A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Ny Citroën-VD ska (lyckas?) sälja fler av Linda Jacksons nya bilar runt om i världen…

Posted in Business by Peter H Svensson on 17/10/2019

(Paris)

För någon vecka sedan meddelades att chefen för Automobiles Citroëns bilprogram, Xavier Peugeot, fått nytt uppdrag som ansvarig för PSA-koncernens transportbilsprogram, och att han ersätts med Laurence Hansen.

Enligt pressuppgifter är nu också Citroën-chefen Linda Jackson på väg att förflyttas till annan position inom Groupe PSA. Hennes plats som VD för Automobiles Citroën ska enligt de alltjämt obekräftade uppgifterna övertas av fransmannen Vincent Cobee som tidigare haft chefspositioner hos både Nissan och Mitsubishi.

Under Linda Jacksons tid har fokus legat på att återskapa Citroëns identitet som hamnade i bakvattnet när Peugeot och Automobiles DS skulle profileras som generalist med premiumambition respektive premium med lyxbilsambition sedan man i sviterna av finanskrisen för tio år sedan sökte en strategi för att de tre bilmärkena skulle sluta konkurrera internt. För Citroëns del hade ledningen då inte kunnat bestämma sig för om märket skulle göras om och rivalisera med Renaults lågprismärke Dacia eller någon annan formel.

När Linda Jackson tog över hade den dåvarande ledningen för PSA kommit fram till att det inte fanns någon lönsamhetspotential i att göra om Citroën till en Dacia-rival, utan istället fokusera sig på kostnadsminskning (genom sänkta utvecklingskostnader) och försöka sänka tillverkningskostnaderna och samtidigt hålla priserna uppe i nivå med andra generalistmärken. Med Linda Jackson som VD kom inriktningsbeslut på att Citroëns starka värden skulle vara design och hög komfort. Det står klart med införandet av Citroëns progressiva stötdämpare och det formspråk man antagit att märkets identitet har räddats, men dessvärre har man rent försäljningsmässigt bara lyckats stoppa den försäljningsnedgång som uppstod under krisen – vilket var nog så nödvändigt för ett märke som sades vara på fallrepet.

En anledning till att man byter ut ledningen för Automobiles Citroën är sannolikt att Groupe PSA nu vill att märket ska även växa i försäljningsvolym. Under Linda Jacksons ledning finns två nya modeller som väntar på lansering, dels tredje generationen av C4, och efter denna en ny C5.

Vincent Cobees utmaning blir nu att göra Citroën större i världen. Groupe PSA har haft stora bekymmer i framför allt Kina och kommer därför låta Peugeot satsa på marknaden i USA, Opel i Ryssland och Citroën i Indien och övriga Sydostasien för att öka den totala exporten. Vidare kommer Vincent Cobee få anledning att förstörka stärka Citroën i Europa utanför Frankrike, vilken vi torde de som ett välkommet besked så här i sviterna av att svenska Citroën-kunder förlorat den gamla generalagenten. En ny är på gång och lansering kommer att ske inom kort.

Vad som kommer efter nya C4 och C5 är alltjämt ett oskrivet blad eftersom Citroën även bytt designchef nyligen. Första smakprovet på Citroens helt nya regim blir alltså fjärde generationen av C3 som ska komma under 2022-2023. Linda Jackson har dock lovat att resultatet ska inte bli någonting som Citroën gjort förut. Nå, vi har väntat länge på en ny 2 CV, och lär nog få fortsätta göra det i en evighet till…

Bland Vincent Cobees meriter kan nämnas att han under sin tid vid Nissan var en av nyckelpersonerna bakom det gamla bilmärket Datsuns återuppståndelse.

Text: Peter H Svensson

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Rama said, on 17/10/2019 at 14:51

    Linda J återförde Citroën till sin själ av design, komfort och mjuka värden. Men försäljningen har sjunkit i Sverige, jag förstår inte varför. Är designen för udda och färgglad för konservativa svenskar? Är mjuk fjädring inte lika inne för familjebilar som sportig körkänsla?

  2. Pip-Johan said, on 18/10/2019 at 05:13

    Kan det vara någonting med marknadsföringen i Sverige? Man ser inte de nya bilarna på reklampelarna och bussarna längre?

  3. Peter H Svensson said, on 18/10/2019 at 20:33

    Jag tror att den svenska generalagenten inte var helt taggade. Och sen var det nog en hel del toppstyrning från Paris. Det kan inte heller uteslutas att man förlitat sig mycket på att sälja sina bilar via Google-annonser. Men Citroën är en bil som måste upplevas. De borde vara ute på stormarknadsparkeringar, ha unga tjejer som delar ut broschyrer och ballonger till barn, och ställer upp en bil som man kan provsitta i och några man kan provköra. Etc. etc. Men folk kostar pengar att ha ute.

  4. Peter H Svensson said, on 18/10/2019 at 20:35

    Brukar inte Citroën ha en bilaga i DN? Det är kanske ett tag sen nu. I vilket fall som helst inte tillräckligt. Har dock sett TV-reklam inför 100-årsjubiléet, så folk vet ju att det går att köpa Citroën. Sedan kan det ju inte uteslutas att det svenska Citroënprogrammet saknar vad som säljs bäst i Sverige: kombimodeller.

  5. Rama said, on 04/11/2019 at 18:59

    Jag läste någonstans att kombibilar bara går hem i Sverige, Tyskland och Tjeckien. Övriga Europa har gått över till SUV/Crossovers. Och det räcker ju inte om man är en mindre tillverkare med billigare bilar, är väl därför som kombibilar är vanligare hos dyrare märken.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: