A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

[Opinion] C5 årsmodell 2020 – kanske XM är en bättre förebild än CX?

Posted in C5, C6 by Peter H Svensson on 28/09/2017

(Stockholm)

Citroëns VD Linda Jackson förklarade under pressdagarna vid den sistlidna bilsalongen i Frankfurt att hennes fabrik kommer tillbaka med en fullstor sedan år 2020 som ersätter C5 och C6. Några detaljer ville hon dock inte ge journalisterna.

Desto mer utrymme för våra spekulationer!

Det är intressant att notera att fastän vi druckit gravöl för nedlagda Citroën C5 i Frankrike så är modellen still going strong – i Kina. Där har C5 genomgått en mycket omfattande ansiktslyftning både invändigt och utvändigt. Man kan förvisso ha synpunkter på om resultatet är smakfullt eller inte, men låt oss glädjas över att ”liket lever”, och att C5-ans produktion i Kina ger Linda Jackson ett argument för att även få en ny stor Citroën även för den europeiska marknaden. Att C5 fortfarande finns kvar i Kina och tillverkas sida vid sida med den något större C6-modellen är delägaren Dongfengs förtjänst. Dongfeng har varit pådrivande att Citroën skall ha en rik flora av 4-dörrars sedaner, inklusive de största, eftersom Citroën ses som ett premiummärke där.

Den sistnämnda omständigheten utgör en synnerligen intressant detalj nu när vi får beskedet att Citroën skall ersätta C5 och C6 med en ny modell som förmodligen visas upp under jubileumsåret 2019 (Citroën fyller 100 år som biltillverkare då). Det kinesiska marknadsfolket har under alla år skrikit ” – Limousine, limousine, limousine” tills de plötsligt började ropa ”SUV, SUV, SUV” när de kinesiska bilköparna bytte smak för något år sedan och ratade Citroëns bilar. Men varken ”limousine” eller ”SUV” rimmar med det designexperiment som Linda Jackson tillät sina formgivare att utföra när konceptbilen CXperience skapades.

Skall Citroën lansera en fullstor familjebil så måste den tydligen falla kineserna i smaken, i alla fall så länge som Groupe PSA tror sig ha hopp om en framtid på den marknaden. Detta kan vara en allvarlig begränsning för formgivarnas frihet att skapa en ny modell.

De flesta bilister upplever Citroën som ett bilmärke som man oftast associerar till aerodynamiska halvkombis. CX som inspirerade CXperience var förvisso en 4-dörrars sedan, men hade ett sluttande bakparti. Med C5 började Citroën att imitera karosser enligt 3-lådeprincipen, där generation två av C5 verkligen blev en renodlad sedan. Så om vi rannsakar märkets moderna historia så var kanske XM den mest optimala karossformen för märket – och inte CX eller C5.

Citroën XM var inte ritad av Citroën själva, utan baserades på ett koncept som Marc Deschamp gjorde på en servett för italienska Bertones räkning. Formgivningen på Bertones förslag stack ut från de mer organiskt inspirerade förslagen från den av Carl Olsen ledda designavdelning. Som helhet lyckades Citroën vinna priset som ”Årets Bil 1990” med XM. Den prestationen har inte upprepats sedan dess.

Den kritiska beskrivningen av XM-modellens historia är att bilen steg som en sol och föll som en pannkaka. I vart fall i försäljningsstatistiken. Att den fick stämpeln av fiasko får nog tillskrivas omständigheten att den återigen var en av alla dessa bilar som släpptes med alltför många barnsjukdomar (vanlig egenskap hos biltillverkarna under 1980- och 1990-talet), plus att tekniken (framför allt vad gäller elektronik) inte var tillförlitlig. Men konceptet med hög komfort, aerodynamisk kaross, praktisk halvkombi (i kombinationen med en extra bakruta som höll kvar värmen/kylan i baksätet) gjorde att bilen även tilltalade statliga verk som behövde tjänstefordon åt sina potentater.

Vad gäller konceptbilen CXperience hoppas jag verkligen inte att den förverkligas i den form som den har idag – alla motorjournalisters jubel till trots. CXperience är intressant som designexperiment, men jag har svårt att föreställa mig att den kan väcka så pass mycket kärlek att en bilköpare öppnar plånboken. Vissa designelement kan nog få tumme upp, men jag konstaterar att konceptbilen inte på någon annan punkt än innerutrymmen kan vinna utseendemässigt över originalet CX. Dessvärre tror jag inte det finns en marknad för CX idag. Däremot kan en modern tolkning av XM passa in i märkets utbud.

Vissa av XM-seriens element är representerade i dagens modellflora. 1) Strålkastarna har efter första C5:ans glasvalnötter krympt och kan krympa ännu mer. Detta var uppseendeväckande på XM när den introducerades efter CX. 2) Slutet på framskärmen under A-stolpen på XM har en böj som vi återfinner på de flesta av Citroëns sentida bilar; den har nu senast upprepats hos nya C3 Aircross som dessutom bjuder på 3) en förminskad variant av knycken på XM-seriens bakdörr. 4) Den svarta A-stolpen återintroducerades med andra generationen av C1, och precis som nya C3 Aircross har XM ett ”flytande” tak.


Designstudie i stil med konceptbilen Revolte från c:a 2011 för en tilltänkt ersättare för C5.

Givetvis är karossvecken på sidorna out-of-date idag, och den spetsiga fronten har inte sin motsvarighet i någon serietillverkad familjebil idag. Det sägs att EU:s nuvarande regler för fotgängarskydd skall omöjliggöra en profil som hos XM. Men i det stora hela så talar mycket för XM-modellens format, gärna i kombination med bättre kvalitet på komponenterna.

Citroën är dock redan igång med sin nästa storbil. 2020 års C5 går för närvarande under projektkoden E43 enligt uppgifter i fransk motorpress. Slutsiffran betyder att karossen får ett separat bagageutrymme. Det betyder att Dongfeng skriker ” – Limousine, limousine, limousine!” igen. Suck. Har de inte sett att både Audi och BMW – och snart Mercedes – hänger på stora bakluckor på sina premiumbilar..?

//Peter H Svensson

Annonser

2 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Raphael said, on 28/09/2017 at 09:30

    CXperience var en typisk europeisk design för en europeisk publik, en design som följer samma designspår som flera DS-designförslag. En lång och låg halvkombi. För Europa skulle den definitivt innebära ett unikum på marknaden som jag tror skulle uppskattas, mycket mer än en mer traditionell sedan-limousine. Citroëns problem är att de också har en Kina-marknad att ta hänsyn till, en marknad med en annan smak på bilar än Europa. XM var en typisk 80-tals design med designelement som även fanns hos Renault (R19, R21 och R25) och som följde på BX:en. Kilformad design, skarpa sidoveck över hela karossen. Även Pininfarinas Alfa 164 och Peugeot 405/605 var del av detta. Xantian var en mer nedtonad variant av denna design, men fortfarande en av de snyggare Citroën som gjorts. Eran av stora kombibilar verkar tyvärr vara över då kunderna i kontinentaleuropa väljer SUV eller minibuss, eller en premium ”sport-kombi” som inte rymmer så mycket… Renault skrotade sin Laguna halvkombi (en designtradition sedan R16, 20/30 och sedan R25) och kom med trista Talisman.

  2. Peter H Svensson said, on 29/09/2017 at 09:57

    Både Opel och Ford har med sina Insigna respektive Mondeo klarat av att leverera 4-dörrarssedaner och 5-dörrars halvkombikarosser med en och samma grundkaross, och jag tror att Citroën skulle behöva anamma den filosofin också ifall kineserna skall envisas med att ha små bakluckor. Nu har förvisso dagens C5 den smartaste layouten av alla bilar med konventionell baklucka, men jag tror att Citroën skulle behöva snegla lite mot Skoda Octavia.

    Om jag vore formgivare på Citroën med mandatet att rita en bil som skall knyta an till märkets historia och ändå vara en rationell modern och efterfrågad bil skulle jag nog välja 1/4-del Cactus och 3/4-delar XM. Med dagens formspråk skulle det vara möjligt, tror jag.
    Detta exempel är principen jag syftar på, även om den faktiska bilen definitivt kan ha ett mer enhetligt formspråk än mitt kollage. Jag vill bara illustrera en tanke där det är möjligt att göra down-sizing utan att förstöra innerutrymmena. Tyvärr blir min illustration ful som fan, haha!

    eller lyxversionen… ;-)

    https://alltomcitroen.files.wordpress.com/2017/09/cactus-xmb.jpg


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: