A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

l’Automobile visar upp höstens nyhet från Citroën – nu med ännu skönare fjädring!

Posted in C4 Cactus by Peter H Svensson on 17/10/2017

(Paris)

C4 eller C4 Cactus? Eller bara Cactus? Vi vet inte vilket namn Citroën väljer till projekt F3, men vi vet att bilen är en uppgraderad C4 Cactus. Och vi vet att uppgraderingen är både teknisk och kosmetisk.

Utvändigt förses F3 med en ny kylargrill och luftintag som anknyter mer till familjebussarna C4 Picasso (vilket talar för att namnet ”C4” kommer vara kvar med eller utan ”Cactus”). Baktill får bilen ”mer plåt”, d.v.s. lackerade plastpaneler istället för den stötresistenta dekor som originalet bär. Bakluckan får en liten markerande knyck ovanför bakljusen. Men den mest iögonfallande förändringen är att de stora Airbumps-panelerna byts ut mot ett lägre placerat sidoskydd i samma stil som nya C5 Aircross.

Invändigt kommer utrustningslistan att uppgraderas, och F3 kommer ha hela spektra av Citroën Advanced Comfort, vilket i detta fall innebär Europapremiär för märkets nya fjädringssystem med progressiv stötdämpning. Man kan se en strategisk poäng i detta; C4 Cactus som hade prägel av SUV blir nu en konventionell kompaktbil, och om Airbumps var den säljande saken på första generationen Cactus så kommer den nya fjädringen vara säljargumentet för den nya generationen – om än till en viss extra kostnad.

I och med att ordinarie C4 (och DS4) går ur produktion inom en inte alltför avlägsen framtid kommer F3 att bestyckas med den 130 hk starka 1.2-litersturbon och avgasfilter. Vidare blir det premiär för nya 1.5 Blue-HDi i Cactus-sammanhang. Den kommer få en kapacitet på 100 hk.

//Peter H Svensson

Annonser

3 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Raphael said, on 17/10/2017 at 16:48

    Det är väl egentligen rätt bra att crossover-stilen tonas ner för att inte konkurrera alltför mycket med C3 Aircross. Hela spektrat av Advanced Comfort innebär då även de fluffiga nya stolarna och limningen för extra vridstyvhet som presenterades i förra årets konceptbil?

  2. Peter H Svensson said, on 18/10/2017 at 12:06

    Hur pass fluffiga de nya stolarna blir vet jag inte, men jag har i alla fall hört att man kommer byta ut de som finns mot nya (och det bör ju i så fall vara de med ”skumfyllning”). Jag tvivlar starkt på att man kommer ändra på tillverkningsmetoden av karossen, i vart fall i den omfattning som förelåg för den konceptbil du nämner. Metoden är fördyrande därför att den kräver fler moment vid tillverkningen, men det var ju utifrån C4 Cactus. En modell som man utvecklar från ett blankt papper kanske man kan formge så att det blir lättare att applicera den här metoden. Kanske det kan bli aktuellt till projekt E43?

  3. Peter H Svensson said, on 18/10/2017 at 12:10

    Åh, jag skall väl tillägga att man skall ha uppgraderat styrnigen också.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: