A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

2017 års produktionssiffror Citroën och DS – modell för modell

Posted in Business, Varumärket Citroën, Varumärket DS by Peter H Svensson on 20/01/2018

(Paris)

Produktionssiffror för Citroën Automobiles 2017:
C-Zero: 1’242 st. (-28,7%)
E-Mehari: 252 st. (-65,2%)
C1: 54’376 st. (-18%)
C3: 255’227 st. (+36,6%)
C3 monospace: 32’034 st. (-34,7%) (C3 Picasso samt sydamerikanska C3 Aircross)
C3 Aircross: 35’415 st. (ny)
C-Elysée: 88’410 st. (-30,1%)
C3-XR: 22’642 st. (-69,2%)
C4 Cactus: 59’219 st. (-26,6%)
C4: 70’030 st. (-52,3%)
C4 Picasso: 106’670 st. (-7,8%)
C4 Aircross: 3’321 st. (-65,7%)
C5: 12’570 st. (-14,7%)
C5 Aircross: 22’657 st. (ny)
C6: 5’947 st. (+45,8%)
Nemo: 5’999 st. (-32,7%)
Berlingo: 165’717 st. (+3,2%)
Jumpy: 38’670 st. (+13,3%)
Jumper: 61’367 st. (+8,1%)
SpaceTourer: 13’911 st. (+207,7%)

Summa: 1’055’676 st. (-7,5%)

Produktionssiffror för DS Automobiles 2017:

DS 3: 28’971 st. (-28,7%)
DS 4: 12’257 st. (-43,5%) (inkl. DS4S?)
DS 5: 7’854 st. (-43,3%) (inkl. DS5LS?)
DS 6: 2’947 st. (-69,9%)
DS 7 Crossback: 788 st. (ny)
Övriga: 43 st. (–)
Summa: 52’860 st. (-38,5%)

Citroën har förlorat en hel del på den kinesiska marknaden, bl.a. ras för den inhemska C3-XR (halvkombiversion av C-Elysée med SUV-attribut) och den kinesiska versionen av C-Elysée (som även tappar i Europa), och situationen är lika bekymmersam i Latinamerika. Men framför allt har Citroën C4 och C4 Cactus backat, och det inom ett marknadssegment där Citroën ofta lyckats nå en årsvolym på 200’000 bilar. Återlanseringen av C4 Cactus kommer inte att kunna kompensera för ytterligare bortfall när nu C4 stryks helt och hållet från modellprogrammet.

Det skall noteras att Citroën gjort bra ifrån sig på transportbilssidan. SpaceTourer är den ombonade personbilsversionen av Jumpy.

Mest sålda personbil från Citroën under 2017 var inte oväntat C3 med sina 255’000 exemplar. Det skall dock noteras att detta ändå är färre än antalet Peugeot 405 som tillverkades under samma år. Japp, Peugeots näst mest sålda modell efter 208-serien är märkets gamla trotjänare från 1987. Made in Iran.

Undrar hur många exemplar 2CV skulle sälja om den dök upp i nyproduktion…?

//Peter H Svensson

Annonser

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Anonym said, on 20/01/2018 at 17:35

    Hej Peter!

    Vad avser C6 i produktionssiffrorna

  2. Anonym said, on 20/01/2018 at 17:42

    Hej igen Peter!

    Jag förstår nu att C6 är den kinesiska C6:an! Summan du anger är 1.055.676, men summerar man blir summan 1.055.685 – var finns differensen?

  3. Peter H Svensson said, on 20/01/2018 at 18:09

    Stämmer bra, det är kinesiska C6 (X81). Den 4-dörrars sedan som mina bekanta säger är riktigt snygg, och frågar mig varför den inte säljs i Europa. Jag trodde först att de bara retades med mig, men tydligen är det en hel del icke-citroënister som tycker den ser attraktiv ut.

    Jag kastade om siffran på C3 monospace – det är korrigerat nu. Tack för påpekandet.

    I övrigt lämnar jag ett stort frågetecken för ”Övriga” under DS Automobiles. Håller på att leta efter säljstatistiken för 4S och 5LS. Jag tror inte att dessa 40-talet bilar utgör någon förserie av DS 3 Crossback, för den är knappast aktuell före halvårsskiftet.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: