A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

LN, GS och CX – ska 70-talets modellnamn bygga Citroëns modellprogram för 20-talet?

Posted in C3, C3 Aircross, C4 Cactus, C5 by Peter H Svensson on 07/12/2019

Citroën-chefen Linda Jackson sade i en intervju när hon var relativt ny i sitt uppdrag att hennes favoritbil – förutom just den som Citroën just för stunden lanserade, naturligtvis – var SM-modellen. Hon talade nog i perspektivet av Citroën-entusiast mer än som företagsledare.

Under Linda Jacksons ledning har Citroën återgått till sitt gamla fokus på komfort, och detta sett ur alla tänkbara perspektiv. Hon lovar dessutom att man bara är i början på denna väg framåt, och att mer ska komma med de framtida modellerna. Detta löfte gör det ju i så fall extra intressant att se vad Citroën har på gång.

Intresset blir särskilt hett sedan Citroëns kommunikations- och marknadsföringsdirektör Arnaud Belloni i höstas skrev följade på sitt konto för sociala medier: ”2020… Citroën GS will be the new cool. Stay tuned”. Sure we are!

Den modell som ska lanseras under 2020 – närmare bestämt vid Paris-salongen – är ersättaren till C4 Cactus (projekt C41) och som baseras på bottenplattan CMP. Fabriken i Villaverde i utkanten av Madrid har uppdaterats med den senaste generationen av industrirobotar (framför allt transportrobotar och liknande anordningar för anläggningens logistik) och kan nog enligt uppgift betecknas som lika ny-modifierad som Aulnay-fabriken var inför dess lansering av Citroën AX på sin tid. Tidningen Auto-Moto är så övertygad om att modellnamnet GS kommer till heders att man satt denna beteckning på den ”spionbild” man skapat med Photoshop som sägs föreställa ersättaren till C4 Cactus (se översta bilden).

Till spekulationerna kan tilläggas att denna re-inkarnerade GS inte kommer ha en enda plåt- glas- eller plastbit gemensamt med sin namne. Istället kommer mycket av originalmaterialet i C41 att återfinnas hos den nyligen lanserade Opel Corsa – dock bara under skalet – samtidigt som man förlänger bottenplattan så att axelavståndet ökar från 2,54 m till 2,65 m vilket främst ska komma baksätespassagerarna till fromma. Bensinmotorn på 100 hk kommer vara trimmad för ekonomiska långfärder, medan en version med elmotor lämpar sig för stadstrafik och transporter inom länet.

Nästa modell som följer efter projekt C41 är E43 som är planerad att lanseras hösten 2021. Denna modell har hittills kallats för ”C5 III” även om Linda Jackson med fler antytt att modellen också ska kunna ses som en arvtagare till C6. Tråkigt nog väljer man (av projektkoden att döma) att behålla 4-dörrarsformatet, men man utlovar att bilen ska ha ”en ny filosofi” i sitt segment. Denna filosofi kan kanske få bokstäverna ”CX” i sitt modellnamn, vilket är en passande tankegång efter konceptbilen CXperience – som Linda Jackson lovar inte kommer utgöra en identisk förebild av den nya storcittran.

AutoMoto har valt att i sin illustration följa samma formspråk som konceptbilen CXperience, men frågan är hur pass mycket man väljer att behålla från grundkonstruktionen som utgörs av nya Peugeot 508 och kommande DS 9, och hur mycket man törs avvika från dess arkitektur? Eftersom Citroën knappast kan förvänta sig att sälja samma volymer av denna som under CX- och XM-modellernas glansdagar (vi talar här om 100 000-talet exemplar per år) lär nog en tredjedel vara mer realistiskt. Det betyder alltså att investeringen måste betala sig snabbt, och därför inte kan vara särskilt hög.

Den tredje nylanseringen av dignitet – här hoppar vi över projekt C43 som blir en 4-dörrarsversion av ”GS” för den kinesiska marknaden under 2022 – är ett nytt småbilsprogram som går under namnet C-Cube. Vad eder AoC-redaktör erfar handlar det om ett mångdimensionellt projekt med en grundkonstruktion som ska kunna anpassas för olika marknader runt om i världen. Vad som hittills är känt är att konceptet också går under namnet ”Smart Car” i Indien där det utvecklas tillsammans med ett av industrikoncernen Tata dotterbolag, och fått projektbeteckningarna SC21 för en 5-dörrars halvkombi som är kortare än 4,0 meter, en 4-dörrars sedan (SC22) samt en 5-dörrars suv (SC24). De två sistnämnda ska antingen också ligga under 4,0 meter för att passa den indiska skattelagstiftningen, alternativt ligga strax över gränsen.

Eftersom projekt SC är baserad på den moderna CMP-bottenplattan finns det möjlighet att modifiera axelavståndet så att både SC22 och SC24 kan användas till andra modeller i annan del av världen. Detta är också precis vad som ska ske, där suv-versionen ska ligga till grund för en helt ny kompakt skåpbil, sannolikt i samma storlek som den numera nedlagda Citroën Nemo – och som ska produceras i Sydamerika (projekt SC28).

På vilket sätt är dessa projekt intressanta för oss i Europa? Jo, därför att SC21 ska enligt uppgift komma i en europeisk version som blir fjärde generationen av Citroën C3 under 2023, om den inte rent av får namnet Citroën LN. Tidningen AutoMoto har med typisk fransk spetsfundighet kommit fram till att den el-drivna versionen kommer heta e-LN. Sannolikt kommer den europeiska versionen att ha en helt annan finish än den indiska, framför allt för att kunna ligga i ett betydligt högre prissegment.

Den som kan sin Citroën-historia vet att originalet Citroën LN var en Peugeot 104 Coupé (den hette så innan bokstaven Z lades till) som försågs med en modifierad 2 CV-motor och GS-växellåda och blev den första nylanseringen under familjen Peugeots regim. Hittills lyder de starkaste misstankarna om att man gör re-style på nya Opel Corsa.

Samtidigt ger upplägget utrymme för en eventuell plan B. Groupe PSA ska gå samman med Fiat-Chrysler-koncernen, och flera av modellprogrammen löper ökad risk att kannibalisera på varandras utbud. Citroën har i konstellationen med Peugeot och DS Automobiles redan en gång tidigare drabbats av det interna marketing-raseriet som höll på att kosta märket dess identitet (och som mödosamt byggts upp igen av Linda Jackson och hennes stab och medarbetare). Med verksamhet i ett lågprisland (där Citroën förvisso ska försöka nischa sig som mellanklass-tillverkare) finns det en risk/möjlighet att Groupe PSA vid något tillfälle bestämmer sig för en snabb omställning och förvandlar Citroën till PSA-Fiat-koncernens motsvarighet till Dacia. I det läget kan man börja importera bilarna från Nordafrika – eller till och med Indien.

Men innan vi får glädjen att se nästa generation av C3 – vare sig den heter LN eller inte – så kommer vi redan före sommaren 2020 få se en ansiktslyft version av den nuvarande generationen. AutoMoto har gjort en acceptabel laboration med Photoshop och gjort en realistisk spekulation av hur C3 kan komma att se ut härefter. Dock ska man ha i åtanke att Citroëns designbyrå gör sitt jobb grundligt, varför vi kan förvänta oss mer än en modifierad list med Y-vinkel i hörnen. Vi kan också förvänta oss att samma stilgrepp kommer att tas med C3 Aircross.

Avslutningsvis kan man ju konstatera att det kan vara värt att reflektera över huruvida det är smart att lämna inarbetade och naturliga modellbeteckningar som C3, C4 och C5 – inte minst med tanke på att ingen av de som förmodas bli kallade för LN, GS eller CX har några direkta beröringspunkter med förlagorna, mer än enstaka designelement. Allt talar om att de kommer ha egna brister och förtjänster – förhoppningsvis mindre av det första och mer av det senare. Citroën har sagt sig alltid vilja undvika att ”gå retro”. Varför då göra det med namn som inte betyder så mycket för dagens bilköpare?

I den kommande ”Allt om Citroëns historia -epoken Peugeot” tar jag upp det faktum att övergången från namn som Saxo, Xsara, Xantia och XM till C3, C4 och C5 innebar en besparing på hundratals miljoner francs varje år i att slippa arbeta in unika modellnamn på marknaden. Har Citroën verkligen råd att gå tillbaka till det kostsamma formatet?

Text: Peter H Svensson
Foto: Faksimil AutoMoto, Groupe PSA Communication

6 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Rama said, on 08/12/2019 at 10:41

    Vi får väl se hur nya C4/GS kommer att se ut. Bilden ser ut som en CeXperience front på en Hyundai Kona. En styggelse. :) Dagens C3 är ju en Peugeot 208 i grunden, men har helt sin egen stil. Nog tror jag att nya C3 på nya 208/Corsa också kommer att ha sin egen stil. Jag gillar dagens C3, gillar den yttre och inre designen. Lite låg i karossformen dock, men mjuk och skön att köra, skönare än 208. Sköna stolar. Trevlig design. Trist att den verkar ha floppat i Sverige. Kanske nya 100hk motorn kan ge den en ny renässans här.

  2. Lars-Erik said, on 09/12/2019 at 21:54

    Jag håller med dig Peter att det vore konstigt att byta namn till GS. GS har nog dåligt rykte fortfarande som rostade på bra. Jag har haft 2 så jag vet. Däremot var det en rolig och trevlig bil annars. Den var helt suverän för vintervägar med snö och is liksom DS tog den sig fram trots att det var någon dm snö. Jag gillade styrning som var utan servo och som hade mycket bra vägkänsla efter den tidens mått.
    När jag ser de låga volymer man räknar med i kommande CX/C5 undrar jag varför man inte tänker på livsstils bil. Hittar man rätt där borde de ge en trogen kundkrets. Det finns t.ex. många som regelbundet kör med släp eller husvagn och som är mindre priskänsliga om de får rätt produkt.. Hur optimerar man en livsstilsbil för att rikta sig till de som ofta drar husvagn? Här passar t.ex. den gashydrauliska som ger flera fördelar.

  3. Peter H Svensson said, on 10/12/2019 at 17:39

    Ibland kan man tro att Citroëns egna designer gör dessa anskrämliga Photoshops, bara för att vi ska bli saliga av lycka när de riktiga bilderna väl dyker upp. För sanningen är ju den att Citroën nästan alltid lyckas hitta rätt balans och proportioner på sina karosser (med ett möjligt misstag för den kinesiska DS4, men den har egentligen inte värre främre överhäng än vanliga C4).

    Helt klart kunde C3 sälja bättre i Sverige, men faktum är att det känns som att den mer tagit DS3:ans plats än sin föregångare. Nästan alla exemplar är av den dyrare varianten (med 2-tonslackering). Jag har fortfarande aldrig sett på gatan en version utan plastdekoren.

  4. Peter H Svensson said, on 10/12/2019 at 17:48

    Det är en jättebra fråga. Jag tror att det är så att man försöker optimera vinsten genom att skapa bilarna för den kundgrupp som har starkast köpkraft i det segment man ämnar verka i, vilket i många fall innebär högre tjänstemän vilka a) inte använder släp eftersom de betalar trädgårdsmästaren för att forsla bort trädgårdavfallet, b) bor på hotell och behöver ingen husvagn, c) vid behov av äventyr hyr en husbil. Jag har bläddrat i årets ”AutoKatalog” och jag hittar faktiskt inga storbilar som är byggda för en smal plånbok. Man bortser från brukare som vill åka ståndsmässigt men ändå inte är rädd för att göra saker själv (köra hem antikviteter, köra ved och trädgårdsmöbler till sommarstugan, etc.). Dessa hänvisas ju istället till MPV-segmentet, som ser ut att få ge vika för suv:arna som är högbyggda versioner av förkortade kombi-bilar.

    Så av denna anledning tror jag att man skalar av de potentiella fördelarna som gashydrauliken medför. Å andra sidan skulle det ju gå att konstruera nivåreglering med dagens system, vilket jag tror är på gång. Jag tycker mig ana att åtminstone Linda Jackson gått i de tankebanor du har, just för att särskilja Citroën från mängden.

    Lanseras nya C4 som ”GS” kan vi lika säkert som amen i kyrkan se att alla artiklar i motorpressen kommer handla om rostmonstret från 1970-talet. Jag har också haft två stycken, och visst tarvades det en del brottning när man fickparkerade, men så fort man rullade var styrningen underbar (jag var utbildad lastbilsförare redan som 18-åring, så det var redan tabu att vrida ratten vid stillastående, så fickparkeringen var ändå ett ringa problem med den vana som min körskolelärare präntat in i mig…).

  5. Lars-Erik said, on 12/12/2019 at 13:55

    Jag känner igen din beskrivning av fickparkering av GS, tur att det var smala däck.
    Jag hade tränat upp mina armar i lumpen på lastbiliar utan servostyrning, det funkade men det var en himla vevande i terrängen, det var strängeligen förbjudet att ha händerna innanför kringlan, man skulle bara hålla så lagom hårt att man hann med om det skulle bli ett slag. Jag klarade mina händer även om jag var med om rattslag vid terrängkörning
    .
    Jag nämnde livsstils bil och tänkte då på den nya Teslan som kan komma ut 2021. Det är ingen pick up, som oftast är ett arbetsfordon.
    Inne i villasamhällen där folk köper bil mer för att visa sig är nog inget för Citroën som inte har rätt arv för att bli status p.g.a.mindre bra kvalitet på flera modeller.
    Jag har 2 möjliga förslag till livsstilsbilar så här rakt upp och ner.

    1.Bilar som passar i bilpooler som ska täcka flera olika krav/funktioner.

    2. Bilar till landsbygdsbor med mindre plånbok som kör på sämre vägar emellanåt.

    I den senare gruppen vill man ha en bil som tar sig fram bra och är allsidig med bra kvalitet men utan en himla massa lul lul. Det finns inget som slår den gashydrauliska fjädringen på dåliga vägar mm.

  6. Peter H Svensson said, on 16/12/2019 at 01:54

    Ja, bilpooler är nog vad Citroën siktar på. Och bilar för bruk i provinserna borde vara Citroëns paradgren. Jag tror att vi kommer se såna bilar i form av nästa generation C3. Det som dock behövs är att Citroën fortsätter att skärpa upp kvalitetsnivån. Bor man på landet vill man ha en tillförlitlig bil. Kruxet är att fabrikerna och bilhandlarna vill sälja bilar som är överbestyckade med lull-lull som lika säkert som amen i kyrkan går sönder och väcker irritation (och om man inte lagar de trasiga enheterna har man betalat för dem i onödan när man köpte bilen).

    Helt klart är livsstilsbilskonceptet en väg framåt för Citroën, för bilen måste ha en egenskap som motiverar a) köp av bil istället för att vara utan, b) val av just Citroën framför… ja, hur många andra bilmärken finns det inte nu? Vi blev av med Saab, men bläddrar man i årets AutoKatalog har vi väl nästan 50 nya från Kina.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: