A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Groupe PSA och Chrysler-Fiat bildar allians

Posted in Uncategorized by Peter H Svensson on 31/10/2019

(Paris)

Det står nu klart att Groupe PSA ämnar ingå i en allians med den i Amsterdam baserade industrikoncernen Fiat Chrysler Automobiles N.V., men som är mer känd som Chrysler-Fiat-koncernen.

I första hand är beslutet positivt för aktieägarna, som i fallet med Groupe PSA är ägarfamiljen Peugeot, franska staten samt den kinesiska bilkoncernen Dongfeng. Samtliga tre har vardera nästan 14 % av aktiekapitalet.

För Chrysler-Fiat är också samgåendet en vinstaffär eftersom man inte har råd med att bedriva den tekniska utvecklingen på egen hand, och genom att kunna räkna de avgiftsgrundande koldioxidutsläppen som är lägre hos Groupe PSA hoppas man kunna sänka straffavgifterna eftersom man producerar stora och konventionella personbilar genom Chrysler, Dodge, Jeep och Maserati.

För Groupe PSA innebär detta samarbete att man kan få större avkastning för sina bottenplattor. Det är inte sannolikt att Chrysler och Fiat (som dessutom har varumärkena Alfa Romeo, Lancia, Maserati och nyttofordonsmärket RAM) kommer fortsätta med sina egna bottenplattor, utom möjligtvis för större pick up-modeller och kompakta småbilar (motsvarande Fiat 500). I det senare fallet kan det rent av vara så att man istället satsar på en reviderad version av bottenplattan CMP från PSA med förkortat axelavstånd. Detta kan innebära en tredje generation av Citroën C1 och Peugeot 108.

Dock ska man ha i åtanke att någon produktplanering och färdig integrationsplan knappast kan existera ännu i detta skede. Härefter kommer att följa en kamp mellan respektive grupp och märke kring vilka segment man ska få fortsätta att existera i och eventuellt utvecklas inom. Det finns inga tecken på att Automobiles Citroën skulle gynnas av affären, och vi kan nog förutsätta att sammanslagningen av Chrysler-Fiat (om den godkänns av regeringen i Förenta staterna och EU-kommissionen) kommer leda till minskat antal självständiga modeller hos flertalet av varumärkena, och ett tillskott på modeller som baseras på badge engineering.

Den nya PSA-Chrysler-Fiat-alliansen kommer att ha Carlos Tavares som verkställande direktör och John Elkann som styrelseordförande. Tavares får ett 5-årigt förordnande för det ännu inte namngivna företaget. Sammanslagningen är värd 48 miljarder USD, uppger amerikansk press.

Detta är inte första gången Chrysler-Fiat-Peugeot-Citroën-Maserati befinner sig intimt samarbete. Redan under mitten av 1960-talet hade Fiat och Peugeot sonderingar om samarbete, men Peugeot var då redan sammankopplade med statsägda Renault. Istället blev Fiat delägare i Citroën år 1968 som samtidigt köpte Maserati. Till 1973 var ägarsamarbetet mellan Fiat och Citroën över, och 1975-1976 togs Citroën över av Peugeot och Maserati såldes till de Tomaso (innan man ändå hamnade hos Fiat). 1978 köpte Peugeot hela Chrysler Europe vilket ledde till varumärket Talbots återfödelse innan det märket avvecklades efter flera problematiska år för PSA-koncernen. Chrysler hade under slutet av 1970- och början av 1980-talet planer på ett antal gemensamma projekt med Peugeot-Citroën, men dessa rann ut i sanden.

Dock hade Citroën och Chrysler ett samarbete som föregick affärerna under 1970-talet.

Ur ”Allt om Citroëns historia – epoken André Citroën”:

André Citroëns känsla för PR-jippon hade inte kommit på skam trots rådande kris på marknaden. Den 7 april 1932 kallade han till en presskonferens för att meddela ett viktigt besked. Journalisterna samlades och ett internationellt telefonsamtal kopplades upp i högtalaren. I ena änden satt André Citroën framför journalisterna, och i andra änden av telefonlinjen satt Walter Chrysler hemma i Förenta staterna och berättade via högtalaren i Paris att Citroën fått licens på Chryslers motorupphängning Floating Power med ensamrätt på den europeiska marknaden (under de följande sex månaderna…). André Citroën förklarade att Floating Power var en av de viktigaste uppfinningarna inom branschen, och jämförde dess betydelse med självstarten, fyrhjulsbromsar och helstålkarossen.
Systemet kallades i Citroëns utförande för Moteur Flottant. Enligt avtalet betalade Citroën 25 miljoner dollar för rättigheterna samt en avgift om 5 dollar per tillverkad bil.

För bilar med större cylinderantal var problematiken med motorvibrationer inte så graverande utöver försämrad komfort ombord, men 4-cylindriga motorer kunde vibrera så illa att de med helt fast montage direkt i bilens ram kunde leda till skador i fästena med haverier som följd. Innan Floating Power och de vibrationshämmande anordningarna tagits i bruk hade biltillverkarna av komfortskäl varit tvungna att göra ramdelen som motorn satt i mer elastisk för att dämpa vibrationerna; med Floating Power kunde denna del nu göras helt styv, vilket gav fordonet bättre vägegenskaper.

Som vi redan noterat hade Citroën redan försett C-4 med gummiblock på motorfästena, men Moteur Flottant var en ännu mer sofistikerad lösning på problemet. Konceptet hade tagits fram av två forskare i Lyon, professor Pierre Lemaire och ingenjören Paul d’Aubarède (1899-1976) som specialiserat sig på vibrationsproblematik (med fokus på fordon). De hade testat sin anordning (en gummidämpare inuti en hållare av stål) monterad i en Rochet-Schneider med stor framgång, men utan möjlighet att vidareutveckla eller anpassa den för massproduktion. Istället sålde de patenträttigheterna till Chrysler Corporation, där chefskonstruktören Fred Zeder fullbordade anordningen så att den kunde monteras i Plymouth PA i januari 1931.

Kontakterna mellan André Citroën och Walter Chrysler daterade sig – som det framgår i biografin – ända tillbaka till 1919, och samarbetet utvecklades även efter 1932 (dock utan att ge alltför stora avtryck i Citroëns mellankrigs-historia).

Text: Peter H Svensson

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Rama said, on 04/11/2019 at 18:53

    Ser ingen direkt fara för PSA:s märken i detta, FCA är mer i problem. Jag tror Fiat kommer dra sig ur från Nordamerika, där kan Peugeot och DS fylla upp tomrummet hos Fiat-handlarna. I Europa kan Fiat bli reducerad till Panda, 500, 500X och varianter på 500-temat. Jag kan absolut se en framtida 500X på en PSA-plattform. Tipo-serien har det ju diskuterats länge om att den kommer läggas ner och nu genom alliansen med PSA blir det väl slag i saken. Fiat är stora i Sydamerika med ett annat och unikt modellutbud, det lär fortsätta. PSA har väl mer problem i Sydamerika så där kan det bli att PSA reducerar? Jag har svårt se Jeep och Alfa/Maserati på PSA-plattform… PSA:s är väl kanske inte riktigt terrängdugliga för Jeep och Alfa/Maserati är bakhjulsdrivna, har svårt se att de skulle klara en omställning till framhjulsdrift. Fiat försökte ju i flera år med framhjulsdriven Alfa utan några direkta framgångar.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: