A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

2019 års konceptbilar ska återskapa epoken för 2 CV och DS (men ingen retro-design!).

Posted in Varumärket Citroën by Peter H Svensson on 07/11/2018

(Paris)

I samband med årets bilsalong i Paris fick Citroënchefen Linda Jackson samt designchefen för Groupe PSA, Jean-Pierre Ploue (som en gång i tiden började som designchef hos Citroën), tillfälle att berätta lite om Citroëns framtid, inte minst i skenet av att man just bytt designchef för Citroën.

Linda Jackson förklarade att man gjort en omprövning hos Citroën som vi nu ser resultat på. Hon anser att ”märket förlorade sin själ när man försökte producera bilar som var tänkta att göra alla kunder till lags. Det gjorde att Citroëns bilar förlorade karaktär”.

Hon har förvisso rätt i detta när man talar om bilar som Saxo, Xsara och till viss del också om sista generationen av C5. Men Citroën har haft framgångar med modeller som Xsara Picasso, första generationen C3 och… ja, sedan saknas givna kandidater sett ur ett försäljningsmässigt perspektiv. Men första generationen av C4 hade klassiska Citroënlinjer som ger ett modernt intryck än idag, liksom limousinen C6. Är dagens utbud bättre ifråga om både stil och försäljningssiffror? Frågan är öppen.

För stunden surfar Citroën på suv-vågen. C3 Picasso har blivit C3 Aircross och C5 är ersatt av C5 Aircross. C4 Cactus har visserligen fått mer personbilskaraktär, men har ändå markerande plastskydd runt hjulhusen och i de nedre ändarna. Vi väntar fortfarande på att dessa ska börja sälja i rekordvolymer. Hittills tycks man ha undvikit en flopp.

Ploue tror inte att de vanliga sedan-modellerna är döda. Allt strängare krav på lägre utsläppsnivåer kommer att leda till att högbyggda bilar inte blir var mans och kvinnas egendom. Detta kan innebära en comeback för strömlinjeformen. Är Citroën redo att ta emot dessa kunder…?

Linda Jackson avslöjade att 2019 års konceptbilar från Citroën kommer återskapa eran för 2 CV och DS. Nej, ingen retro-design, men däremot kommer dessa två bilars filosofi att skildras i en modern tappning. Ploue påpekade med stolthet att Citroën lyckades vara etablerad i både det dåtida lågprissegmentet med 2 CV samt prestigenischen med DS, och skyndade sig också att påpeka att AMI 6 etablerade mellanklassegmentet på sin tid. Citroën ska fortsätta med detta även i framtiden.

Enligt Linda Jackson kommer Citroën att göra sig till ett riktmärke vad gäller komfort. Och då inte enbart ifråga om mjuk fjädring och behagliga stolar, utan också med allmän bekvämlighet, som att man ska kunna disponera innerutrymmena praktiskt, alltid ha behagligt klimat inne i bilen samt kunna vara kopplad till olika medieverktyg on-line. Bilen ska kunna göra vad din mobiltelefon kan.

Komfortfaktor eller inte, men den självkörande bilen finns också i framtidsperspektivet, men Citroën gör just nu inte stort väsen av detta. Däremot kommer laddhybrid-bilar från 2020, och tredje generationen C4 som kommer 2021 kommer erbjudas med 100 % eldrift.

Vad gäller kundernas upplevelse uppger Linda Jackson att Citroëns bilar inte är för alla. Men hon tror ändå att man med denna strategi ska kunna gå från 2017 års produktionsnivå på 1,1 miljoner bilar till 1,6 miljoner under 2020. Enligt Jean-Pierre Ploue kommer den nya designchefen Pierre Leclercq innebära ett omtag för Citroën. En rimlig gissning är att 2023 års Citroëns C3 – som nu är ett högprioriterat projekt för Leclerq – inte kommer ha samma ansikte som dagens modell, och förhoppningsvis inte bara vara en skojigare variant av Peugeot 208 med samma arkitektur. Men hur den kommer att se ut vet varken Ploue eller Jackson. Båda önskar sig bli överraskade. Angenämt överraskade.

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: