A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Alltjämt ingen planerad ersättare till DS3

Posted in DS3 by Peter H Svensson on 23/05/2018

(Paris)

DS Automobiles uppger att den nyligen lanserade DS 7 Crossback följer förutsagda försäljningsmål, och märket kunde redovisa en uppgång på över 40%. Det är dock en uppgång som dessvärre inte fört märket upp på samma nivå som när DS3, DS4 och DS5 var nylanserade, och det har hela tiden varit DS3 som stått för merparten av försäljningsvolymen under alla år.

Hos DS Automobiles är man i högsta grad medveten om detta. Men eftersom märket skall leda Groupe PSA in i nya tekniska dimensioner, såsom utveckling av elbils- och hybridbilssidan, så väljer man att fokusera sig på de storlekssegment som ligger ovanför DS3. Därför finns det ingen planerad ersättare till modellen.

Konsekvensen av detta blir att DS Automobiles riskerar att tappa den position som DS3 varit begåvad med, nämligen att vara en modell som på allvar kunnat rivalisera med BMW-koncernens modeller från MINI.

DS Automobiles menar dock att man inte förlorat denna ställning. MINI-programmet har visserligen breddats, men det kommer även DS att göra när DS 3 Crossback lanseras, delvis som ett svar på MINI Countryman. När det kommer till DS3:ans matchningsförmåga mot vanliga MINI (Seven) försöker DS Automobiles övertyga sig själva om att den brittiska modellen förnyas genom evolution, och att DS3 kan hänga efter denna genom vissa uppdateringar, såsom lansering av specialmodeller med ”unika attribut”.

Personkult som säljargument?

Ett exempel på en sådan modell är ”DS3 INES DE LA FRESSANGE Limited Edition”. I samarbete med modeföretaget Ines de la Fressange (som inte längre är i kontroll av stilikonen, modedesignern, modellen och aristokraten Ines de la Fressange) har DS Automobiles tagit fram en särskild version av DS3 som lackerats med Ink Blue och fått ett tak i Opal White och särskild färgsättning på navkapsel och speglar (man använder en särskild rödfärg som kallas Ines Red). Det som skall göra modellen speciellt attraktiv för köpare som uppskattar affärskvinnan och modellen som bär bilens namn är att modehuset Ines de la Fressange Paris skickar med en liten väska när bilen levereras.

För att förtydliga specialmodellens koppling till modehuset har man kantat vindrutan, golvmattor och ryggstöd med Airmail-maskering (som används frekvent i modehusets marknadsföring) samt logotyp med Fressanges företagsnamn på dörrstolpen. Med detta kommer köparen uppleva Paris själ, säger reklamen. Fressanges-modellen är utrustad i nivå med toppversionerna av DS3, så utrustningslistan skall kunna betraktas som tämligen komplett.

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: