Introduktionserbjudande på DS 3 Crossback i Sverige
(Stockholm)
Om du missat alla stora reklamskyltar med lanseringen av nya DS 3 Crossback så ska du inte misstro vare sig din syn eller uppmärksamhetsförmåga. Det är varken med buller eller bång som den nu landat på den svenska marknaden, lanserad som en delikatess som ska attrahera blott finsmakare vilka låter ordet gå från den ena läckergommen till den andra med budskapet om att den är här.
Den billigaste versionen är Élegance som går på 229 900 kronor som introduktionserbjudande (ordinarie pris är 249 900 kronor). Denna är begåvad med 100 hk starka 1,2-liters bensinturbon med 3 cylindrar. Listan över standardutrustning innehåller bl.a. Air condition, Active Safety Brake, avläsning av vägskyltar, Bluetooth med USB-ingång, elektrisk handbroms, elfönsterhissar fram och bak, farthållare/fartbegränsare, filhållningsassistent, nyckelfri start, radio med 4 högtalare, reservhjul och stolsvärme fram.
Räcker inte detta, utan man anser sig behöva automatisk klimatanläggning, Apple CarPlay, el-infällbara sidospeglar, parkeringsradar bak, regnsensor och dubbelt så många högtalare – då väljer man Prestige för kampanjpriset 249 900 kronor. Behövs automat finns en version med denna, vilket kostar 285 900 kronor.
Man ska dock vara medveten om att i Prestige blir man utan 10-tums pekskärm med HD-upplösning, får ingen 3D-navigation eller head up-display och helt nyckellös låsning. Man kommer även stå där utan LED-strålkastare och mörktonade sidorutor och bakruta, liksom den ramlösa backspegeln och parkeringsradar fram. Men DS Automobiles har lösningen! Man beställer Exclusive-versionen för 324 900 kronor och får på köpet 8-stegad automatlåda samt 130-hästarsmotorn som gör 0-100 km/h på 9,2 sekunder.
Duger inte denna prestanda kan man välja toppmodellen med 155 hk som gör att man sparar en hel sekund när man accelererar upp till 100 km/h. Man får även en 100-lapp tillbaka i växel om man betalat med 340 stycken tusenlappar. Har man spenderbyxorna på sig kan man även köpa till adaptiv farthållare (c:a 5 000 kr) och backkamera med HD-upplösning (4 000 kr). Dyraste färgvalet går på 12 800 kronor. Airbumps ingår varken som standard eller finns som tillval i någon av versionerna. Då får man välja ett annat bilmärke…!
Text: Peter H Svensson
Foto: DS Automobiles
Ja, jag tycker faktiskt att klimatanläggning, parkeringsradar bak och el-infällbara sidospeglar samt Apple CarPlay borde finnas i basversionen även av en exklusiv modell. Överlag är priserna höga. Men de vill hålla distansen till C3 Aircross som dock är en lite större bil. Och diesel verkar helt kört på den svenska marknaden, tyvärr. Men när kommer elbilen till Sverige och till vilket pris? Det är ju den som är mest intressant!
Jag har inte fått det bekräftat, men el-versionen lär inte komma förrän nästa år.
Jag personligen är lite osäker över marknadens behov av denna bil. DS 3 var läcker och cool, och låg ekonomiskt inom räckhåll för bilköpare som på vinst och förlust ger sig på ett äventyr som just en sådan bil. DS 3 Crossback har inte den attraktionskraften, och inte ens gamla DS 4 kunde övertyga. Måhända har DS 3 Crossback ett appeal hos folk med bättre budgetsituation och som behöver en praktisk bruksbil som sticker ut.
Jag tycker nya DS3 är väldigt snygg med egen stil utanpå och invändigt. En klar förbättring mot förra DS3 som visserligen var snygg utanpå men insidan var ju bara en vanlig C3 med färgad plastpanel. Även DS4 hade ju en lätt uppsminkad C4 interiör även fast utsidan hade egen stil. Så nya DS3 känns mer egen. Målgruppen är väl de som idag funderar på en Mini Countryman, men DS3 är mindre i storlek och inte lika praktisk men mer praktisk än en vanlig Mini iaf. I Sverige tror jag dock inte den hittar många köpare. Men E-versionen är ju den som jag tror har möjligheten till en chans här. Elbilsköpare verkar vara mer öppna för designexcesser.
Jag törs nog säga att åtminstone de mer påkostade versionerna av DS 4 körde i en egen division vad gäller materialkänsla jämfört med vanliga C4. Det var lite förvirrande att interiören hade nästan exakt samma form, men att materialet hade så olika kvalitet. Och DS5 gav faktiskt lyxbilskänsla. Det enda DS saknade var en skön fjädring…
Styrkan med DS3 var att man fick mycket körglädje för pengarna, ”trots” att bilen bara var en Citroën. Även här var det stor skillnad i materialkänslan gentemot C3, trots gemensamma former. DS3 lyckades ju faktiskt med bedriften att utmana just Mini. Som du säger, utgången i matchen mellan DS 3 Crossback vs Mini Countryman känns mer given, dessvärre till brittens fördel. Jag är rädd för att folk inte är tillräckligt frankofila för att uppskatta smaken av Paris. Vad som behövs är att kunderna knuffas in i DS 3 Crossback för att riktigt förstå vad den har för mervärde att erbjuda. Kanske Citr… DS Automobiles skulle satsa på att ställa bilen till taxibolagens förfogande, så att folk får en chans att upptäcka bilens ”inre kvaliteter”, så att säga.
DS5 tyckte jag var en fantastisk bil! Där fick DS alla rätt i utsida och interiört, allt hängde ihop estetiskt och stilmässigt. Men ja, den borde haft det nya kamerastyrda fjädringssystemet. En klassiker som de borde uppdaterat och fortsatt med istället för att lägga ner, tycker iaf jag. Jag tror DS3 är för liten som taxi, men DS7 borde vara given mellan Arlanda och Grand Hotel. :)
Japp, och DS9 borde också passa som taxi. Kan behövas i Frankrike nu när Toyota tagit stora delar av den marknaden.