A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Skarpare veck på nästa generation av DS 4

Posted in DS4 by Peter H Svensson on 15/11/2019

(Paris)

När första generationen av DS 4 presenterades var den i praktiken en modifierad Citroën C4. Om två år ska generation två av DS 4 vara ute på marknaden, och det i form av två olika bilar: en 5-dörrars halvkombi av konventionellt format samt en version högre markfrigång och en kaross som ska få mer ”off road”-attityd.

Så såg i alla fall planen ut innan sammanslagningen av Groupe PSA och Fiat-Chrysler blev aktuell. Exakt vad som kommer hända efter den affären är inte ännu officiellt eller ens klarlagt.

Dock har Thierry Metroz, designchef på DS Automobiles, gett ett smakprov på vilket formspråk som man siktar in sig på. Som AoC redan tidigare rapporterat kommer man lämna sitt signum med iögonfallande former på kromlisterna och börja med spektakulära vinklar längs karossidan, som t.ex. det knappast subtila dubbelvecket på framänden av framdörren, med en form som ska associera till DS-logotypen. Dock utlovas krom-listorgie till kommande DS 9 (för att skilja den från förlagan Peugeot 509?).

Om någonting i denna stil kommer i serieproduktion så blir det på bottenplattan EMP2. Nya DS 4 kommer att få ta över både sin första generation men också DS 5 som lades ned härom året utan någon utpekad ersättare. Därför kommer man kosta på sig att låta formgivningen bli lite mer avant-garde jämfört med de senaste Audi-kloner som kritikerna kallat DS 7 Crossback och DS 3 Crossback.

Text: Peter H Svensson
Bild: DS Automobiles

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Rama said, on 18/11/2019 at 19:48

    Men DS3 Crossback kan man väl inte kalla för en Audi-klon? Den är ju verkligen för extrovert för det. DS7 däremot, ja kanske… Den är iaf mer återhållsam i formgivningen, exteriört. DS3 förenar exteriört och interiört på ett härligt sätt. Men helst skulle jag vilja se en ny DS5 som fortsätter DS5:ans härliga formgivning, med uppdateringar exteriört och interiört och ny plattform. Det var som hybrid den kom till sin rätt…

  2. Lasse L said, on 22/11/2019 at 19:14

    Design i all ära men jag är mer för nyttig/energisnål teknik. Här behöver DS få fram nyheter. Ser man på de s.k. premium märkena har de generellt mer teknik mer hk mm. Jag ser dock ingen vits med 400 + hk då det sällan ger några praktiska fördelar. Här hade ett uppdaterat hydraulsystem kunnat komma in med flera möjligheter eller varför inte ny motorteknik som är extra snål.

  3. Rama said, on 02/12/2019 at 10:45

    DS 7 finns ju – äntligen – som produktionsklar hybrid nu.

  4. Peter H Svensson said, on 10/12/2019 at 17:34

    Det var onekligen ett dilemma att bryta sig loss från sitt Citroën-DNA. DS 3 Crossback är ju onekligen originell, men det är väldigt mycket modelejon över den. Lite som att se en transvestit uppställd inför exercis på terrängbanan – man vet att den kommer tappa sin karaktär när den går genom lervällingen på de gropiga skogsvägarna.

    Jag skulle absolut inte ha någonting emot att DS5 gick tillbaka till Citroën – med originalpressning av karossen satt på en EMP2. Den är en blivande klassiker. :-)

  5. Peter H Svensson said, on 10/12/2019 at 17:36

    Vi får se vad som kommer med fjädringssystemet. Activa-funktion är under utveckling.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: