Projekt F3 på test-körning (ingen premiär i Frankfurt)
(Madrid)
Citroën är ute och kör med maskerade exemplar av Citroën C4 Cactus (se bilden). Det är dags för facelift. Och det är dags att göra bilen attraktiv för en bredare kundgrupp som vill åka omkring i en bekväm och kompakt cittra nu när den befintliga C4-modellen läggs ner någon gång under början av nästa år (vilket redan berättats här på AoC).
På den synnerligen lågupplösta sönderpixlade bilden märks att bilen behåller sina takrails samt att lyftintaget i kylargrillen får en ny utformning. Med god vilja kan man också skönja en ny utformning av frontens överdel som förmodligen knyter an till nya C3 med tvärgående lister från sida till sida genom Citroënlogotypen.
När det gäller dörrsidorna verkar Cactus-modellens stora Airbumps-paneler ha krympt i format och antagit skepnaden av en mer konventionellt utformad sidolist – vilket i sig går mot strömmen i förhållande till dagens mode inom bilbranschen. Om denna förändring verkställs innebär det att fabriken bytt ut pressverktygen för dörrsidorna, vilket i sin tur öppnar för ytterligare detaljförändringar på dörren. Och det ser t.o.m. ut som A-stolpens möte med motorhuven modifierats.
I spansk motorpress har sedan ett års tid beskrivits att projekt F3 – alltså den maskerade bilen på bilden – skall introduceras under slutet av 2017. Att den inte kommer visas upp nu i samband med bilsalongen i Frankfurt får väl tillskrivas det faktum att Citroën vill ha allt strålkastarljus på nya C3 Aircross. Och tittar man på den modellens specifikationer kan man förmoda att Citroën gärna ser att en del C4-kunder tittar på den här modellen nästa gång de tänker byta bil, i synnerhet de som behöver använda baksäte och bagageutrymme. C4 Cactus är några cm och liter mindre jämfört med C4.
Det är alltjämt en öppen fråga om den uppdaterade C4 Cactus får Citroëns nya stötdämpare. Den saken har inte nämnts i spansk press.
//Peter H Svensson
Ja, ser ut som det blir liknande airbumbs-lösning som på C3 samt nya C5 Aircross. Märkligt att C3 Aircross inte fick dem när konceptbilen hade. En miss tycker jag. Jag vet att Xavier Peugeot (produktchefen) anser att flera kunder har skrämts bort av de stora Airbumpsen, men man kan ju ha dem som tillbehör då för de kunder som önskar dem… Det blir väl en premiär i januari kanske för ansiktslyfta C4 Cactus då?!
Vad jag hört så skall F3 presenteras under slutet av året, och jag tänker mig att Citroën kanske väljer att visa den efter Frankfurtsalongen för att nyheten inte skall komma bort i floden av andra lanseringar. Jag vill minnas att de gjorde någonting liknande när C5 lanserades, tror jag.
Har PSA/Citroën lagt ner utvecklingscentra eller minskat på personalen för utveckling?
Jag tycker inte det händer något jämfört med många andra bilmärke.
Visst kom C3-an förra året och nu snart C3 Aircross men inget nytt mer än en massa digital utrustning som inte jag är så intresserad av för jag behöver inte mer än någon av dem, bl.a. vill jag ha inbyggd backkamera som visas på instrumentpanelen. Allt fler tillverkare kommer med laddhybrider och elbilar. Varför är nästan alltid PSA sist med elektrifieringen och annan teknik som ger lägre driftskostnader?
Såg just att Bosch ska börja tillverka sitt nya elmotorkoncept 2019 om nu inte PSA inkl. Opel har någon egen utveckling och tillverkning så lär de inte få fram någon elbil förrän tidigast andra häften av 2019. Även om utfasningen av dagens motorer inte är över före 2030 så försvinner åtskilliga arbetstillfälle när det är klart. Det blir en stort avbräck i intäkter när de inte kan tillverka egna drivlinor med elmotorer med mycket mindre anställda. I vissa medier påstås det att Opel har en massa utvecklingsfolk utan sysselsättning, tycker det låter märkligt när det finns så mycket i dessa tider inför elektrifieringen av personbilar att göra. Risken är att det hinner komma Kinesiska el och hybridbilar till Europa innan PSA får fram något som då kommer att ta stora marknadsandelar.
PSA kommer tillverka sina hybridmotorer och elektriska motorer i egna fabriker i Frankrike.
”For strategic reasons, PSA Group has decided to manufacture the main electric powertrain components in France, signalling its determination to develop high-tech operations in profitable niche markets. The electric powertrain will be produced at the Trémery/Metz centre of excellence, while the gear systems will be manufactured at the Valenciennes plant. PSA Group has also decided to fit its plug-in hybrid petrol vehicles with engines produced at the Française de Mécanique facility in Douvrin, France.”
http://media.groupe-psa.com/en/press-releases/group/psa-group-takes-energy-transition-challenge-expanding-its
Strategin är fyra elbilar på e-CMP plattformen och 7 plug-in hybrider på EMP-plattformen under 2019-2021, denna strategi lanserades innan PSA köpte Opel så vi kan nog räkna med att Opel kommer med i detta. Första hybriden ut blir DS7 Crossback, det gavs information om det när den presenterades i Géneve. Även C5 Aircross och Peugeot 3008/5008 kommer som hybrider med elektrisk fyrhjulsdrift. Jag har inte sett något om att PSA skulle vara försenade med detta.
När det gäller Opel så har de fått 100 dagar på sig att komma med en ny strategi, inklusive en ny modellstrategi, för att gå med vinst. Uppdraget gavs dem i somras, så inom 100 dagar ska Opels chef presentera framtiden för PSA. Det som händer på Opels utvecklingsavdelning nu är att flera projekt har skrotats för de byggde på GM teknik, medan de projekt där man kan byta från GM till PSA fortsätter, t ex gör man om nästa Corsa från GM till PSA. PSA vill självfallet inte betala dyra licenspengar för GM teknik, idén med att köpa Opel var att nå stordriftsfördelar genom att sprida ut PSA-tekniken på fler märken och modeller. Därför sker en översyn av Opels projekt för att se vilka som man kan fortsätta med som passar med PSA tekniken, och de som inte passar med PSA läggs ner. Det är en övergångsperiod som sker nu, som är naturligt med tanke på ägarbytet.
Nej, Citroëns utvecklingscentra finns kvar, men det var väldigt många projekt som lades ner eller sköts på framtiden. Normalt sett skulle det vara lite mer rush på nyhetsfronten om det inte varit för att a) Citroën får stå tillbaka för Peugeot och DS, 2) Citroën satsar på en comeback i Kina (ja, man är representerade i landet, men försäljningen har bokstavligt talat havererat).
Detta betyder alltså att DS7 lanseras med högrest snobbighet i Europa under 2018, och C5 Aircross får vänta i kulissen tills nyhetens behag klingat av för både DS7 och 3008.
Att DS7 Crossback prioriteras framför C5 Aircross är förståeligt då DS7 har högre marginaler = möjlighet att tjäna mer pengar, sen är ju DS7 viktig för att få upp försäljningen på Kina marknaden där det nu nästan bara säljs SUV. Både DS7 och C5 Aircross släpps i Kina innan Europa. För Europa är det C3 Aircross och sen nya C4 som prioriteras.
Ja, marginalerna är högre för DS7 om man får upp produktionsvolymen. Den är dock en helt ny produkt inom Groupe PSA så det är osäkert hur bra den kommer slå genom på en marknad som domineras av Audi, BMW och Mercedes (och för all del Lexus), inte minst med tanke på att de övriga har fyrhjulsdrift mer som regel än undantag. Det kommer bli spännande, och DS7 Crossback är ju bara ett första av flera nödvändiga steg som krävs för att göra DS Automobiles till ett trovärdigt premiummärke. Jag tror att den stora comebacken rent försäljningsmässigt blir lanseringen av DS4 Crossback under början av 2019 (den får nog prefixet DS4 eftersom namnet DS3 nog kommer användas till den kommande eldrivna stadsbilen).