A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

C3 Aircross med Airbumps – men bara i Kina!

Posted in C3 Aircross by Peter H Svensson on 15/03/2018

(Shanghai)

Citroën C3 Aircross skall lanseras i Kina under hösten, och vi blir nu varse att Citroën nu väljer att tillverka denna modell med Airbumps, precis som de tidiga prototyperna i Europa hade innan Linda Jackson fattade beslutet att lämna bilen med släta dörrsidor, måhända för att förstärka bilens MPV-gener i och med att den ersatte familjebussen C3 Picasso.

Bilköparna i Kina är dock mer orienterade mot SUV-typen, och därför får bilen också de Airbumps som har nästan samma format som på C5 Aircross.

Nyligen kom försäljningssiffrorna för februari månad i Kina. Både Citroën och Peugeot gick kraftigt tillbaka under 2017, och jämförelsetalen för februari månad ser inte något vidare ut heller, fastän Citroën säger sig ha genomfört omorganisationer och omstruktureringar. Den prisvärda 4-dörrarssedan C-Elysée och dess 5-dörrars version med cross-over-format C3-XR har tappat hälften i försäljning, vilket är synnerligen illa eftersom detta är Citroëns volymmodeller. Eller var. Istället har försäljningen av C4 Sega (ungefär som europeiska C4, fast med annan front och sedan-baklucka) gjort den till Citroëns mest sålda modell. Stora C6 har sjunkit som en sten i försäljningsstatistiken, men i gengäld har C5 fått en revansch i och med ansiktslyftningen. Nya C5 Aircross blir Citroëns tredje största modell, men den säljer ändå sämre än Peugeot 4008 (som är den kinesiska beteckningen på europeiska 3008). Försäljningssiffrorna av DS-programmet är så skrämmande lågt att man kan fråga sig varför inte Changan slänger ut fransmännen från sin fabrik. Visst ja, det har de redan gjort i fabrik två som inte kom till användning.

Återstår att se om extra Airbumps på Citroën kan få försäljningen att skjuta upp i höjden. Det skall tilläggas att Citroën China inte säljer vare sig C3 eller C4 Cactus, och DS3 finns inte heller lanserad i det landet med hänvisning till att kineser inte gillar små halvkombibilar. Det är ändå en bedrift att deras smak gått från 5-dörrars sedaner till SUV:ar, så helt statiska är de inte i sin smak.

För övrigt kan man tydligen köpa Citroën C4 Sega via köpsajten AliBaba.com. Styckpriset är USD 13’000 för de tre första, därefter får man rabatt och de kostar bara USD 12’000. Det framgår dock inte ifall bilarna är godkända att importeras till EU.

//Peter H Svensson

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: