Elektrisk dubbelkopplingslåda till Groupe PSA:s bilar från år 2022
(Sint-Trueden, Belgien)
Groupe PSA har tecknat kontrakt med belgiska Punch Powertrain NV om att få köpa deras nästa generation av den elektriska dubbelkopplingslådan ”Hybrid DT2” när denna går i serieproduktion år 2022. Groupe PSA räknar med att det kommer bli en mycket stor efterfrågan på denna växellåda som har en integrerad 48V-motor som skall kunna användas i s.k. ”Mildhybrid”-bilar, och man kommer därför att utreda möjligheten att låta Punsch Powertrain förlägga tillverkningen av Hybrid DT2 till någon av Groupe PSA:s fabriker.
Den nya Hybrid DT2-lådan har färre komponenter än jämförbara produkter och har därför kunnat göras både lättare och mer kompakt. Därför kommer Groupe PSA kunna erbjuda någon form av el-drift till samtliga modeller som skall säljas år 2025.
Konceptet med dubbelkopplingsväxellådor är långt ifrån nytt; redan under 1930-talet konstruerade ingenjören Adolphe Kégresse prototyper för Citroëns räkning. Dock kom världskriget och hans död emellan, och projektet återupptogs aldrig av Citroën.
//Peter H Svensson
[…] Citroëns stora nyhet på årets Parissalong blir den europeiska lanseringen av C5 Aircross, och med denna visar man upp C5 Aircross Suv Hybrid Concept som förebådar den elektrifierade växellådan som Allt om Citroën kunde berätta om i våras [Elektrisk dubbelkopplingslåda till Groupe PSA:s bilar från år 2022] […]