A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Xavier Peugeot hoppas fler kommer tvivla över nästa C4… :-)

Posted in C4 by Peter H Svensson on 30/06/2019

(Paris)

Citroëns produktchef Xavier Peugeot har figurerat frekvent i motorpressen sedan journalisterna upptäckt att sagan om C4 Cactus är på väg att ta slut. Nåja, det är alldeles för tidigt att skriva en nekrolog, och de som ändå försökt göra det konstaterar att den unika C4 Cactus slutade vara unik redan häromåret när den genomgick sin ansiktslyftning.

Även om C4 Cactus hade ett oortodoxt utseende för en familjebil så har den fått både ros och ris. Ros för att den vågat vara djärvt… utmanande? Eller bara annorlunda? Och en hel bukett rosor för komforten. Ris därför att Citroën gjorde sitt yttersta för att konstruera bilen så pass billigt som möjligt och komma undan med det. Detaljer som irriterat kunderna – eller kanske till och med fått dem att avstå från att köpa bilen – var det odelbara baksätet, avsaknaden av fönstervevar till bakfönstren samt dålig finish. Med ansiktslyftningen har Citroën försökt att råda bot på delar av kritiklistan.

Dock förväntar sig Xavier Peugeot att även ersättaren, vilken också blir nästa generation av C4, kommer väcka känslor, och kanske rent av provocera folk som inte gillar stilen. Vissa kommer älska bilen, andra kommer att tvivla – men få kommer vara likgiltiga. Detta ligger också helt i linje med den ambition som Citroëns VD Linda Jackson satt upp.

Frågan är då om nya Citroën C4 – som inte kommer dyka upp förrän om tidigast två år – kan övertyga entusiasterna? Franska biltidningen L’Argus gör sitt yttersta med att skrämma/frälsa oss. På sin teckning har man skapat någonting som liknar en C4 av första generation. Vi kan säkert förvänta oss en mycket aerodynamisk profil och form, liksom att den ska säljas både som bensin- diesel- och eldrivna versioner. Om Citroën ska fortsätta vara sparsam på byggmaterialet återstår att se, men förhoppningsvis ska den snart fullautomatiserade fabriken dra ner tillverkningskostnaderna och ge modellen den profit den behöver. Rent ekonomiskt blev C4 Cactus inte den framgång Citroën hoppats på, även om den onekligen gav Citroën en image av att alltjämt vara en relevant bilproducent i en bransch som gick på knäna.

Text: Peter H Svensson
Faksimil: L’Argus

11 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Anonym said, on 04/07/2019 at 10:25

    Hej,
    Kommer nya C4 tidigast 2021? Enligt Linda J, och vissa tidningsuppgifter, är den nya modellen planerad till 2020.
    //Stefan

  2. Peter H Svensson said, on 06/07/2019 at 00:19

    Jotack, det råder stor förvirring kring dessa lanseringsdatum. Det jag fått från företrädare vid fackförbunden i Spanien är att produktionsstart är planerad till början av 2021 för C41 i Villaverde (Madrid), d.v.s. nästa C4.

    Detta skulle kunna passa med att man presenterar C4 som konceptbil eller har världspremiär vid Parissalongen i oktober 2020.

  3. Anonym said, on 06/07/2019 at 14:18

    Tack för info, synd tycker jag då Citroens modellutbud för närvarande är extremt dåligt.

  4. Lasse L said, on 07/07/2019 at 08:29

    Helt ok front design.

  5. Peter H Svensson said, on 09/07/2019 at 00:10

    Jag är benägen att hålla med dig. Detta är ju förvisso en konsekvens av att PSA under krisåren fick flytta fram många produktlanseringar samt lade ner några projekt.

    Samtidigt får jag erkänna att C3 Aircross förvånade mig positivt. Den ser… besynnerlig ut, men den visade sig vara otroligt trevlig att köra, trots avsaknaden av Citroëns progressiva stötdämpare. Körning på medioker skogsväg var faktiskt en njutning, och vi passerade faktiskt ett par ställen där jag tror att en vanlig bil kunnat må riktigt dåligt. Samtidigt så är detta en biltyp jag inte behöver. Det borde vara möjligt att ta sin stadsbil och åka på svampplockning, precis som man kunde göra förr i tiden med en GS, typ.

  6. Peter H Svensson said, on 09/07/2019 at 00:13

    Jag har lite svårt att föreställa mig att de kommer täcka luftintaget med registreringsplåten… ;-)

  7. Lasse L said, on 10/07/2019 at 18:52

    På tal om GS, jag har haft ett par sådana. Min uppfattning var att GS hade en mycket bra vägkänsla jämfört med vad som fanns på marknaden.Kanske en del beroende på att den var utan servostyrning och på köpet fick man tung parkering. Även bromsarna var utmärkta trots sina 145 däck, mins att TV var imponerade av den korta bromssträckan på 47m från 100 km/t. Det var en av bästa på den tiden när det inte fanns ABS bromsar. Jag tror det blir svårt att få Citroën som förr utan egen teknik som är utmärkande för märket som fjädringssystemet var. Kanske Citroën skulle ha en tekniktävling för allmänheten med förslag på egen rolig och nyttig teknik. Jag är inte så imponerad själv av all elektronik som ökar säkerheten, även om det är bra nyttigheter. Jag har så svårt med Citroën utan gasvätske fjädring som gick att höja och sänka, det borde finnas som tillbehör att få ett system med liknande nyttigheter med hjälp av elektronik och kombinerade stötdämpare speciellt för de som kör med släp eller husvagn.

  8. Rama said, on 12/07/2019 at 14:31

    Jag tror att nya C4 kan bli en framgång med de nya stötdämparna som fungerar så bra som de gör i Cactus nu och med de nya stolarna med extra lager stoppning a’la Tempur-madrasser. Men paketerat på ett sätt som ger lite mer lyxkänsla, lite mer ombonad känsla än Cactus lyckades med. Och så praktiska finesser. Just att den kommer byggas på CMP istället för EMP2 som Peugeot 308, kan ju vara en indikation på att PSA vill differentiera modellerna från varandra mer. Att nästa 308 och Opel Astra växer och blir större och därmed delvis vänder sig lite till en annan publik och kanske nästa 308 mer blir typ i praktiken en 408. Så att modellutbudet inte överlappar varandra.

  9. Peter H Svensson said, on 21/07/2019 at 22:37

    Jag låg faktiskt och tänkte på GS en sömnlös natt och försökte förnimma känslan av hur det EGENTLIGEN var att köra den. Minnena bleknar ju lite, och omformas med tiden. Dock minns min hjärna oljepustarna med klarhet.

    Men som du säger, styrningen var perfekt. Balansen på bilen var också perfekt, men kombinationen kunde ställa till det. Jag minns att när jag körde inne i stan kunde jag märka direkt att vägen var hal. När jag däremot körde på en landsväg krävdes det att en dam skulle preja av mig för att jag skulle märka att det var glashalt. Eller rättare sagt, när jag steg ur bilen och nästan slog på öronen.

    Att höja och sänka karossen var en annan praktisk finess, men när jag gick över till BX var detta inte lika relevant. Med GS kunde man köra ut i skogen på timmerstigarna. Med BX vågade man inte, av rädsla för den sköra plasten i spoilern.

    Vad som borde göras, och som kanske kommer, är just den automatiska nivåregleringen. Jag har fått indikationer på att man jobbar med detta, vilket inte bara är bra för husvagnsägare, utan också förbättrar luftmotståndet då karossens formgivning kan optimeras genom konstant angreppsvinkel mot luften.

  10. Peter H Svensson said, on 21/07/2019 at 22:54

    Jag skulle vilja lägga till en spekulation här, och det är att CMP-plattformen kanske är mer lämpad för en rally-version än EMP2 när nästa C4 kommer. Minns att det var mycket bökigare att ta sig runt rallyspåret för Loeb när han gick från Xsara till C4 (PF2), och att DS3 sedan var mer optimal på banan. Nu blir nästa C4 nästan lika stor som gamla C4, men inte lika klunsig som om den varit byggd på EMP2.

    Jag är inte säker på att nästa 308 kommer behöva växa för att överlappa dagens hålrum mellan den nuvarande modellen och 508. Det verkar inte finnas så jättestor marknad för den storleken. Jag tycker personligen att det är lite synd att inte Citroën sätter sig i 4,5 m-segmentet med en strömlinjeformad halvkombi. Det skulle onekligen täcka upp en outnyttjad nisch. Och sen kan de ju limma fast bakrutan så att kineserna kan få en trång baklucka mellan baklyktorna.

    PS
    Jag ser nu att Renault lägger beslag på 4,5 m-klassen med en ny halvkombi med crossover-stuk.

  11. Peter H Svensson said, on 22/07/2019 at 00:14

    Det är nu bekräftat att nästa C4 har världspremiär vid Parissalongen i oktober nästa år (2020), och säljstart under 2021.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: