Peugeot klonar C3 Aircross för den Sydamerikanska marknaden?
(Buenos Aires)
Groupe PSA arbetar stenhårt med att stärka varumärket Peugeot och dess positioner. Under nästa år startar man bilproduktion i algeriska Oran, men utan att ta med någon Citroën. Här hemma i Europa låter man Citroën hushålla med sina modellnyheter att de lanseras i en kontinent under år ett, och sedan i nästa kontinent under år två.
Ett exempel på hur Peugeot får företräde är lanseringen av Groupe PSA:s SUV-modeller i Europa, där Citroën C5 Aircross blir sist ut i kvartetten efter 3008/5008/DS7 Crossback. Det enda Citroën fått glädjas över är lanseringen av den ”egna” C3 Aircross, som dock delar bottenplatta med en Opel och som tillverkas i en av Opels spanska fabriker. C3 Aircross beskrivs som en framgång, och sedan lanseringen i höstas har 50’000 exemplar redan sålts.
Men nu har det uppstått ett rykte i Sydamerika om att Peugeot vill lägga rabarber på C3 Aircross och styla om den för att marknadsföras av Peugeot istället. Illustratören Marcello Pobleto har med sitt designdataprogram utarbetat en idé om hur den ”peugeotkopierade” cittran kan komma att se ut. Och jag är ”rädd” för att Marcello gjort ett jobb som kanske är bättre än vad Peugeot själva skulle göra.
Det återstår dock att se ifall det ligger någonting bakom ryktet.
//Peter H Svensson
Strålkastarna fram är från Opel, inte Peugeot men annars ser den ok ut. ”Delas med Opel”, ja? Det är ju en PSA-bottenplatta. Ingen nackdel för Citroën att Opel har en fransk grund. :)
Det är väl helt enkelt så att man portionerar ut bilar när fabriker och organisation klarar det. PSA har uppenbarligen en begränsning i hur många modeller de kan sätta i produktion samtidigt. Men C5 Aircross borde vara i förproduktion och intrimning av fabriken nu?
Jag är inte helt säker på att man har börjat bygga förseriebilar i Rennes riktigt än, för det kan vara så att de (maskerade) prototyper som rullar omkring är baserade på bilar som skickats till Frankrike från Kina. Eventuellt skall man ha skruvat på en europeiskt justerad hjulupphängning (från det som vi kan kalla ”förserie”), rensat ut all kinesisk inredning och monterat i den europeiska. Lite omständigt, fast man kan testköra bilen med europeisk specifikation utan att ha provanläggningen riktigt färdig.
Det som sker just nu lokalt är att underleverantörerna håller på att flytta in i lokaler i närheten av fabriken som Groupe PSA hyr ut, och skall trimma in sin utrustning innan man sätter igång med förserieproduktionen. Inflyttningen började efter årsskiftet, så det är möjligt att de är nära det stadiet nu.