A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

C5 Airdream…?

Posted in C5 by Peter H Svensson on 30/06/2019

(Paris)

Automobiles Citroën ska enligt uppgift förse sina ”konventionella” karosser med ett tilläggsnamn jämte bokstaven C och den siffra som anger (på ett ungefär) vilket storlekssegment den tillhör. Idag har Citroëns minibussar suffixet ”Spacetourer” och ”cross-over”-karosserna använder ”Aircross”. I och med att Citroën återkommer i övre mellanklassen med en fullstor sedan förväntas namnet bli C5-nånting. Eder redaktör skulle föreslå namnet ”C5 Airdream” eftersom detta namn associerar till både luftighet inne i kupén samtidigt som namnet ”Airdream” härstammar från en mycket strömlinjeformad conceptbil och som sedermera återanvändes som tilläggsnamn för bränslesnåla versioner av standardmodeller hos Citroën.

I vilket fall som helst har franska motortidningen AutoPlus gett sitt förslag till hur nästa generation av C5 kommer se ut. Som synes har en hel del designelement lånats från konceptbilen CXperience samtidigt som formgivningen knyter an till hur C5 Aircross disponerar karossplåtens ytor med mjuka och organiska övergångar över flyglar, dörrar och midjelinje. Bakdelen kommer förses med en sluttande bakruta, men alla tillgängliga uppgifter gör gällande att den inte kommer få en stor halvkombibaklucka. Dock har Citroënchefen Linda Jackson uppgett att den nya C5 ska ”vara ett nytt sätt att göra en stor sedan”. Enligt AutoPlus kan det handla om ett framsätet kommer få formen av en soffa likt första generationen C4 Cactus med automatlåda. För förhöjd komfort kommer de progressiva stötdämparna att kopplas samman med optiska sensorer som läser av vägens beskaffenhet (en gammal Citroënuppfinning med anor från tidigt 1960-tal, se min kommande biografi ”Allt om Citroëns historia – epoken Michelin”.

Med en förväntad totallängd på 4,90 m blir den nya C5 nästan lika stor som gamla C6. Vore det inte bättre att använda det namnet istället med tanke på att Citroën sannolikt aldrig någonsin mer kommer göra en större personbil än denna…? Tekniskt kommer man att förse instegsmodellen med en 156 hk stark 1,2-liters turbotrea och uppåt med laddhybrid och senare även en helt eldriven version när bottenplattan EMP2 uppgraderats.

Text: Peter H Svensson
Faksimil: AutoPlus

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lasse L said, on 07/07/2019 at 08:38

    Frontdesignen ser lite tam ut för mig än så länge. Annars samtycker jag när det gäller drivningen. Det räcker med en trecylindrig motor som kompletteras med batteri för eldrift några mil. En motor som tillverkas i så stora volymer/år borde bli ganska billigt samtidigt som den är ganska nätt.

  2. Peter H Svensson said, on 09/07/2019 at 00:18

    En grej jag skulle göra är att sätta glas hela vägen i linjen under motorhuven eftersom man ändå inte tar in ventilationsluft den vägen. Skulle vara en diskret hommage till SM.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: