gå i pension om fem år.

  3. Rama said, on 21/12/2019 at 20:11

    Micke H, nja 500 är ju faktiskt lönsam för de flesta köparna väljer de dyraste versionerna. Det är därför som Fiat kommer med en ny elversion av den, en ny generation (maskerade prototyper av den har valsat runt i motorpressen ett tag). För de som köper en 500 är premiumkunder, det var 500:ans succé som gjorde att Fiat utökade 500-erbjudandet med fler 500-modeller. Och de bygger ut med en 3-dörrars liten kombi, en 500 Giardiniera, den visas nästa år – 2020. Troligen på Genevesalongen. Allt detta har Fiat-chefen redan sagt. Så Fiat satsar på 500. Det är typ 500 som är det enda de satsar på. Det kommer även en ny Panda snart, konceptet har redan visats.

    Alfa har flera nya modeller på gång. Ny Giulietta och två nya SUV:ar. Och laddhybrider.

    Maserati har laddhybrider och elbilar på gång.

    Chrysler vet jag inte vad som händer med.

    Jeep har nya elbilar på gång, Jeep-chefen har sagt att hans dröm är en eldriven Jeep som tyst smyger sig in i skogen och ut i naturen. Han satsar på det. Kommer även ny teknologi. Han har pratat om att eldrivna Jeepar kommer kunna mäta vattendjup och vara uppkopplade mot varandra etc. Vi får se vad som händer i framtiden, men Jeep har mycket på gång.

    Och för Citroëns del väntar den nya C4:an och sen en ny C5:a som inte är en Aircross.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: