A L L T O M C I T R O Ë N . I N F O . S E

Premiär för nya Citroën C3 Pica… Aircross!

Posted in C3 Aircross by Peter H Svensson on 25/06/2017

(Paris)

Citroën C3 Picasso är död. Länge leve Citroën C3 Aircross! Och leve brudparet Citroën och Opel; här kommer deras första gemensamma barn…!

Även om den i Slovakien byggda familjebussen C3 Picasso tagits ur produktion för att ersättas av SUV-en C3 Aircross från Spanien så kan man faktiskt påstå att stilbytet var väntat. Redan när den förstämnda introducerades år 2008 hade Citroën valt att ge den en mer horisontel motorhuv jämfört med de andra samtida familjebussarna för att ge karaktären av SUV. En ”crossover”, som det så fint kallas idag.

Nya C3 Aircross är mer SUV än familjebuss, vilket ligger i linje med rådande bilmode. Magin består i att man ökat markfrigången med 20 mm. I övrigt kan man anse att den ser ut som en uppumpad C3 av senaste generation. Samma stil på kylargrillen, återigen en poppig färgsättning samt tuff plastdekor runt hjulhus. Det som gör C3 Aircross mer benägen att fara ut i vildmarken är den kosmetiska hasplåten under fronten.

Fast det är under resan till vildmarken som nya C3 Aircross kommer vissa sina mesta förtjänster. I pressmaterialet skriver Citroën att deras bil är ”people-minded”, vilket vi får utläsa som att det inte bara skall vara drägligt att transporteras i C3 Aircross, utan till och med riktigt behagligt. Detta innebär att en bilrecension idag handlar (tråkigt nog) mer om IT, entertaintmentsystem och ”smart teknik” som handlar om att man skall kunna använda bilens integrerade system för att plåta papegojor eller elefanter som uppenbarar sig längs vägen, eller hur det nu gestaltas i reklambroschyrerna. Jag skulle kunna summera det hela med att C3 Aircross ”har detta”, om ”detta” inbegriper kabelfri mobilladdare, Mirror Screen, och givetvis en 7-tums pekskärm som styr ventilation, bilstereo, navigator plus Internet.

Men det är föraren som kommer ha den längsta listan över hjälpmedel. Nyckelfritt tändningslås (vilket nog förvisso är standard på många av dagens bilar); head-up display i färg för hastighetsmätare och navigator; backkamera; parkassistent (bilen backar in i ledig ruta); aktiv nödbromsning (i händelse av att hinder uppenbarar sig på vägen i hastigheter mellan 5-85 km/h, annars krockar bilen som normalt om inte föraren gör något åt saken); automatisk vingelvarnare (vid hastigheter över 60 km/h); dödavinkelnvarnare (en liten lampa tänds i backspegeln om annat fordon passerar dit varken spegelglas eller ögats periferisyn når).

Vissa finesser verkar faktiskt användbara. Den automatiska ljusomkopplaren bländar av vid möte, och för den som verkligen tar ut sin C3 Aircross på äventyr har säkert nytta av Grip Controll (ett antispinnsystem som verkligen sköter sin uppgift med den äran i bl.a. C5 CrossTourer vid start på blank is) och Hill Assist Descent som håller bilen i krypfart när man kör nerför branta sluttningar.

För den som skilt sig eller blivit änkling/änka erbjuder Citroën en funktion som via kameran i vindrutan talar om vad det står på vägmärkena man just passerat och utdelar en signal till reprimand ifall man nonchalerar den av Vägverket stipulerade maxifarten.

Allt detta ovan är broschyrprat. Vad reklamen inte talar om är att C3 Aircross är syskon med Opel Crossland X. De baseras på samma bottenplatta och har karossarkitektur, men alla synliga delar är unika för var och en. Medan C3 Aircross nöjer sig med en totallängd av 4,15 m är Opeln fem cm längre, men båda har ett axelavstånd på 2,60 m, vilket kommer sig av att de är byggda bottenplattan från C-Elysee och C4 Cactus.

Designmässigt skall nya C3 Aircross ha ett dynamiskt utseende, bl.a. med möjlighet till personlig färgsättning av kaross, taklister och dekordetaljer, och bilen ser onekligen ganska tuff ut utan att vara vulgärt tillspetsad. Genom att täcka över tredje sidorutan har man lyckats undvika att få bilen att framstå som en kombiversion av vanliga C3.

Men det är nog insidan som förmodligen är mest intressant i C3 Aircross, och redan innan bilen kommit ut på marknaden hörs många lovord i pressen. Det skjutbara baksätet gör comeback igen (ZX, 1991) vilket betyder att bagageutrymmet kan varieras mellan 410-520 liter. I pressmaterialet nämns att med nedfällt baksäte erhåller man en lastvolym på imponerande 1289 liter. Undrar vilket superlativ man kan begagna till företrädaren C3 Picasso som bara lastade 1500 liter med nedfält baksäte och helt plant golv…?

Åh, en annan underbar comeback är det öppningsbara soltaket. Det har många kunder längtat efter. Någonting annat vi längtat efter är att få se – eller snarare få uppleva – är Citroëns nyutvecklade stötdämpare som skall imitera den gashydrauliska fjädringen ifråga om mjuk gång över ojämnheter. Inte en rad om detta i pressmaterialet, och förmodligen blir det C5 Aircross som kommer nästa år (2018) som får äran att vara först på marknaden. Men Citroën har lovat att den nya progressiva fjädringen skall kunna erbjudas i så gott som samtliga modeller med tiden.

Administrativt dilemma: C3 Aircross är en helt ny bilmodell för Citroën. Men namnet är gammalt, återanvänt från en sydamerikansk lokalproducerad version av C3 Picasso. Det gör det besvärligt när man listar märkets genealogi. Den interna koden för nya C3 Aircoss är dock A88.

Text: Peter H Svensson

Annonser

Ett svar

Subscribe to comments with RSS.

  1. Raphael said, on 09/07/2017 at 14:03

    Som C3 Picasso ägare är jag mycket positiv till nya Aircross, och redan C3 Picasso hade skjutbart baksäte. :) Jag uppskattar att bagageutrymmet med uppfällt ryggstöd har ökat från 380 – 500 till 410 – 520 liter, beroende på baksätes position i längsled. Den funktionen vill jag inte vara utan. Grip control säger jag ja till och fler infotainment funktioner, varav den viktigaste är nog ”mirroing” dvs att iPhone/Android speglas på bilens skärm plus de utökade säkerhetsfunktionerna. Gällande namnet så är ju Aircross det namn som Citroën har för sina med SUV-liknande modeller som kombinerar låg förbrukning/låga utsläpp (air) med crossover-look (cross) = aircross. Sydamerikanska C3 Aircross är en C3 Picasso i SUV/Crossover-look med höjd markfrigång, takreling, utanpåliggande reservhjul för den rätta jeep-känslan och biffigare utseende. Känns logiskt nu att Picasso-versionen skippas och kvar blir bara Aircross för alla marknader, då minibussar tappar försäljning och SUV/crossover är på modet sedan flera år tillbaks.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: