Sydamerika: Facelift för Citroën C3
(Porto Real)
Citroën kommer varken exportera den europeiska C3 eller ens börja tillverka den lokalt i Sydamerika. Istället satsar man på att uppgradera den befintliga modell som tillverkas i Porto Real-fabriken i Brasilien. Orsaken är att den modell som byggs i Slovakien för den europeiska marknaden skulle bli för dyr att sälja i Sydamerika, enligt Citroëns programdirektör Xavier Peugeot.
Redan den befintliga C3 skilde sig både exteriört och interiört från den numera nedlagda europeiska förlagan. Men det är uppenbart att man låtit sig inspireras av både senaste generationen C3 och ansiktslyfta C4 Cactus. De befintliga vecken på dörrarnas nederkant kommer täckas med en motsvarighet till Airbumbps, vilket på ett effektfullt vis förändrar bilens utseende.
I samband med uppgraderingen introducerar man en ny toppmodell, C3 UrbanTrail, vilken får en logotyp som hämtats från sitt syskon C3 Aircross – vilken också har några år på nacken i och med att den är en ansiktslyft C3 Picasso. C3 UrbanTrail är försedd med skärmbreddare i oöm svart plast.
För att göra C3 mer sofistikerad jämfört med konkurrenterna har fabriken bestämt sig för att leverera alla versioner med svart tak. Övriga färger för karossen är vitt, silver, grått och rött.
Under motorhuven återfinns en 118 hk stark 4-cylindrig flexifuel-motor på 1,6 liter som ger 118-122 hk. Som tillval finns en 6-stegad automatväxellåda.
En annan nyhet från Porto Real-fabriken är att man senare i år kommer introducera en turboladdad version av motorn som ger 165 hk. Men denna kommer inte hamna i C3 utan istället i C4 Cactus som precis lanserats i Sydamerika med sin nya design.
//Peter H Svensson
[…] i Brasilien år 2012 då den ersatte den lokalt producerade första generationen av C3 (se artikel om dess ansiktslyftning år 2018). Men under första kvartalet nästa år ska man introducera den […]