A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Citroën C4 Electrique – premiär år 2021?

Posted in C-Elysée, C4 by Peter H Svensson on 18/10/2017

(Villaverde)

Tidigare i år meddelade ledningen för Groupe PSA att man skall spendera 144 miljoner Euro på att uppgradera sin fabrik i Villaverde (PSA Madrid) där Citroën C4 Cactus tillverkas idag. Årsproduktionen i fabriken brukar sällan överstiga 100’000 bilar, och ifjol kom man näppeligen över 80’000 med en förväntad ytterligare sänkning under 2017. Fast med introduktionen av den ansiktslyfta C4 Cactus (projekt F3) räknar man med att kunna komma upp i de högre antalen igen, inte minst därför att ordinarie C4 skall läggas ner.

Men det finns ett tak för hur många bilar som Villaverde skall få bygga, ty fabriken skall som sagt moderniseras och anpassas till produktion av en CMP-baserad modell som teoretiskt sett kan komma att bli en av Citroëns mest sålda bil när den lanseras 2021. Det rör sig om en kommande generation av C4 som skall tillverkas med både bensin- och dieselmotorer samt hybrid- och eldrift.

Ser man till den sammanlagda produktionsvolymen av C4 och C4 Cactus torde en årsproduktion av 150’000 bilar anses som ganska lyckat, men fabriken har kapacitet att bygga upp mot 200’000 bilar. När det är dags för nya C4 skall Opel samtidigt lansera sin rival Astra. Men den kan komma att bli baserad på EMP2-bottenplattan eftersom den är större.

Utvecklingen av nästa generation C4 går nästan hand i hand med generationsskiftet för C-Elysée som kommer flytta från Vigo till en helt ny fabrik i Marocko. Båda kommer att använda den längsta konfigurationen av CMP-bottenplattan. C-Elysée kommer introduceras ett år efter C4.

Framtida C4 med C4 Electrique är en av flera fordon som kommer vända den spanska bilproduktionen uppåt. Tidigare har meddelats att Vigo-anläggningen kommer få bygga nästa generation av Peugeot 2008 (projekt V20) som man anser redan på förhand är en sådan succé att den kommer se till att fabriken når produktionsrekord. Vidare kommer man att bygga nästa generation av Opel Corsa i Spanien, även den baserad på nya CMP-bottenplattan.

Satsningen på införandet av CMP-plattformen för nya C4 i Villaverde är lite dyrare än när fabriken byggdes om för tillverkning av C3 Pluriel. Då behövde företaget bara punga upp med 80 miljoner Euro för att kunna bygga en bil med en för marknaden synnerligen ovanlig takkonstruktion.

//Peter H Svensson

 

 

Annonser

4 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Raphael said, on 30/10/2017 at 12:50

    När uppdaterade C4 Cactus presenterades så sa även Linda Jackson (CEO) att 80 procent av Citroëns modellprogram kommer att ha en elmotor inom den nära framtiden, jag minns inte nu om det var 2023, 2021 eller exakt årtal men iaf efter 2020… Det som driver på utvecklingen är Kina.

  2. Peter H Svensson said, on 04/11/2017 at 23:52

    80% av Citroëns modellutbud skall kunna säljas med el-motorer, eller i hybridversion jämte bensin och diesel. Det betyder väl att en eller två modeller blir utan eldrift som alternativ. C1 måntro? Fast det har ju spekulerats i att Peugeot 108 skall vara helt eldriven när det blir dags för generationsskifte.

  3. Raphael said, on 06/11/2017 at 13:51

    Kanske de räknar in nuvarande C3 och C3 Aircross som icke el, de ersätts väl först 2023-2024?

  4. Peter H Svensson said, on 11/11/2017 at 09:53

    Så är det nog. Fast samtidigt skall man notera att C-Elysee som är PF1-baserad har försetts med eldrift, så den borde ju kunna räknas in. Intressant att Kina som är en mindre marknad för Citroën än hemlandet har denna diversitet med C3 XR och C6…


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: