A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

En mopedbil från Citroën? Ami One Concept!

Posted in El-/hybridfordon, Konceptbil/designstudie by Peter H Svensson on 20/02/2019

En konceptbil från Citroën som inte är en konceptbil? Japp, så kan man beskriva Citroën Ami One Concept. Fordonet är en ”Urban Mobility Object”, och ett svar på de senaste årens fientlighet mot bilens existens av opinionsbildare. Och svaret blev en eldriven mopedbil för två som körs på abonnemang.

Som sig bör är Citroëns konceptbil en designövning, men borta är excersisen med spännande linjeföring och lekar med ovanliga volymer. På 2,5 x 1,5 x 1,5 m har Citroëns formgivare pyntat sin fyrhjuliga kub med stilelement värdiga en dyr hushållsapparat tillsammans med konstruktionslösningar som förhoppningsvis uppfattas som dygdfull sparsamhet. På den sista punkten kan vi nämna att den orangefärgade panelen i fronten är identisk med den som sitter baktill på bilen samt att bilen har två högerdörrar, varav den ena sitter på vänster sida på karossen. Eller tvärtom, beroende på hur man ser på saken. Även vänster framskärm är identisk med höger bakskärm, liksom höger framskärm har sin like i vänster bakskärm.

Interiören är spartansk och lättskött. Genom de stora dörrarna – eller i vart fall framstår de som stora i detta pyttekorta fordon – kommer man in i en kupé som rymmer två personer som sitter omedelbart intill varandra, men med en viss förskjutning i längdled för att inte bli alltför intimt. Bakom sätena finns ett utrymme att lägga bagage, och framför passagerarsätet finns ett urtag för att placera en handväska eller mindre kasse (eller passagerarens fötter om denne vill sträcka ut sig). Alla ytor i kupén består av slät plast som är lätt att göra ren. Detta säger en del om vad denna typ av fordon är tänkt till att användas som – nämligen att köras av folk som hyr den via en app i sin mobiltelefon. 5 minuter eller 5 timmar spelar ingen roll. Och för den som verkligen inte vill äga sin egen bil föreställer sig Citroën att innehavaren hyr Ami One på 5 år.

Interiören sägs vara inspirerad av den första konceptbilen från Citroën som hette C-Cactus och som baserades på plattformen från dåvarande C4. Det ska här förtydligas att det som inspirerades av var den begränsade nivå av komponenter som behövdes för att skapa inredningen. Även om många gillade exteriören på C-Cactus fick Citroën bakläxa på den spartanska inredningen som inte föll klinikbesökarna i smaken (och som fick Citroën att istället styra över till det 1970-talstema som den serietillverkade C4 Cactus slutligen begåvades med). Citroëns VD Linda Jackson hoppas att detta försök med förenklad konstruktion den här gången ska falla publiken mer i smaken. Ami One är tänkt att ha många användare, och då måste miljön vara anpassad för ett flöde av olika brukare.

Utrustningslistan är begränsad. Eftersom Ami One saknar dörrlås sker tillträde genom en app, och därför kan det vara klokt att se till att telefonen hålls laddad, vilket sker genom induktionsladdare i likhet med Citroëns mer vanliga bilar av modernt snitt. Man läser av QR-koden på ”dörrhandtaget” och skickar en beställning till Ami Counter Central som automatiskt låser upp om inte fordonet är bokat. Det som föraren får i bilen är vad denne har i sin mobiltelefon, åtminstone vad gäller access till musik och navigator. Högtalare finns och dessa hämtar förarens musik i telefonen via Bluetooth. En headup-display ovanför den digitala hastighetsmätaren projicerar navigatorn.

Eftersom Ami One är tänkt som en bokningsbar resurs har instrumenteringen utformats till ett minimum. Blinkerspak sitter på vänster sida om rattstången, och färdriktningsväljare (eller växel, om man föredrar en äldre benämning) sitter på start- och stoppknappen som placerats på en plasttub på rattstångens höggersida, kanske som en tribut till det satellitarrangemang som bl.a. Citroën Visa av första generation hade. Och tygtaket är öppningsbart, och sidofönstren har två lägen: stängt eller öppet. Det är uppenbart att Citroën vill att man ska läsa in referenser till märkets nu 100-åriga historia i den här koncept…-mopeden. Helt till 2 CV:n.

Tekniskt sett drivs Ami One av litiumjonbatterier som ska räcka till 10 mils körning eftersom topphastigheten är reglerad till max 45 km/h. Därmed kommer detta fordon att i flertalet av EU:s länder klassificeras som en EU-moped och kan därför framföras av körkortsläsa förare (dock behövs förarbevis i Sverige). Hela ekipaget har en tomvikt på 425 kg vilket är 70 kg mindre än när lättviktaren 2 CV lanserades 1948. Det ska ta endast två timmar att ladda upp batterierna.

Hur ser prognosen ut för att Ami One Concept kommer i serieproduktion? På den frågan är Linda Jackson mer svävande. Hon ger besked att dagens C1 inte kommer få en renodlad ersättare. Nästa generation stadsbil från Citroën blir eldriven, och inte storleksmässigt nedskalad en femtedel från aktuell C3 – under förutsättning att det kommer en stadsbil över huvud taget. Ami One Concept baseras inte på någon befintlig bottenplatta i Groupe PSA:s program (nya CMP har ett minsta axelavstånd på 2,54 m vilket är fyra cm mer än totallängden på Citroëns mopedbil). Appen Free2Move som ska användas för bokning av bilen finns redan och har introducerats i USA av Groupe PSA utan att det finns några Citroën- eller Peugeotbilar att boka. Men Groupe PSA ser framför sig att kunderna kommer i allt mindre grad vilja äga sina bilar. Frågan är då hur man bygger en god kundrelation gentemot en kund som kanske inte bryr sig om denne plockar upp en Citroën med fornstora anor, eller en tekniskt identisk kinesisktillverkad dito stadstransportör?

Text: Peter H Svensson
Foto: Citroën Communication

Annons

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: