A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

”Nya” Citroën C4 Cactus på reklamuppdrag

Posted in C4 Cactus by Peter H Svensson on 25/09/2017

(Paris)

” – Det var ett rent misstag!”, utropade Citroëns VD Linda Jackson på frågan om de själva medvetet publicera bilder på den uppgraderade Citroën C4 Cactus via sin konfigurator för att väcka intresse för den nya modellen mitt under pågående bilsalong. Under fliken ”C4 Cactus” på den franska biltillverkarens hemsida demonstrerades bilens backvarnare. Problemet – för Citroën åtminstone – var att man råkat sätta in en bild på den ansiktslyfta versionen som inte kommer presenteras förrän om några veckor. Bilden publicerades i redigerat skick här på AoC i förra veckan. Och nu kommer nästa bild, taget vid en filminspelning för ett kommande reklamklipp.

Att C4 Cactus kommer uppgraderas har inte varit någon hemlighet. Citroën har inte heller dementerat uppgifterna om att ordinarie C4-modellen kommer att läggas ner. Däremot kommer information från annat håll; från fabriken i Mullhouse där C4 byggs idag förklarar man att fabriken står redo att bygga även F3 (uppgraderade C4 Cactus) om efterfrågan kommer överstiga kapaciteten hos PSA Villaverde i Madrid som är Cactusens ordinarie tillverkningsort. Den produktionen kommer i så fall ske på samma lina som tillverkningen av Peugeot 2008.

Citroën bekräftar att C4 Cactus kommer genomgå en facelift, och Linda Jackson berättade under bilmässan i Frankfurt att Citroën kommer omarbeta bilens Airbumbs. Hon är inte heller vän med tanken på att alla citroëner skall förses med Airbumps, och eventuellt är det Linda Jacksons beslut att nya C3 Aircross blivit utan dessa när modellen lanserades – fastän både konceptbilen och en modellbil från Norev var försedd med lågmonterade Airbumps.

Nu lär inte frågan om Airbumps vara den som väcker störst uppmärksamhet när ”nya” C4 Cactus lanseras om ett tag. Istället kommer Citroën att göra stort nummer av att bilen kan fås med märkets nyutvecklade fjädring. Systemet lanseras i Kina på nya C5 Aircross, och för europeisk del sker premiären alltså via C4 Cactus, samma bil som demonstrerat prototypversionen av fjädringen.

Som skribent vill man gärna använda formuleringen att Citroën mördat den gashydrauliska fjädringen. En tur ut i svampskogen ger vid hand att en bil som Citroën GS är oöverträffad att forcera halvt igenvuxna timmervägar, medan en konventionellt fjädrad cittra, eller vilken annan normal bil som helst, inte gör sig besväret – antingen för att det inte går att köra, eller därför att de ömtåliga plastpanelerna kommer skrapas sönder. Det var bättre förr.

Men Citroën vill inte att vi skall titta bakåt, och därför kommer man att beskriva det nya fjädringssystemet som revolutionerande i reklamen. Nej, ingen automatisk nivåreglering. Nej, inga aktiva krängningshämmare. Och nej, det går inte att hissa bilen över timmerbilarnas hjulspår.

Men, ja, det kommer att vara möjligt att åka mjukare i den nya C4 Cactus än tidigare, samtidigt som bilen enligt uppgift skall kränga mindre vid forcerad körning. Och alltsammans kommer ske utan det pumpdrivna systemets påverkan av bränsleförbrukningen. Lösningen erbjuder mest komfort för den minsta ekonomiska belastningen, resonerar Citroën som i övrigt motiverar märkets existensberättigande med fräck och uppkäftig design.

Sedan var det där med samordningen av informationen. Linda Jackson påstås ha sagt att Citroëns nya fjädring skall vara unik för märket; från andra källor uppges att PSA-chefen Carlos Tavares lovar att systemet skall kunna erbjudas hos Peugeot och DS. Om detta stämmer kan man oroa sig för hur Tavares ämnar förvalta Citroëns varumärke. Och med tanke på att han nu fått Opel- och Vauxhallbilar att erbjuda kanske han kan ta risken att förvandla Citroën till en fransk Lancia? Linda Jackson lär nog vara av annan mening, i så fall.

//Peter H Svensson

P.S.
En spekulation på nätet gör gällande att ”nya” C4 Cactus kommer kunna erbjudas helt utan Airbumps på dörrarna, precis som på nya C3. Kanske kan bli ett vinnande koncept?
D.S.

Annonser

11 svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Raphael said, on 26/09/2017 at 11:17

    Tycker färgen i bilden är väldigt snygg! Och fronten är snyggare den med!
    Citroëns nya fjädring är ju ingen vanlig fjädring som blivit mjukare, utan den har ju nytänk och ny teknik genom de nya stötdämparna. Sen får vi väl se hur de fungerar i praktiken, men målsättningen har ju varit att det ska upplevas som att köra en DS/GS. DS ska ju få ett nytt elektroniskt styrt system, det har ju redan demonstrerats i DS7 Crossback, jag tror ännu ett fjädringssystem till DS blir ett för mycket. Både DS och Peugeot har ju en sportigare framtoning än Citroën, det ligger i deras linje att uppleva en känsla av mer kontakt med vägen. Citroëns nya fjädring filtrerar ju bort så mycket av vägen som möjligt, alltså motsatsen till sportighet och vägkontakt. Så jag har svårt att se hur det systemet fungerar med DS och Peugeots profil som varumärken.

  2. Raphael said, on 26/09/2017 at 12:36

    Jag är inte orolig för Citroëns varumärke, tycker Citroën går från klarhet till klarhet under Linda Jackson. Cactus var första bilen ut i ”nya” Citroën, och jag uppskattar inriktningen – fokus på Citroëns kärnvärden: komfort och en uttrycksfull design som väcker åsikter och uppmärksamhet. Nedtoningen av Airbumps verkar dock vara en idé från Xavier Peugeot (produktansvarig) som han har sålt in till sin chef, han har ju rätt länge nu sagt att kommande modeller bygger på Cactus utan att vara kopior och att Citroën inte ser Airbumps som en ikonisk nödvändighet för alla bilar, att Citroën laborerar med olika designlösningar för olika modeller. Själv hade jag gärna sett Airbumps på C3 Aircross för nu saknar den skyddslister på sidorna och det känns inte riktigt bra ens i svensk stadstrafik och på Ikea-parkeringen, ännu mindre bra i Paris… Iaf haft det som extra tillbehör för de kunder som vill.

  3. Micke H said, on 26/09/2017 at 23:22

    Att kalla de modifierade stötdämparna för ”nyutvecklat fjädringssystem” är väl att ta i. I grunden handlar det om en gammaldags konventionell metallfjädring, utan de egenskaper som en gashydraulisk fjädring eller luftfjädring har. Att Citroën lagt ner systemet är naturligtvis av ekonomiska skäl.
    Till M-B, Audi och Volvo kan man få luftfjädring för ca 23.000-28.000 kr. Citroën kan, enligt min uppfattning, pga bristande marknadsföring, inte ta betalt för sitt förnämliga system.
    När man talar vitt och brett om de nya stötdämparna får man intrycket låter det som det är något helt fantastiskt som man är ensam om. Ett flertal stötdämpartillverkare har i fackpressen presenterat produkter av liknande konstruktion och sannolikt med motsvarande egenskaper. Frågan är vem som hinner först, Citroën eller någon annan tillverkare.

    Enligt en intervjuartikel i Automotive News Europe den 19 september, säger Linda Jackson att en ny C5 Sedan kommer 2020. Man kan fråga sig vem som då vill köpa en C5. Med stålfjädring! Ny kundkrets?
    Precis som efter CX och XM uppstår nu ett vakuum, vilket innebär att många av de tidigare kunderna försvinner till andra leverantörer, speciell då det ”riktiga” fjädringssystemet inte finns längre.

  4. Raphael Mabo said, on 27/09/2017 at 08:35

    Jag tror inte att andra än Citroën har intresse av dessa stötdämpare då tekniken i dem efterliknar fjädringsrörelsen och uppträdandet hos gasfjädring, det nya är alltså att skapa ”flygande matta”-känsla, en ”svävarkänsla”, med stålfjädring. Det innebär en distanserad körupplevelse utan upplevd vägkontakt, som världens journalister kommer döma ut som ”saknar körglädje” – det handlar om en idag omodern körupplevelse i en värld där ”sportighet” är det som journalister vurmar för. Och samtidigt är det klassiskt Citroën. DS är premiumalternativet inom PSA och de får elektroniskt styrd fjädring, Citroën är folkbilen som sticker ut gentemot konkurrenterna med design och komfort som huvudargument.

  5. Raphael Mabo said, on 27/09/2017 at 08:46

    Redan dagens C5 har stålfjädring, gasfjädring har kostat extra. Många har valt en C5 utan gasfjädring. Detta med gasfjädring vs stålfjädring verkar mest vara en diskussion utanför Frankrike. I Frankrike har kunderna rört sig framåt. Jag tror att en nyintroduktion av ”svävarkänslan” från 70-talet kommer att uppskattas hos många, även om det är en annan teknik som skapar det än tidigare.

    Fördelen med dessa stötdämpare är att de kan appliceras oavsett bottenplatta, det behövs ingen dyr specialkonstruktion och speciallösning som ett folkmärke som Citroën inte kan hämta hem ekonomiskt. Den uttalade idén är att denna fjädring ska finnas i alka Citroën från den minsta till den största, vilket ger Citroën en unik fördel gentemot konkurrenterna.

    Mercedes och Volvo är premiummärken, det är inte Citroën. DS är ett premiummärke och kommer med elektroniskt styrd fjädring, så tanken är att Citroën-kunder som vill lämna Citroën för att köpa sig en Mercedes istället ska välja en DS.

  6. Raphael said, on 27/09/2017 at 08:55

    Citroën och DS ska ju inte konkurrera med varandra, därför får en framtida C5 inte det avancerade fjädringssystem som DS använder.

  7. Raphael said, on 27/09/2017 at 09:04

    Mest sålda Citroën är ju inte C5, den är en specialprodukt som tillhör de bilar som Citroën säljer minst av. Mest sålda Citroën är C3. Ur ett svenskt perspektiv så kanske detta är märkligt – för i Sverige föredras storbilar – men ute i Europa så är Citroën först och främst ett småbilsmärke som även gör minibussar (Picasso-serien). En anledning till att skapa DS-märket var att nå kunder som är beredda att betala mer än Citroëns traditionella kunder. I Sverige uppfattas dock inte Citroën som ett småbilsmärke, och jag tror det är denna klyfta mellan hur Citroën uppfattas i Sverige och vilka kunder de har i resten av Europa som gör att svenska citroenister har svårt att förstå Citroëns val. Tittar vi från ett kontinentaleuropeiskt perspektiv så får vi en helt annan bild av Citroën än den som svenska citroenister har.

  8. Micke H said, on 27/09/2017 at 21:31

    Raphael, du skriver att ”premiummärket” DS (förklädd Peugeot med bling-bling) får elektroniskt styrd fjädring. Menar du elektroniskt styrda stötdämpare, som på t.ex. Skoda och Folkvagn, eller blir det något mer avancerat? Hur fixar man nivåregleringen?

    Nej, C5 III har i grunden hydropneumatisk fjädring, precis som DS/ID, CX, GS, BX, Xantia, XM, C5 I och C5 II.
    Riktigt är att C5 III fanns i en ”snikmodell” i enklaste utrustningsnivå och med, på papperet, snåla småmotorer.
    Den valdes av några fransmän beroende på landets bonus/malus-system.

    Att de nya stötdämparna kan användas på flera olika bilmodeller, är en fördel endast för tillverkaren, inte för kunden.

    Det är riktigt att C5 inte är den mest sålda modellen (ca 1,2 millioner totalt) men DS/ID, CX, BX, Xantia tillverkades i avsevärda upplagor. Men för att behålla marknadsandelar måste man marknadsföra varumärket
    och ha en kontinuitet i modellutvecklingen. Jämför med BMW, som var konkursmässigt på 60-talet, idag mycket lönsamt.

  9. Peter H Svensson said, on 28/09/2017 at 14:28

    För en ortodox citroënist så är det ju självklart att en DS skall ha den mjukaste fjädringen, men dessvärre uppstod ju märket med avsikt att locka till sig fartblinda trafikmarodörer som tror att de heter Schumacher i efternamn. Läckraste design på marknaden idag är DS5, värdigt allt vad Citroën står för vad gäller formgivning men en styggelse på dålig väg. Det är så sorgligt…

    TÄNK OM det kunde presenteras konverteringspaket till den när nya fjädringen kommer ut…

  10. Peter H Svensson said, on 28/09/2017 at 14:31

    Helt klart skulle C3 Aircross behöva Airbumps med sina stora dörrar. Tyvärr är det svårt att få placeringen snygg eftersom dörruppslagen träffar högre upp än där airbumpsen var tänkta att sitta.

    En fundering är ifall C3 Aircross får sina Airbumps på plats när den lanseras i Kina?

  11. Peter H Svensson said, on 28/09/2017 at 14:41

    ”Precis som efter CX och XM uppstår nu ett vakuum, vilket innebär att många av de tidigare kunderna försvinner till andra leverantörer, speciell då det ”riktiga” fjädringssystemet inte finns längre.”

    Ja, den ursprungliga tanken var ju att det skulle finnas en DS6 som plockade upp de forna C5-ägarna och en ny publik, men det blev ju omprioritering när SUV:arna fick företräde. Och företagsekonomiskt kanske det var ett klokt val eftersom det blivit billigare att ta fram fem olika bilar genom en gemensam grundkostnad. P.g.a. krisen fanns inte resurser att ta fram en C5-ersättare, och inte heller var det många som efterfrågade den gamla modellen hos bilhandlarna.

    I detta vakuum öppnar ju sig möjligheten att föda fram någonting helt nytt, någonting som är helt annorlunda än mallen för gängse tjänstebils- och hyrbilsformat. D.v.s. någonting som kan göra den nya storcittran till en ikon, och samtidigt bygga den så att den levererar förnöjelse under körning.

    Sedan hoppas jag ju att Citroën inte nöjer sig med produktutvecklingen vad gäller det nya systemet, utan försöker arbeta vidare för att återskapa originalets egenskaper. Det måste vara en intressant utmaning att kanske t.o.m. återskapa finesser som automatisk nivåreglering till en kostnadseffektiv lösning?!!


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: