A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Citroën lämnar C1-fabrik år 2021?

Posted in C1 by Peter H Svensson on 25/11/2018

(Paris)

Anonym källa hos Groupe PSA uppger till franska nyhetstidningen Les Echos att man ämnar sälja sin andel av Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) som driver den bilfabrik i tjeckiska staden Kolin där man bygger Citroën C1, Peugeot 108 och Toyota Aygo. TPCA grundades år 2002 och produktionen inleddes i februari 2005 (även om invigningsceremonin försenades till juni månad). Fabriken har en kapacitet på 300 000 bilar per år, men efter en lyckad start lyckas man numera inte avyttra mer än hälften så många bilar. Det är framför allt hårdare konkurrens från bl.a. VW-koncernen som drabbat de franska märkena.

Tidigare i år genomgick C1 en lättare uppgradering där man förutom mer utrustning också justerade fjädringen för att göra bilen mer bekväm.

Det har ännu inte kommit något officiellt besked om att PSA lämnar TPCA, men när företrädare för Peugeot i somras fick frågor om en eldriven version av 108-serien (med anlending av att företrädare för Toyota antytt att tredje generationen Aygo blir renodlat eldriven) blev svaret att man höll på att se över olika alternativ. Ett av dessa alternativ ser därmed ut att vara att man lämnar samarbetet.

Vad innebär detta för tillverkningen av C1? Det enda vi vet med säkerhet är att modellen kommer läggas ner, senast 2021. För Citroën innebär det att en modell som säljer 60 000 exemplar per år försvinner, och därtill också en modell som är till fördel vad gäller koncernens ekvation i CO2-straffavgifter. Kan förlusten av denna modell kompenseras av att man elektrifierar DS 3 Crossback och de nya generationerna av Peugeot 208 och Opel Corsa under nästa år?

Tidigare under året spekulerades det ifall Opel skulle inkluderas i arbetet med tredje generationen av C1/108/Aygo eftersom den tyska tillverkaren behöver en ersättare till premuimsmåbilen Opel Adam. Dock är detta en modell som har medioker försäljning, och utan tillgång till Aygo-plattformen faller det projektet. PSA-gruppens nya småbilsplattform CMP är inte avsedd för småbilar i A-segmentet.

Om Groupe PSA tänker gå vidare med att vara representerade i A-segmentet blir man sannolikt tvungen att modifiera CMP-bottenplattan. Det blir visserligen en tilläggskostnad, men Peugeot och Citroën gjorde samma sak med PF1 för att kunna bygga C2 och mini-MPV:n 1007. Denna lösning har en potential eftersom CMP-mini kan användas av koncernen samtliga varumärken, men också kunna ”hyras ut” till andra biltillverkare som inte vill kosta på sig egenutvecklade minibilsplattformer. Dilemmat är dock att man inte kan göra spårvidden smalare (vilket var anledningen till att PSA gick samman med Toyota för att skapa C1/107). Eventuellt kan Groupe PSA förlägga utvecklingsarbetet av CMP-mini till Opel. Opel ansvarar sedan tidigare i år för utvecklingen av PSA-koncernens skåpbilar som man avser framgent kunna bygga på en separat bottenplatta.

I Sverige säljs C1 (enbart) i 5-dörrarsutförandet från SEK 119 900.

Text: Peter H Svensson
Bild: PSA Communication

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: