Det går bättre och bättre för Citroën!
(Paris)
Groupe PSA redovisar försäljningen för april månad, och vi kan konstatera att 2018 är bättre än 2017 för samtliga tre märkena, Citroën, DS och Peugeot vilka redovisar samtliga på en ackumulerad uppgång på 8-9% vardera.
Citroëns försäljning globalt under april månad ökade med 15% jämfört med föregående år. Bakom dessa siffror ligger naturligtvis C3 Aircross och uppdaterade C4 Cactus. I Kina noteras den starkaste förbättringen; här har Citroën ökat med över 48%, och det är framför allt ökad försäljning av C3-XR (SUV-version av C-Elysée) och nya C5 Aircross som står för tillväxten, även om C5 och C6 också har en positiv trend, om än i färre antal.
Indien utmärker sig också med en till synes dramatisk stegring, men här handlar totalsiffran om några enstaka hundratals bilar, och samma för Euroasien. Däremot redovisas en tillbakagång i Mellersta östern för Citroën. Peugeot går framåt.
DS Automobiles har som sagt också ökat sin försäljning, men här får man notera att märket redan sjunkit till en låg nivå, men lanseringen av DS 7 Crossover lyckas täcka den fortsatta tillbakagången på de övriga modellerna. DS har faktiskt inte sålt mer än 6’000 bilar under april månad (främst inom EU), att jämföra med Citroëns 92’000 eller Peugeots 176’000 fordon.
//Peter H Svensson
leave a comment