A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Groupe PSA fortsätter fokus på Kina – men det är ett ödesår.

Posted in Business by Peter H Svensson on 02/05/2018

(Shanghai)

Chefen för Groupe PSA, Carlos Tavares, har varit tydlig med att koncernens framtid ligger i att man blir en internationell aktör, och att man har redskapen för att lyckas med detta i och med att Citroën, DS och Peugeot nu utökats med tyska Opel. Koncernen kommer ha en bred arsenal av både märken och modellutbud som lättare kan penetrera olika marknader runt om i världen.

Även om Groupe PSA för närvarande håller på med att expandera i Nordafrika med två nya fabriker så är nyckeln till internationell framgång att finna på den kinesiska marknaden, säger man. Genom att producera stora volymer i Kina kommer Groupe PSA kunna få draghjälp på andra marknader, lyder teorin. Problemet är att både Citroën och Peugeot har krympt till c:a en fjärdedel av den storlek man hade när man var som störst i landet, och det har inte hjälpt att man utvecklat bilmodeller som varit unika för den kinesiska marknaden.

Förutom en röra med de kinesiska återförsäljarna – som kanske inte varit förtjusta i att marknadsföra två märken som plötsligt blivit svårsålda – så består Citroëns och Peugeots misstag av att man under lång tid förlitat sig på att tillverka och sälja bilar baserade på gamla modellers teknik. Denna strategi fungerade tills för några år medan kineserna betraktade utländska bilmärken som bättre än de inhemska, fastän designen kunde vara tiotalet år gammal. Detta håller inte längre i ett land som kan förvandla en bondby till en metropol på mindre än ett decennium. Tiden har gått snabbt i Kina, men utvecklingen hos Groupe PSA har gått fram i krypfart – inte minst p.g.a. den omständigheten att man befunnit sig på randen till en konkurs. Idag bygger de inhemska bilmärkena produkter av samma kvalitet och standard som de utländska, och till ett lägre pris. Dessutom är allt fler kinesiska bilar formgivna i Europa.

Carlos Tavares hävdar att man brutit den nedåtgående spiralen, och med de nya modellerna Peugeot 4008 (3008 i Europa; namnbytet beror på att gamla 3008 fortfarande tillverkas i Kina) och Citroën C5 Aircross har man sett ett trendbrott i den sjunkande försäljningsstatistiken. Dock har den ursprungliga planen varit att tillverka över 1 miljon bilar i landet, men i dagsläget ser man ut att kanske bara nå hälften.

En annan omständighet som gäller den kinesiska marknaden är att bilköparnas smak förändrats snabbt och drastiskt. Under början av 2010-talet trodde både Citroën och Peugeot att kunderna skulle orientera sig mot europeisk smak, bl.a. i riktning mot kompakta halvkombibilar och familjebussar. Istället slog SUV-boomen till med dunder och brak. Många bilmärken – inklusive de inhemska – lanserade flera SUV-modeller i sitt utbud. Groupe PSA satsade på Citroën C3 X-TR och DS 6 WR vilka förvisso utmärkte sig i försäljningsstatistiken gentemot de andra bilarna från Citroën och DS, men detta kanske mest p.g.a. att försäljningen av standardmodellerna föll snabbare.

Eftersom Groupe PSA förlorat en stor portion av sin marknadsandel i Kina innebär det också att man måste se över sin strategi i landet. Låg volym kräver att man hittar en bra nisch att sälja sina produkter i, och oftast blir valet att bygga bilar i premiumklassen. Tråkigt nog har inte Citroën och Peugeot samma attraktionskraft inom denna klass längre, framför allt p.g.a. strategin att basera modellerna på gammal teknik, trots att Kina blivit världsledande i tillverkning av modern teknik inom de flesta discipliner.

Med andra ord är förutsättningarna för att den kinesiska marknaden skall fungera som lokomotiv för Groupe PSA:s internationella satsningar sämre nu än tidigare. Trots det kommer man att fortsätta arbetet med att återhämta nedgången. Tre modeller är aktuella; först den nya C4 Aircross, en SUV-crossover baserad på europeiska C3 Aircross, därefter en förlängd Peugeot 508 som blir unik för den kinesiska marknaden, och efter dessa skall DS Automobiles bryta ny mark inom premiumsegmentet med storsedanen DS8.

Ännu ej bekräftade uppgifter gör gällande att DS8 eventuellt blir en ”Asia only”. Man kan fråga sig varför Groupe PSA anser att en sådan modell skall bli framgångsrikare i Kina än hemma i Europa, inte minst med tanke på att Tavares påstått att DS Automobiles skall bli PSA:s motsvarighet till Audi i VW-koncernen här hemma i Europa. Detta kommer bli svårt att uppnå om man inte tänker lansera modeller som kan locka kunderna, hur många läckra konceptbilar man än visar upp, vilket man borde ha lärt sig vid det här laget sedan man gjorde DS Europe till en spillra av sitt forna jag på mindre än ett halvt årtionde. En anledning till att DS8 inte skall produceras i EU är enligt spekulationerna att Citroën istället skall få lansera en modell i samma storlek (DS8 blir 4,90 m). Dock kommer DS8 att vara förbredd för den amerikanska marknaden, där man inte tror på någon framgång för Citroën.

Den som lever får se.

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: