A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Premiär för nya ”Berline C4 Cactus”!

Posted in C4 Cactus by Peter H Svensson on 26/10/2017

(Paris)

Den korta versionen av dagens bilnyhet lyder: ”Citroën har presenterat en ansiktslyft version av sin C4 Cactus”. För detta är alldeles sant.

Den längre versionen av berättelsen är att Citroën gjort en omfattande omgestaltning av sin kompakta familjebil i lilla mellanklassen. Istället för att framställa bilen som en SUV har den fått ett mer konventionellt format, vilket föranleder Citroën att presentera bilen som Nouvelle Berline C4 Cactus. Inte sällan brukar förvandlingen ske i motsatt riktnings, som t.ex. DS 4 som alstrade DS 4 Crossback, eller varför inte C5 Kombi som blev C5 CrossTourer.

Trots detta är ”nya” C4 Cactus inte en nedtonad nyhet. Tvärtom, det handlar om att Citroën – med ganska begränsade medel – ger Cactus ett helt nytt liv. Storleken kan man inte göra någonting åt, men det nya frontpartiet, ny utformning av Airbumps, bekvämare stolar och en rikare utrustningslista skall attrahera fler köpare som ratade modellen av olika skäl. Vissa har inte gillat de stora plastsjoken på dörrarna; andra har ratat Cactus därför att den inte känts lika gediget konstruerad och utrustad som t.ex. den större C4. Förhoppningsvis är dessa brister åtgärdade.

I vart fall har man kostat på sig att förse bilen med en mer omfattande utrustningslista än tidigare. Ursprungliga C4 Cactus byggde ju på principen att hålla en moderat utrustningsnivå för att kunna göra produktionen enklare och billigare. Nu när ordinarie C4 går in på sitt sista halvår måste den uppgraderade C4 Cactus höja sig till samma nivå som konkurrenterna.

Men nu handlar det inte bara om att matcha konkurrenterna, utan också om att ge en upplevelse som dessa inte kan erbjuda. Under slagordet ”Comfort is the new cool” tänker Citroën propagera för märkets ursprungliga värde. Och från ord till handling går man genom att lansera dels de nya komfortstolarna med ”smart” fyllning samt nya stötdämpare med hydrauliska kuddar i båda riktningarna. Systemet är billigare än den konventionella gasvätskefjädringen, men skall ändå lyckas imitera den svävande gången över ojämn väg.

Invändigt är förändringarna än mindre revolutionerande, men man har jobbat med materialval för interiören med syfte att ge en mer ombonad känsla, och mindre karaktär av ”budgetbil” som den föregående versionen hade. Därför kommer man kunna välja fler olika färgsättningar av interiören.

Flera assistanssystem finns (som tillval) för föraren, bl.a. ett ”kaffelarm” som plingar till efter två timmars motorvägskörning. Det finns en modern filosofi som menar att bilarna vet bättre än dess brukare om hur man skall agera i trafiken. Berline C4 Cactus är inget undantag.

//Peter H Svensson

 

 

Annonser

10 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Thomas said, on 27/10/2017 at 09:18

    Även om storleken på ”taggarna” har blivit mindre tycker jag designen är bra på bilen. På Citroëns instagram var det någon som tyckte att de gamla baklyktorna var trevligare för de var mindre, eller något sådant. Den blå/gröna färgen passar bra på bilen, tycker jag. :-)

  2. Raphael said, on 27/10/2017 at 17:06

    Jag uppskattar framförallt uppdateringen av inredningen, den nya ”Wild Ruby” inredningen med instrumentpanelens ovansida i burgundy / vinrött är ju bara så snygg… :) Äntligen är ratten justerbar även i längsled förutom höjd, och de nya tjockare stolarna med specialstoppning har justerbart svankstöd! Synd att de stolarna inte hamnar i C3 Aircross… I en intervju med Autogefühl säger produktchefen Xavier Peugeot att de nya stötdämparna och ”Flying Carpet Ride” inte kommer till modeller under C4 Cactus, så det blir storleken C-segmentet (C4) och större. Jag hade hoppats på den nya fjädringen även i C3 Aircross, men Xavier tycker de mindre modellerna har tillräckligt bra och mjuk fjädring. Det är väl en kostnadsfråga också… Takbågarna finns kvar som tillbehör för de som önskar, men de ville tona ner crossover-looken för att modellen skulle passa in bättre i Citroën familjen. Helt klart passar designen in i C3 och C3 Airrcoss stilen och nya C5 Aircross med flera gemensamma designelement. C4 Cactus verkar nu mer som en arvtagare till klassikern GS än till 2CV som var den första versionens inspirationskälla.

  3. Raphael said, on 27/10/2017 at 17:09

    Nya stötdämparna med ”kuddar” i kolvens ändlägen som fångar upp rörelsen ska ju ge en mjukare fjädringsrörelse och långsammare återgång och därmed samma fjädringsrörelse/beteende som gashyudraliken. Journalisterna som provade prototypen förra året tyckte ju att det var en stor skillnad redan under de första metrarna som de rullade iväg, så det är en spännande utveckling.

  4. Peter H Svensson said, on 04/11/2017 at 23:46

    Jag tror att de gjort baklyktorna lite bredare för att den nya Cactus skall passa in bättre i segmentet där C4 säljs. Jag tycker själv att det känns lite för mycket VW med de nya baklyktorna. I övrigt är jag glatt överraskad av vad formgivarna lyckats göra. Så här omfattande ansiktsluftningar har Citroën nog inte gjort på väldigt länge.

  5. Peter H Svensson said, on 04/11/2017 at 23:50

    Jag kan nog inte gärna hålla med om att C3 Aircross är en mindre modell. Faktum är att den delar bottenplatta med C4 Cactus och C-Elysée, den längsta versionen av PF1. Att de nya stötdämparna inte kommer på den beror nog på att Citroën vill behålla en fördel till C4 Cactus (jag skall välja mellan stort bagageutrymme eller magisk fjädring när jag skall ersätta min C4, som exempel), samtidigt som nästa modell med magisk fjädring blir C5 Aircross som i sin tur inte behöver angripas underifrån av C3 Aircross. Dock kan jag gissa att lagom till att C3 Aircorss skall genomgå en ansiktslyftning så kanske det blir dags för att även den modellen skall få de nya stötdämparna.

  6. Raphael said, on 06/11/2017 at 13:48

    Jag tror att Xavier Peugeot menade positionsmässigt, alltså att C3 Aircross befinner sig under Cactus positionsmässigt i modellutbudet och modeller under Cactus får inte den nya fjädringen. Uppdaterade Cactus har fått mer premium ambitioner. Han var även noga att poäntera att bara nya modeller får fjädringen, vilket då indikerar att ingen av de äldre modellerna i utbudet får fjädringen. Men om det görs en ansiktslyftning, räknas då den som tillräckligt ”ny” för att få fjädringen? Vi får väl se…

  7. Peter H Svensson said, on 11/11/2017 at 09:50

    Ansiktslyftningen av C4 Cactus var onekligen tillräckligt ny… ;-)

  8. Lars said, on 08/12/2017 at 07:25

    Finns det viktigaste: värme i ratt och avståndsradar (eller vad det heter) ?

  9. Lars-Erik Lennartsson said, on 18/01/2018 at 16:59

    Kommer det hybrider av Aircross och den nya Cactusen? När kan det bli i så fall?
    En liten 3 cyl motor med eldrift i 5-7 mil till bra pris skulle sälja som smör i solen. Med bonus malus systemet finns nästan ingen anledning att tänka något annat än laddhybrid. Batterier på 0,5 ton borde vara en återvändsgränd.

  10. Peter H Svensson said, on 20/01/2018 at 20:43

    Hejsan!

    Ingen Hybrid-drift till Cactus. Däremot kommer det till nästa generation av C4, d.v.s. omkring år 2021-2022. Den bilen kommer att använda sig av den nya bottenplattan CMP. Dessvärre har Groupe PSA bestämt att Citroën skall vara sist på nyheterna, så DS, Peugeot och Opel kommer få använda denna bottenplatta före Citroën. Medveten strategi för att bilarna skall bli billigare att utveckla för företaget.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: