Projekt D34 – DS Automobiles gör en Fiat 500X?
(Norra Sverige)
Den internationella motorpressen samt en och annan företrädare för Citroën (som är återförsäljare för DS Automobiles) har redan döpt projekt D34 till ”DS 3 Crossback”. Namnvalet är logiskt; det knyter an till den nya stora DS-modell som inom kort skall lanseras i Sverige, och ändelsen ”-back” innebär att bilen trots stor volym begåvas med ett sluttande bakparti som gör det svårare att frakta kylskåp och andra skrymmande föremål i bagageutrymmet. Kunder med sådana behov hänvisas antingen till laståsnor som Citroën Grand C4 Picasso, eller den snart utgående Citroën Berlingo som skall sättas i serieproduktion så snart man åtgärdat felet med ett av dörrhålen.
Projekt D34 har siktats på svenska vägar i maskerat skick. D34 kommer att ersätta succémodellen DS3, och förhoppningsvis kommer inte kunderna beklaga att de får två extra dörrar och bättre sikt åt sidorna från baksätet.
D34 blir den första modellen från Groupe PSA med den helt nyutvecklade bottenplattan CMP, även om det tycks som att kinesiska delägaren Dongfeng fått använda ritningarna till att utveckla bottenplattan DF1 till sin kompakta city-SUV ”Fengshen AX4” som har en totallängd på 4,20 m, bredd 1,78 m och ett axelavstånd på 2,58 m. Vad som är mera intressant att notera om den kinesiska bilen är att den placerat sina dagsljuslyktor under motorhuvens kant innanför strålkastarglaset, snarlikt Citroëns placering. [Obs! Se rättelse nedan!]
Av de nya spionbilderna att döma ser D34 ut att få ungefär samma proportioner som Fengshen AX4. Axelavståndet på 2,58 är ett par centimeter kortare än nya C3 Aircross, men den är å andra sidan baserad på den gamla bottenplattan PF1 (som internt döpts om sedan den blev uppgraderad inför senaste C3).
Fengshen AX4. Foto: China Car Times 2017.
Det ser också ut som att D34 får en touch av gammal hederlig halvkombi, vilket känns logiskt eftersom denna modell samtidigt får till uppdrag att ersätta den eminenta och roliga DS4 som dessvärre inte lockat till sig så många köpare som den förtjänat. Utan att vilja ge uttryck för någonting elakt så ser det ut som att Citr… DS Automobiles valt att anamma samma strategi som Fiat med sin 500X, men förhoppningsvis med ett mer välbalanserat utseende.
//Peter H Svensson
RÄTTELSE 18.02.03:
Dongfeng Motors har offentligen bekräftat att bottenplattan DFM DF1 är baserad på PSA:s bottenplatta PF1 (d.v.s. Citroën och Peugeots befintliga småbilsplattform), och att arbetet med att modifiera PF1 till att bli DF1 skett i samarbete med PSA:s tekniker.
På samma bottenplatta som AX4 tillverkas sedan tidigare Dongfeng Fengshen AX-5 (enligt uppgift från Dongfengs egen hemsida, trots modellens betydligt större storlek):
leave a comment