A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Auto-Moto:s förslag på hur C4 Cactus kommer se ut efter ansiktslyftning

Posted in C4, C4 Cactus by Peter H Svensson on 27/09/2017

(Paris)

Den franska motortidningen Auto-Moto har med ledning av den läckta bilden och videoklippet på projekt F3 gjort en illustration som visar hur C4 Cactus kommer se ut efter sin ansiktslyftning.

Vi har ännu inte sett tydliga bilder på slutresultatet, och bilderna här ovan får betraktas med reservation för att illustratören kan ha missat en del detaljer.

Från annat håll kommer det mer uppgifter om projekt F3 och vad som hänt under skalet. Som AoC berättat under några års tid så får Cactus uppdraget att förvalta C4-seriens roll. Utvecklingsarbetet av F3 (som eventuellt förlorar namnet Cactus) har i mycket varit en generalrepetition inför implementeringen av den nya bottenplattan CMP. Genom att bottenplattan PF1 modifierats så många gånger för C4 Cactus/C-Elysée (och nu för projekt F3) så kommer mycket att överföras rakt av till CMP, däribland de nya progressiva stötdämparna för Citroën.

En annan modifikation för F3 är att anpassningar gjort för att kunna sätta i starkare motorer. Räkna med att den kommer kunna erbjuda med 130-hästars bensinmotor och 120-hästars dieselmotor, och eventuellt också kommer få en toppmodell med 150 hk inom något modellår.

AoC-redaktörens spekulation om att F3 får större bagageutrymme dementeras av en fransk journalist som fått insyn i projektet. Däremot kommer utrustningsnivån att öka för göra bilen konkurrenskraftig gentemot rivalerna. Att använda gamla C4 Cactus som bas för en C4-ersättare är en stor kostnadsbesparing för Citroën. Man hoppas att bilen med sin attraktiva prisbild och nya komfortstandard skall bli en riktig hit i Europa.

Enligt uppgift skall Groupe PSA haft en presentation för sina aktieägare om kommande satsningar för Citroën, Peugeot och DS, och ansiktslyfta C4 Cactus kommer vara det stora dragplåstret under vintern/våren 2018 (officiell premiär i slutet av oktober i år). Man hoppas på mycket större försäljningsvolym genom denna och C3 Aircross. Till sommaren 2018 skiftar fokus till C5 Aircross som skall hjälpa märket att återvinna marknadsandelar i de större modellsegmenten.

//Peter H Svensson

 

Annonser

5 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Raphael said, on 28/09/2017 at 09:20

    Här tycker jag att de borde droppa ”C4” och bara kalla den för ”Cactus”, eftersom nya C3 Aircross har samma storlek (i längd, bredd och axelavstånd) men C3 Aircross är mycket rymligare (framförallt bagageutrymmet) eftersom den är byggd på höjden. Jag ser fram emot den nya fjädringen då journalister var väldigt positiva till Cactus-prototypen med dessa för ett år sedan, verkligen en klassisk ”svävarkänsla” med noll vägkänsla, en väldigt distanserad körupplevelse för maximal komfort och ett unikum i dagens bilutbud. Kritiken handlade främst om att demo-Cactus gungade vid inbromsningar (det torde vara löst nu) och att fjädringen innebär absolut noll sportighet eller körglädje (samma kritik som Citroën har fått för sina tidigare bilar med ”svävarfjädring”). Misstänker att stolarna blir samma som i nya C3 Aircross, breda, mycket stoppning och fluffighet. Redan C3 har bättre stolar än nuvarande Cactus, så här blir det troligen en uppgradering. Jag tror inte att det blir en storsäljare, för den är inte tillräckligt rymlig för det, men den kan hålla Cactus vid liv tills den ”riktiga” och förmodligen större, C4:an kommer om några år. Motorer på 120-130 hk räcker till mer än väl. Behövs inget starkare.

  2. Peter H Svensson said, on 28/09/2017 at 14:50

    Ja, namnet ”Cactus” är klatschigare, men rimmar sämre med en bil som får allt mer utrustning, både som standard och som tillval. Cactus-konceptet var ju att reducera antalet beståndsdelar. Men så djupt behöver ju varken marknadsfolk eller kunder grubbla över. Och som vi minns från tidigare intervjuer med Linda Jackson har ju Citroën övervägt att lämna den gamla nomenklaturen och återvända till mer identitetspräglade namn/fantasinamn. Jag var lite förvånad över att denna återgång inte skedde med C5 Aircross, men man behöver väl kanske prefixet ”C5” för att anvisa sina köpare som inte kan välja en vanlig C5 längre.

  3. Raphael said, on 28/09/2017 at 16:59

    Ja men Cactus kan fortfarande stå för bränslesnålhet och det gäller ju fortfarande… SUV:arna kommer tydligen heta Aircross och då behövs ju den tidigare nomenklaturen för att man ska veta vilken storleksklass Aircross:en hamnar i. :) Men Picasso kanske bara blir Picasso och Grand Picasso nu, utan C4 eftersom det inte finns någon C3 Picasso längre. Så hade man iofs kunnat göra med Aircross, låta C3 Aircross bara heta Aircross och den större då heta Grand Aircross.

  4. Raphael said, on 29/09/2017 at 10:05

    Förresten så har jag sett bilder från i somras på produktionsmodellen av C3 Aircross med Airbumps på sidorna a’la C3, C5 Aircross och nya Cactus ovan. Detta tyder på att det stod och vägde in i det sista hos ledningen om de skulle ha Airbumps eller inte…

  5. Peter H Svensson said, on 02/10/2017 at 20:31

    Ja, beslutet måste ha tagits väldigt sent, för jag minns också att man kunde se hur Airbumpsen var (dåligt) maskerade med plastkåpor på vissa förseriebilar som kördes omkring. Frågan är hur Norev hanterar detta nu, haha! :-)


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: