A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Dressed for success: Citroën räknar med att C5 Aircross blir en hit i Europa

Posted in C5 Aircross by Peter H Svensson on 23/04/2018

(Rennes)

För ett par år sedan kunde AoC rapportera om att den gamla Citroënfabriken i Rennes byggts om för att frigöra fabriksyta åt andra aktörer i och med att anläggningen anpassades för lägre produktionsvolymer. Fabriken invigdes i början av 1960-talet då den byggts specifikt för att producera AMI6 samt en planerad mellanklassmodell (som efter många omvägar resulterade i GS år 1970). Innan fabriken byggdes om tillverkades Citroën C5 och första generationen av Peugeot 508, men numera tillverkas här Peugeot 5008.

Under hösten kommer Citroën C5 Aircross att rulla ut från fabriken. Modellen tillverkas idag i Kina, men en europeisk version kommer att presenteras i om en månad. I stort sett kommer exteriören vara densamma, men det kan förekomma skillnader i utrustning, och den europeiska versionen kommer sannolikt att förses med den 3-cylindriga 130-hästars PureTech-motorn, men det är också möjligt att man i samband med introduktionen också lanserar den uppgraderade versionen av motorn som har 156 hk och kan kombineras med den 8-stegade automatlådan.

lanseringen sker i en tid med starkt självförtroende hos Citroën. De negativa försäljningssiffrorna i Kina har vänt – bl.a. tack vare just C5 Aircross – och samtidigt som C3 ligger på ”tio-i-topp”-listan i Frankrike har försäljningen av C3 Aircoss gått efter förväntningarna och fått god kritik i pressen. Lika gott mottagande har även ”nya” C4 Cactus fått i och med att den lanseras med en aptitligare förpackning och en nyutvecklad progressiv stötdämpning med mjuk fjädring.

Med vinden i seglen för Citroën har Groupe PSA förberett sig på att man kanske måste flytta produktionen av Peugeot 5008 till Sochaux istället. Sedan nedskalningen av Rennesfabriken har man bara kapacitet för 90’000 fordon per år, och fabriken används även till att montera elbilarna Citroën E-Mehari och Bolloré BlueSummer. Citroëns återförsäljare runt om i Europa har flaggat för att det finns ett stort sug efter C5 Aircross nu, kanske inte minst med tanke på att det är många C5-ägare som väntar på en lämplig ersättare.

//Peter H Svensson

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Lars-Erik Lennartsson said, on 25/04/2018 at 15:24

    För mig var ett av Citroens signum förr i tiden stora eller höga däck. Personligen tycker jag det är bra av flera anledningar som längre livslängd med längre slitbana, bättre komfort när däcket inte var så känsligt för ojämnheter i vägen, mindre luftmotstånd än ett mindre och bredare däck med motsvarande kontaktyta och så var det snyggare när däcken fyller upp hjulhusen. Nackdelen var större hjulhus som inkräktar på utrymmet. Detta med anledningen till bilden ovan, man lurar sig troligen på att hela bilen är så hög. Annars ser modellen bättre ut än de flesta konkurrenterna i mina ögon.

  2. Lars-Erik Lennartsson said, on 25/04/2018 at 15:35

    Jag missade minst en fördel, framkomlighet i mycket snö på vägen eller på åkern när drivorna var för höga. En bekant lovade mig att komma och hämta om det var för höga snödrivor. Han hade en gammal Landrover med allt som kunde öka framkomligheten. Vi kom en bit på vägen innan det blev stopp för bilen hängde på underredet. Det blev mycket grävarbete innan vi nådde den större vägen. Därför var gamla Citroen med gashydraulik perfekt då man hissade upp bilen 10-15 cm, förvisso var det ingen fjädring kvar men det gick att köra i mer snö än alla andra kunde.

  3. Peter H Svensson said, on 26/04/2018 at 23:51

    Och då helst en luftkyld GS så att man slapp ha bekymmer med kylarvätska och dylikt! :-)

  4. Lars-Erik Lennartsson said, on 27/04/2018 at 08:55

    Peter, jag har haft 2 GS, mycket trevliga att köra, en fantastisk fin styr känsla. Tyvärr undermotoriserade och mindre bra detaljkvalitet. Framkomligheten i snö och vintervägar var mycket bra, Kupevärmen var svag. Min favorit var DS 23-an.

  5. Peter H Svensson said, on 02/05/2018 at 14:57

    Jag tackar nog för undermotoriseringen eftersom jag var nybliven körkortsinnehavare när jag körde min första GS. Fick behålla både lappen och livet tack vare att jag inte hade möjlighet att köra som mina kamrater i sina trimmade Mantor… ;-)


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: