A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Premiär för franska C5 Aircross – En blivande succé i Sverige?

Posted in C5 Aircross by Peter H Svensson on 24/05/2018

(Paris)

”En SUV med personlig design och bästa komfort” skriver Citroën i sitt pressmaterial, och budskapet hamras in i huvudet på de närvarande journalisterna vid pressvisningen i Saint-Cloud utanför Paris som på nåder får ta var sin kortare tur på området med ”nya” Citroën C5 Aircross. Nästan ett och ett halvt år efter bilens första presentation är det äntligen dags att lansera den här på den europeiska marknaden.

Så, har Citroën rätt när de påstår att C5 Aircross har en personlig stil? Ett varv runt bilen ger vid hand att den inte känns som en gigant, utan befinner sig inom det behändiga familjebilsformatet. Den har inga skarpa hörn eller kraftfulla linjer. Detta är faktiskt helt annorlunda jämfört med den design som präglade Citroën under t.ex. 1970-talet då man kunde hitta intressanta linjer lite här och var på karosserna, som t.ex. de två separerade linjerna längs karossidan på CX. Det sades till och med bland kännare att fransk och tysk bildesign skiljer sig åt genom att den förra baserar sin design på linjer, medan den andra går efter form och volym. Sett ur detta perspektiv tycks Citroën blivit tysk…

En sak som är utpräglat för Citroën är den mjukhet som präglar formen, men med vissa komponenter som accentuerar det bildbudskap som märket – för stunden – vill lufta fram. En risk med detta är att det kan uppstå en orenhet i helhetsbilden. Vissa anser att Citroën inte riktigt behärskar denna balans, och nämner t.ex. Airbump på första C4 Cactus som gav ett alltför dominerande uttryck. Men under alla omständigheter så avviker C5 Aircross från många anddra SUV:ar, framförallt ifråga om att bilen saknar de aggressiva attribut som många andra SUV:ar har. Citroën har gått sin egen väg, utan att imitera. Full poäng. Jag tror inte att det är en alltför vild gissning att C5 Aircross kan bli en mycket omtyckt bil för mammor.

Hur är det med löftet om ”Bästa komfort”? Utan tvekan har Citroën hittat tillbaka till sina ursprungliga värden, och fjädringen har blivit behagligare för varje ny Citroën som lanserats efter de skumpiga åren då märket var fokuserat vid sina rallyframgångar och dessvärre började bygga bilar för Autobahn istället för de trasiga landsvägar som gud och vägverket glömt.

Det skall här sägas att C5 Aircross har stålfjädring, precis som alla andra cittror som inte begåvats med gashydraulisk fjädring. Somliga menar att skillnaden mellan det unika fjädringssystemet från Citroën inte längre skilde sig särskilt mycket från konventionell fjädring med sofistikerade stötdämpare. I jakt på besparingsmöjligheter har Citroën lyssnat på dessa och tillsammans med en japansk tillverkare tagit fram en sådan stötdämpare. Dessvärre kan inte Citroën skryta med att den är ett unikum för märket, och att kalla systemet för ”ny fjädring” är också falskt. Men det verkar som att Citroën ändå når målet med att ge en hög komfortupplevelse på mycket dåliga vägar. Citroëns nya – och billigare lösning – är att göra stålfjädern mjuk och stötdämparen progressivt verkande, samt med finessen att returstöten omvandlas till värme som ventileras ut genom stötdämparens hölje. Förvisso mycket mindre sofistikerat jämfört med de avancerade system som andra tillverkare har, men ger nog bäst komfort för det pris som Citroën C5 Aircross skall säljas för. I sammanhanget får man inte glömma Citroëns satsning på bekvämare stolar, något som man tog till heders igen i C4 Cactus.

När det kommer till begreppet komfort vet vi att Citroën försöker inkludera fler faktorer, och nämner sådana saker som ”praktisk användbarhet” och pekar på de moderniteter som har mindre med bilkörning att göra, och mer med möjlighet att koppla upp och hålla på med sociala medier och integrera bilåkandet med tjänster på Internet. Minns lanseringen av senaste C3 där en av försäljningsargumenten är en kamera som skall kunna skicka bilder till olika mottagare. Målgrupp? De yngre.

Till vår lycka verkar C5 Aircross inte vara lika fokuserat på ungdomsprylar, även om inslagen finns där. Istället tycks man ha lyft fram de möjligheter till flexibilitet som de facto berättigar denna typ av fordon som skall användas till allt från att köra barn till dagis till att åka tvärs genom skogen och föra en grupp dykare till sjön med undervattensgrottor, etc. Här har Citroën låtit (vissa versioner av) C5 Aircross begåvas med ett fällbart, delbart och skjutbart baksäte. På detta vis kan bagagerummet varieras mellan 580-720 liter. den kinesiska versionen av bilen har bara 480 liters bagageutrymme. Med helt nedfällda baksäten har man 1630 liters lastvolym upp till tak.

Andra komfortfaktorer är t.ex. dubbellaminerad vindruta som skall minska ljudbruset. Ventilationsanläggningen är begåvad med sensorer som mäter av luftkvalitet och anpassar systemet för bästa möjliga respiratoriska upplevelse. För den moderne föraren – av vilken det tycks krävas allt mindre medan bilen skall kunna göra fler saker i dennes ställe – finns 20 stycken assisterande system. Nytt är ”Highway Driver Assist” som tillsammans med kameran på vindrutan och en radar innanför den främre stötfångaren ser till att bilen anpassar farten efter framförvarande fordon samt förbipasserade vägmärken, plus håller bilen mellan de målade strecken medan föraren… ja, vad gör förare i bilar som mer eller mindre kör sig själva?

Eftersom C5 Aircross inte är en SUV i den traditionella meningen med fyrhjulsdrift som är gjort för kvalificerad körning off-road så har bilen måst kompletteras med olika assisterande system som Grip Control (ser till att framhjulen inte spinner hejdlöst vid körning i snö och genom lervälling) och Hill Assist Decent Control (som hjälper bilen att komma nerför branta backar i naturen på ett förhoppningsvis tryggt sätt). Markfrigången på 23 cm skall förhoppningsvis underlätta körning till svampskogarna.

När det kommer till bestyckning under huven finner vi inte oväntat några nyheter som inte finns i den kinesiska versionen av C5 Aircross. Medan kineserna saknar dieselalternativ har de europeiska köparna begåvats med två alternativ, dels Blue-HDi 130 (1,5.liters fyrcylindrig med 128 hk) som levereras med antingen 6-stegad manuell låda eller 8-stegad automatlåda, och dels Blue-HDi 180 (2,0 liters cylindervolym) med samma 8-stegade automatlåda från Aisin.

På bensinsidan kommer inte oväntat ett instegsalternativ med den bekanta 130 hk starka 1,2-liters trecylindriga PureTech-motorn. Mer oväntat – om man skall tro pressmaterialet – är lanseringen av en 180 hk stark PureTech-motor med 4 cylindrar på 1,6 liter (eg. 177 hk). Samma motor sitter i Peugeot 5008, men där har den bara 165 hk. I vilket fall som helst är motorn kopplad till den 8-stegade automatlådan.

Några officiella förbrukningssiffror har inte presenterats, men vi kan ana att de ligger ungefär i samma nivå som Peugeot 5008. Det skulle göra att Puretech 130 uppnår blandad förbrukning på 5,1 lit/10 mil; BlueHDi 130 (manuell) 4,1 liter/10 mil.

Dimensionerna på C5 Aircross är:
Längd: 450 cm
Bredd: 184 cm
Höjd: 167 cm (med takrails)
Hjulavstånd: 273 cm

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: